Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Bouwverslag: Stratocaster (met serie/parallel schakeling en meer)

    Ik zit al een tijdje te kijken naar al dat mooie zelfbouwspul hier en ik dacht: "Dat wil ik ook!". Ik had al eens zelf een versterker gebouwd [link], maar een gitaar is toch wel echt wat anders.
    Na lang nadenken en begroten is het er nu dan toch van gekomen! Ik ben van plan mijn bouwverslag al ergens anders bij te houden, zodat ik stiekem een beetje reclame kan maken voor GuitarDir dus mijn verslag is hier te volgen:

    http://www.guitardir.com/phpBB2/viewtopic.php?t=641

    Ik zal hier wel wat updates en mooie foto's neerzetten.
    Zelf gebouwde JCM 800 'from scratch' [click!]

    en dan nu ook een stratocaster zelfbouw: [click!]

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Even ambitieus project als je versterker. Veel succes!!

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door caliban Bekijk bericht
    Even ambitieus project als je versterker. Veel succes!!
    Dank je wel!



    Eindelijk heb ik weer wat updatjes. Ik heb de mallen af gemaakt. De onderdelen zijn binnen en ik heb hout gekocht. Ik ben nu aan het stoeien met het maken van het halspen kanaal (op afval hout).


    Het viel nog best tegen om de hals precies pas te maken in de pocket.


    swamp ash, walnut en flamed maple!

    Voor meer foto's en een wat uitgebreider verslag:
    http://www.guitardir.com/phpBB2/view...hp?p=1373#1373

    misschien had ik dit toch beter in 'volg het bouwproces' kunnen zetten
    Laatst gewijzigd door ß@®+; 12 maart 2010 om 11:48
    Zelf gebouwde JCM 800 'from scratch' [click!]

    en dan nu ook een stratocaster zelfbouw: [click!]

  4. #4

    Standaard

    Ownee!!!
    Dacht ik dus lekker bezig te zijn geweest en een neck te hebben gemaakt:





    Blijkt dat de mal die ik gemaakt had voor de nek niet helemaal te kloppen. Nu is de nek iets meer dan een centimeter te lang. Als ik dit afzaag kom ik in de problemen met mijn halspen kanaal en is de nek te dun voor de hals pocket.

    Ik kan een nieuw stukje esdoorn kopen, maar wie weet verkloot ik dat ook wel...

    Eerst maar weer nieuwe mallen maken voor de hals en de neck pocket...
    Zelf gebouwde JCM 800 'from scratch' [click!]

    en dan nu ook een stratocaster zelfbouw: [click!]

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Ik begrijp dat als je de hals inkort aan het einde, hij smaller zal worden en daardoor de pocket te ruim is voor de hals.

    Maar heb je die pocket al in je body gefreesd? Als je het voor jezelf geen probleem vindt dat hij smaller is, zou je dan niet beter de een mal kunnen maken alleen voor een aangepast neckpocket? Dan kun je de hals gewoon gebruiken.

    En anders....hals voor mini gitaartje ?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik snap het ook niet helemaal, dan zou je truss rod te lang zijn? mss gebruik je dan een fender scale truss rod voor een gibson scale hals ofzo?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 januari 2007
    Berichten
    1.225

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ik snap het ook niet helemaal, dan zou je truss rod te lang zijn? mss gebruik je dan een fender scale truss rod voor een gibson scale hals ofzo?
    Of de TS wil niet dat de trussrod aan de hiel zichtbaar is/ vreest voor te weinig steun?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marc_o Bekijk bericht
    Sustain???????????????

    Dan speel je gewoon te langzaam...
    http://www.last.fm/user/BloodMoonDemon

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard



    Zo te zien kan er nog wel een centimeter vanaf.(eventueel een halve centimeter en dan het fretboard een halve centimeter opschuiven)

    Anders misschien zoals bij een extended fretboard. Alleen de onderkant inkorten?
    (of de neckpocket langer maken, de brug opschuiven etc.)
    Laatst gewijzigd door oigun; 20 maart 2010 om 17:41

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Ik begrijp dat als je de hals inkort aan het einde, hij smaller zal worden en daardoor de pocket te ruim is voor de hals.

    Maar heb je die pocket al in je body gefreesd? Als je het voor jezelf geen probleem vindt dat hij smaller is, zou je dan niet beter de een mal kunnen maken alleen voor een aangepast neckpocket? Dan kun je de hals gewoon gebruiken.

    En anders....hals voor mini gitaartje ?
    Ik heb de pocket nog niet gefreesd, maar zit de hele hals mij niet lekker. Ik ga morgen denk ik een nieuwe tekening maken (en alles triple checken ipv double checken).

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ik snap het ook niet helemaal, dan zou je truss rod te lang zijn? mss gebruik je dan een fender scale truss rod voor een gibson scale hals ofzo?
    De truss rod moet ik nog maken, maar het plan was om het op de oude fender manier te doen. Omdat het kanaal te lang is, heeft die moer totaal geen steun meer.

    Ik denk dat ik deze hals inderdaad gewoon bewaar voor een één of ander projectje. Ik maak wel een nieuwe hals. Deze is niet echt verkeerd, maar ik ben bang dat ik me in het eind resultaat er altijd aan zal storen.
    Zelf gebouwde JCM 800 'from scratch' [click!]

    en dan nu ook een stratocaster zelfbouw: [click!]

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    een te lang channel: kan je toch blokje hout in lijmen? maar goed, het is al duidelijk: jij wil gewoon nog een halsje maken zo heb ik het ook gedaan: telkens opnieuw beginnen, het wordt steeds beter. succes

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top