Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 23
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 april 2008
    Locatie
    kouderkerk aan den rijn
    Berichten
    473

    Standaard

    klopt ook meestal wel en bij sommige bands vooral bij punk en hardcore is de bass best goed te horen luister maar naar H2O en NoFX
    Fender Big Block Precision bass / Morris '70's jazzbass -->Korg DT-10 --> EHX Smallclone --> ZVEX Woolly mammoth (zelfbouw)-->Korg KVP-001 volume pedaal--> Ampeg V-4B Classic --> Ampeg SVT 410 HLF

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    De bas krijgt vaak niet de ruimte die hij nodig heeft. Het is niet per sé een kwestie van volume, maar meer van het frequentiespectrum van de bas. Zoals gezegd sneeuwt de bas vaak onder door overmatig laag in het gitaargeluid, veel laag in keyboards en heel snelle dubbele bas van de drummer.

    Je ziet dus weer dat muziek maken, opnemen en mixen niet echt simpel is.
    Dat het allemaal niet simpel is kan ik beamen, maar er is toch echt weinig muziek waarbij ik de bas niet kan horen op het moment dat ik er echt naar luister. En dat is imo vaak de bedoeling: er is genoeg muziek waarbij de bas mag opvallen, maar het grootste deel van de tijd is de bas het lage, dragende deel van de muziek dat ervoor zorgt dat het lekker vol klinkt. Niet iets wat opvalt als je er niet op let. Precies zoals je bij een melodie soms pas heel laat hoort - zeker als niet-muzikant - dat het de akkoorden (of basnoten) zijn waardoor de melodie zo mooi is.

    Misschien is het handig als degene die wel vinden dat de bas te vaak niet goed hoorbaar is, een paar voorbeelden geven?

  3. #13
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Daar zeg je wat, ik mix vaak en soms lijkt het of je de bas niet goed hoort. Maar als je de bas dan uit zet hoor je onmiddelijk dat er een heel stuk wegvalt.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  4. #14

    Standaard

    inderdaad, dan heb je een goede balans te pakken. De bas moet opvallen als hij niet speelt, maar hij moet ook zo hard staan dat die lekkere groove toch ook wel hoorbaar blijft.
    Blijft een lastig punt om te vinden altijd.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 februari 2008
    Locatie
    In the city of light
    Berichten
    706

    Standaard

    Het heeft ook wel te maken met de manier waarop we tegenwoordig opnemen (loudness war). Als ik een goede Beatles of andere oude plaat pak dan hoor ik heel duidelijk de bas stuwen, helderder en het 'kicked' op een of andere manier in mijn oor. Dat heb ik met nieuwe platen niet, daar klinkt de bas wat middy in zijn geluidsspectrum en vloeierig waardoor hij niet zo opvalt.

    Hetzelfde geld voor de drum overigens. De drums kicken veel harder op oude platen. Volgens mij kwam dat ook door de loudness of niet?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nickofzo Bekijk bericht
    ik zou wel een linkshandige versterker kopen

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Ja loudness heeft daar héél veel mee gedaan (om zeep geholpen zo je wilt).
    Ik vind dat je een bas moet voelen, niet zo zeer moet horen. Als ik bij mijn eigen mixes de bas uitzet klinkt de mix een stuk minder dynamisch. Terwijl de bas, als de noten hetzelfde zijn als van de gitaar, eigenlijk niet zo opvalt.
    Ik probeer bij mijn gitaar het laag altijd enigzins te beperken (en het superhoge ook, da's meer voor de adem van de zang).

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    HLMRmeer
    Berichten
    4.091
    Blog Entries
    243

    Standaard

    Misschien valt in veel songs de bas minder op omdat sommige bassisten meer de gitaarlijn volgen. Ik heb met bassisten gespeeld die mijn gitaarpartij precies volgden, resultaat was een dik vet geluid. Lekker voor het genre dat ik toen speelde. Andere bassisten speelden een partij die drums en gitaar met elkaar verbonden, bij tijd en wijle de zang volgden, maw een individuele functie hadden binnen het bandgeluid, resultaat met deze bassisten was; muziek. Lekker voor het genre dat ik (mede) daardoor ben gaan spelen.
    Met jullie vind ik de bas een zeer belangrijk onderdeel van een band, van de muziek/het geluid. Zoals gezegd valt een song in duigen wanneer de bas plots uitvalt (onbedoeld uitvalt), ik zal maar niet beginnen over acts zonder bassist...
    Dan veeeeeeeeeeeeeeeeel liever dit;
    http://www.youtube.com/watch?v=9e5cqe_JE0Q
    (moet je als gitarist net effe een tandje harder werken...)

    en dit wilde ik de heren en dames (en wat daar blijkbaar nog tussen in kan zitten ) bassisten niet onthouden;
    http://www.youtube.com/watch?v=cmQvxfo75K0
    vriendelijke groet, Olav
    Founding Member of the Gun Guitars Owners Association
    www.makeyoursongcount.com

  8. #18

    Standaard

    De bas die je niet hoort is er wel. als de bas op een bepaalde eq afstelling voornamelijk laag speelt samen met een gitarist die er overheenspeelt valt de bas weg terwijl het de gitaar een stuk beter laten klinken. Als je met de bas niet precies hetzelfde speelt als de gitaar of als de bas meer middentonen hoger heeft staan hoor je het meestal wel, zoals met de red hot chilli peppers maar ook bijvoorbeeld the rolling stones of CCR.
    Ik kan vaak wel horen of er ergens bas in zit misschien komt dat omdat ik zelf bas speel ?

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nutral Bekijk bericht
    De bas die je niet hoort is er wel. als de bas op een bepaalde eq afstelling voornamelijk laag speelt samen met een gitarist die er overheenspeelt valt de bas weg terwijl het de gitaar een stuk beter laten klinken. Als je met de bas niet precies hetzelfde speelt als de gitaar of als de bas meer middentonen hoger heeft staan hoor je het meestal wel, zoals met de red hot chilli peppers maar ook bijvoorbeeld the rolling stones of CCR.
    Ik kan vaak wel horen of er ergens bas in zit misschien komt dat omdat ik zelf bas speel ?
    Ik denk wel dat dat ermee te maken heeft, maar het komt echt niet doordat ik zelf af en toe bas speel, dat ik de bas meestal goed kan horen. Als ik in een van mijn bands de bas doe (soms voor de gein), dan hoor ik niet of ik nou een C of een C# moet spelen - vrij ernstig. Echter, ik heb mezelf aangeleerd wel te kunnen luisteren naar alle elementen van muziek. Je moet gewoon heel anders luisteren om de bas te kunnen horen, of om de toetsen te horen. Zelfde geldt voor precies horen wat de drums doen, of een tweede stem volgen. Ik denk dat als je de bas niet hoort omdat de gitaar zo hard staat, je vooral niet op de juiste manier luistert (en als bassist zal dat niet snel gebeuren) omdat je de gitaar helemaal niet in hetzelfde gebied hoort als de gitaar. Die conclusie trek ik vooral als ik naar 'The Aftermath' van Kashmir kijk. Merk trouwens op dat de gedownloade versie de bas véél beter weergeeft dan de video's die op youtube staan!

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Heeft ook veel met apparatuur te maken, op je iPhone oordopjes of je computerspeakertjes ga je veel niet horen wat er in het laag echt wel inzit. In de auto valt de bas vaak weg in het geraas van de banden op het zoab. Overigens gisteren Lee Fields & The Expressions gezien in Paradiso: goed voorbeeld van een bassist die zeer prominent aanwezig en hoorbaar is, maar toch 100% dienend. Bas is een gaaf instrument (zeg ik als gitarist)!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top