Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Obituary sound

  1. #1

    Standaard Obituary sound

    Hallo,

    Wie kent de metalband Obituary?
    Deze band uit Florida staat oa bekend om hun zware sound,maar heb een vraag mbt de gitaarsound van Trevor Peres:

    Hij speelt op een Fender strat,met texmex elementen,een rat distortionbox en een jcm800,volgens hem zijn dit de elementen om die speciale sound eruit te krijgen.

    Ondanks deze setup en diverse EQ-instellingen krijg ik die vette distorted sound met mijn apparatuur er niet uit:

    Ik heb mijn gitaar,een LTD KH-202(kirk Hammett uitvoering),laten ombouwen met texmex elementen,is dit nu voldoende om een Fender Stat. te imiteren?
    Verder heb ik een Marshall JCM800 50 watt en een ''you dirty rat'' distortionbox.

    Wie is hier bekend mee en heeft raad????

    Thx!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2007
    Locatie
    Naaldwijk
    Berichten
    3.290

    Standaard

    Houtsoort van de gitaar heeft ook invloed op de sound
    Speelstijl van de gitarist heeft invloed op de sound
    De opname en productie van het album heeft veel invloed op de sound

    Er komt meer kijken dan alleen dezelfde gear hebben van jouw voorbeeld.

  3. #3

    Standaard

    Studio geluid zul je nooit kunnen na-maken (of heeeeel moeilijk).

    Als je vrij identieke gear hebt dan zul je best dichtbij zijn sound moeten komen, maar je moet ook naar dingen kijken zoals snaren, plectrums. Maar ook manier/positie van aanslaan etc.

    Ik heb obituary 2 keer gezien, en jammer genoeg (ofja, het was best leuk!) was ik toen best dronken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2008
    Locatie
    In een ananas diep in de zee
    Berichten
    6.094

    Standaard

    Ik ben geen kenner van de band, maar bij het eerste youtube filmpje zie ik humbuckers in die strat...

    en inderdaad de belangrijkste tip van allemaal: zelfs met compleet identieke apparatuur zal je niet precies hetzelfde klinken! want iedereen is anders

  5. #5

    Standaard

    Volgens Fender heeft hij nu in ieder geval HSS strats. http://www.fender.com/artists/artist.php?id=405
    Bij Obituary heb ik altijd het gevoel dat hij de tone behoorlijk dichtdraait om een wat doffer geluid te krijgen.
    Old school Metallica Tribute: Hammer of Justice


  6. #6

    Standaard

    met een boss metal zone kwam ik altijd best wel ver

  7. #7

    Standaard

    Wacht eens even ... er begint me iets op te dagen. De 2 keer dat ik obituary heb gezien live, speelde 1 van de gitaristen op een Jackson RR24.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Middelburg
    Berichten
    10.228

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Darkgod Bekijk bericht
    Hallo,

    Wie kent de metalband Obituary?
    Deze band uit Florida staat oa bekend om hun zware sound,maar heb een vraag mbt de gitaarsound van Trevor Peres:

    Hij speelt op een Fender strat,met texmex elementen,een rat distortionbox en een jcm800,volgens hem zijn dit de elementen om die speciale sound eruit te krijgen.

    Ondanks deze setup en diverse EQ-instellingen krijg ik die vette distorted sound met mijn apparatuur er niet uit:

    Ik heb mijn gitaar,een LTD KH-202(kirk Hammett uitvoering),laten ombouwen met texmex elementen,is dit nu voldoende om een Fender Stat. te imiteren?
    Verder heb ik een Marshall JCM800 50 watt en een ''you dirty rat'' distortionbox.

    Wie is hier bekend mee en heeft raad????

    Thx!

    Dit lijkt me niet zo moeilijk om na te maken.
    Let wel: Het is zoeken naar de juiste combinatie van hoeveelheid gain van de versterker en die van de RAT. Het simpel opendraaien van beide gaat geen goed resultaat geven. begin met een goede rockdrive op de Marshall en trap de RAT in zonder oversturing...voeg kleine beetjes toe en zet het volume van het pedaal op unity-gain (dus dat de versterker net zo hard staat qua volume of je het pedaal nu intrapt of niet).
    Voor de rest niet te zuinig met je treble en mids.
    Met een goede humbucker ben je zo voor 90% op weg hoor.
    Eigenaar Holy Cow straps.
    Benelux sales voor Tokai, Koch, Lakland.

  9. #9

    Standaard

    Ik heb dus een ''you dirty rat'',is dit nu hetzelfde als een gewone Rat,heb gelezen dat die ydr versie nog vetter zou moeten klinken,ben niet zo thuis met bepaalde termen die ik hier lees,het geluid wat ik nu heb klinkt vrij droog,die grind sound van Ob. haal ik op geen enkele manier eruit,dat van die tone knob dat klopt,die moet helemaal uitstaan(waauw,wat weet ik toch veel)

    Deze gast op youtube speelt met ander materiaal en komt vrij dicht in de buurt van hun sound:http://www.youtube.com/watch?v=nWMZ79zvYaw

    Dat in de studio door mixen ed. uiteindelijk de sound wordt bepaald kan wel kloppen,maar bij een live show van Ob. ,hoor je duidelijk tijdens de soundcheck dat Trevor's in da house,wat een waanzinnig geluid gewoon,zou het erg op prijs stellen als ik hier zoveel mogelijk tips kan krijgen.............
    Laatst gewijzigd door Darkgod; 19 februari 2010 om 15:54

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marc_o Bekijk bericht
    begin met een goede rockdrive op de Marshall en trap de RAT in zonder oversturing....
    Kun je dit wat duidelijker uitleggen aub?
    Thx!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top