Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 september 2004
    Locatie
    Okseldrecht
    Berichten
    954

    Standaard Review goedkope combo's

    Ik ben vanmiddag wezen kijken en proberen in een bevriende muziekzaak in de omgeving. Doel was een niet te dure combo te selecteren voor 'erbij' en om in de repetitieruimte te laten staan. De muziekstijl is pop-rock, covers a la Anouk en zo, dus ik ging primair voor de Marshall.

    Ik heb vergeleken met behulp van een Yamaha RGX-A2 en in principe alle toonregeling enz enz in de middenstand, alle volume class AB enz pots op maximaal volume, getest in een klein oefenhokje dus geen bandsituatie. Ik heb al een H&K Statesman Q40 als referentie. Onderstaande is puur mijn eigen waarneming en mening en geen absolute waarheid!

    Marshall MA50C
    Een 50W full-tube 2 kanaals combo uit de low-cost range van Marshall. Keurig afgewerkt, niet te zwaar, dichte achterkant met poorten, ziet er prima uit. Heeft een resonance en een presence knop voorop. Clean best goed, duidelijk helder en redelijk vol, maar verder niet bijzonder. Goede maar niet bijzondere reverb. Het crunch/lead kanaal werkt met een crunch balance knop, je kan eerst de lead toon instellen dan de crunch ahw terugdraaien. Deze amp gaat best hard, maar niet zo hard als verwacht. Ik vond het geluid crunch/lead tegenvallen, voor mij te iel, blikkerig, te fizzy. Dat zou de echte Marshall sound zijn, maar ik vond m niet echt lekker. In bandsituatie misschien juist wel goed omdat het een heel penetrante sound is.

    Peavey Valveking 112 (50W)
    Een full-tube 50W combo, stuk kleiner dan de Marshall, ook prima afgewerkt, open achterkant. Best een mooi vol clean geluid. Reverb OK, net als de Marshall. Ging een stuk harder dan de Marshall. Peavey heeft een paar extra knopjes achterop om je geluid aan te passen zoals A-AB class amp en resonance (wordt voller). Best een mooi vol clean geluid, vond het net iets beter dan de Marshall. Ging ook een stuk harder dan de Marshall. Het lead/crunch kanaal was, tja direct, toch ook wel wat fizzy, een beetje ' kartonnen dozig' maar wel een stuk beter dan de Marshall. Effects loop voorop, kan handig zijn bij de 4cm. O ja, ik vond m in de class A stand wat minder dozig en wat 'smoother' klinken, dat was niet verkeerd maar wel iets minder luid.

    Vox VT50 Valvetronix
    Dit is een 1x12 50W modeling amp, met 1 buisje in de voortrap. Toch klonk dit niet verkeerd, al zeker niet voor het geld. En zitten effecten en amp models in dus zeer flexibel, presets te programmeren met 32 user presets met de footswitch, bediening vraagt enige gewenning maar OK. Reverb enz klonk goed. Ik vind ze wel oerlelijk, plastic Vox logo voorop, lelijke grille. Maar het geluid clean was prima, zelf crunch en lead zaten redelijke sounds bij, soms was schel. Maar helemaal overtuigen deed ie niet. Ging wel flink hard, niet al te zwaar maar gevoelsmatig niet veel lichter dan de Peavey of Marshall.

    Vox VT100 Valvetronix
    Dit is een 2x12 100W modeling amp, grote broertje van de VT50. Zelfde commentaar als boven, echter deze klonk toch een stuk voller en leek iets minder schel. Die gaat dus echt hard (HARD) geen 4x12 buizen maar je bent zeker echt goed te horen in de band. Clean ook prima, voller dan de 1x12 en toch helder en duidelijk. De crunch en lead (hi gain), ook hier tja, in eerste instantie niet slecht maar had er op een gegeven moment een wat synthetisch (net niet) gevoel bij. Hoe klinkt het in een bandsituatie is de vraag. Enige manier is proberen, daarbij komt natuurlijk de learning curve - er zitten zoveel settings op hoe vind je voor jou net de juiste sound. Pielerdepielerdepiel... Voor het geld een prima amp, in repetitiesetting waarschijnlijk ook uitstekend, goed voor covers. Wel zwaar, dat was een tegenvaller - geen buizen en toch looiig.

    De VT100 zou uit deze serie mijn keuze zijn. Kost ca. 450 € zonder switch, die is nog eens 60 €. Goedkoper dan de Marshall, duurder dan de Peavey. Groot voordeel is de stevige volle sound en flexibiliteit, nadeel gewicht en gevoelsmatig net niet helemaal buizen/crunch simulatie. Gooi er een doek over en misschien merk je er niets meer van.

    Ik ga zeker nog even wachten op de Marshall JMD:1, maar die is dus wel een HEEL stuk duurder (2x zelfs - maar krijg je ook weer terug bij inruil - hoop ik). Verder op mijn lijst - waarbij het geluid best stevig rock moet zijn met zo nodig flink wat gain maar zonder teveel 'fizz':
    • Bogner Alchemist (klinkt goed op Joetjoep)
    • Laney iets...
    • Peavey 6505 112 combo
    • Bugera 6262 212 combo (ja wel zwaar, maar klinkt goed, ik heb de head bekeken en knoppen enz voelen echt niet gammel, de jack is ook gewoon goed...)
    • Bugera 333XL 212 combo (idem)
    • iets anders...
    De Line6 Spiders en de Peavey Vypyr heb ik niet hoog staan...

    Een heel verhaal - ben nog eens benieuwd naar jullie meningen over de amps die ik heb geluisterd maar ook de optielijst.

    Saluut...
    Laatst gewijzigd door crapton; 19 februari 2010 om 20:07
    Me Crapton, you ...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Die MA zou ik liever als head checken met een goeie cabinet, denk dat de gain sounds dan wel beter zouden worden.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 september 2004
    Locatie
    Okseldrecht
    Berichten
    954

    Standaard

    Sprong in het diepe gewaagd. Na enig overwegen toch de Bugera 6262 combo besteld in Keulen voor zeer zeer scherpe prijs (< 500 € nieuw incl verzenden, dat is slechts ca. 120 € meer dan die Vox VT100, zelfde gewicht). Kan ik me geen grote buil aan vallen, en zo'n bijzondere gitaarspeler ben ik niet. Bevalt ie niet dan verkoop ik m weer.

    Ik heb de head gezien en die zag er prima uit, niet gammel of zo. Gewoon netjes. Diverse Youtroep filmjes bekeken en er zijn erbij waar ie zeer gaaf klinkt. Betrouwbaarheid schijnt beter te zijn geworden omdat Bugera die slechte power connector heeft veranderd.

    Nu wil ik m alleen nog modden dat de footswitch schakelt tussen clean en crunch. Iemand suggesties?
    Me Crapton, you ...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Na een Dual Reverb hype op gitaarnet nu ook een bugerahype

    Die mod, geen idee wat je best doet.

  5. #5

    chicken

    kijk eens naar de Hughes & Kettner Edition Tube 20th/25th anniversary !

    tweedehands voor 300 euro, nieuw voor 500 !!! heerlijk clean geluid, en drive mag
    er ook zijn, enige grote nadeel is dat de EQ gedeeld is voor lead en clean, en dat de
    reverb echt ZAALig is, enorm lekker, maar niet wisselbaar (eens kijken naar mod-opties
    hiervoor!)
    Gibson Studio LP '94 Ebony - '04 Fender CIJ strat - '08 Fender BAJA tele - Alvarez - H&K Edition Tube 20th anniversary

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 september 2004
    Locatie
    Okseldrecht
    Berichten
    954

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zeiler Bekijk bericht
    kijk eens naar de Hughes & Kettner Edition Tube 20th/25th anniversary !

    Ehhh, ik heb al een H&K Statesman Q40, die dacht ik sterk gebaseerd is op de Edition Tube. Een heel mooie klank en goede respons, gaat best redelijk hard. Een heel fijne amp maar ik vind niet echt geschikt voor steviger werk. In de band gaat het net met die Q40, maar als we flink doorjassen en je er met een solo goed overheen wil dan heb je net te weinig. Ja... zachter spelen met de band... wordt aan gewerkt.

    Bugera hype? Hoe dat zo? Tja voor dat geld zo'n versterker... Ik ben al ca. 75 € goedkoper dan de Marshall MA50C (een 50W 1x12) en ik denk dat die Bugera echt een stuk beter klinkt. Ik heb met bovenstaand testje wel gemerkt dat 2 speakers tov 1 speaker behoorlijk uitmaakt. Verder schijnt het makkelijk mogelijk te zijn 2 eindbuizen bij de Bugera eruit te halen, dan heb je maar 60W en gaat ie niet te hard.

    Het enige grote nadeel aan de 6262 is dat je met de footswitch niet kan schakelen tussen crunch en clean, zeer onlogisch. Dus ik wil tzt eens kijken of je de reverb footswitch kan loskoppelen en in plaats daarvan gebruiken om de crunch aan en uit te zetten. In theorie moet dat kunnen, nu de praktijk nog...
    Me Crapton, you ...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eroosch Bekijk bericht
    Ehhh, ik heb al een H&K Statesman Q40, die dacht ik sterk gebaseerd is op de Edition Tube. Een heel mooie klank en goede respons, gaat best redelijk hard. Een heel fijne amp maar ik vind niet echt geschikt voor steviger werk. In de band gaat het net met die Q40, maar als we flink doorjassen en je er met een solo goed overheen wil dan heb je net te weinig. Ja... zachter spelen met de band... wordt aan gewerkt.

    Bugera hype? Hoe dat zo? Tja voor dat geld zo'n versterker... Ik ben al ca. 75 € goedkoper dan de Marshall MA50C (een 50W 1x12) en ik denk dat die Bugera echt een stuk beter klinkt. Ik heb met bovenstaand testje wel gemerkt dat 2 speakers tov 1 speaker behoorlijk uitmaakt. Verder schijnt het makkelijk mogelijk te zijn 2 eindbuizen bij de Bugera eruit te halen, dan heb je maar 60W en gaat ie niet te hard.

    Het enige grote nadeel aan de 6262 is dat je met de footswitch niet kan schakelen tussen crunch en clean, zeer onlogisch. Dus ik wil tzt eens kijken of je de reverb footswitch kan loskoppelen en in plaats daarvan gebruiken om de crunch aan en uit te zetten. In theorie moet dat kunnen, nu de praktijk nog...
    Eindbuizen trekken, wel niet vergeten je impedantie aan te passen.

    Je kan op zich je footswitch wel gebruiken, maar in de amp zelf moet er wel heel wat veranderd worden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top