Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard Waarom staat de bas zo zacht in de mix?

    Hoewel ik geen bassist ben hou ik altijd wel van een beetje duidelijk aanwezige bas. Per slot van rekening is de bas het belangrijkste instrument van een band, en degene die de boel bij elkaar houdt. Maar op de meeste albums staat de bas vaak heel zacht; soms hoor je 'm nauwelijks. Enig idee waarom dit zo is?
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  2. #2
    Moderator
    Geregistreerd
    10 juni 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    14.533

    Wink

    De gitaristen willen altijd harder

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 augustus 2004
    Locatie
    Gent
    Berichten
    286

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    Hoewel ik geen bassist ben hou ik altijd wel van een beetje duidelijk aanwezige bas. Per slot van rekening is de bas het belangrijkste instrument van een band, en degene die de boel bij elkaar houdt. Maar op de meeste albums staat de bas vaak heel zacht; soms hoor je 'm nauwelijks. Enig idee waarom dit zo is?
    Als 'iemand die zelf ook muziek maakt en speelt' (muzikant klinkt te professioneel ) vind ik dat je de verschillende instrumenten er meestal wél goed kan uithalen. Gewoon kwestie van te focussen op een bepaald instrument.

    Maar dat de bas het belangrijkste instrument is, dat zou ik niet durven zeggen. Elk instrument voegt zijn waarde toe aan een nr.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bassbitch Bekijk bericht
    De gitaristen willen altijd harder
    Daarom moet je ook altijd zorgen dat je als bassist flink wat vermogen in je versterker hebt

    Ik kan overigens vaak de baspartijen prima uit de nummers halen hoor, tenminste bij de meeste muziek. Bij metal wil de bas nog wel eens ondersneeuwen omdat gitaristen daar zo idioot laag stemmen en niet snappen hoe een EQ werkt.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Het mag dan het minst opvallende instrument zijn (al is dat lang niet altijd zo), maar als je je een beetje concentreert op de bas, dwz, als je weet 'waar' je moet luisteren, haal je hem meestal wel eruit. Sterker nog: het uitzoeken van akkoorden van een nummer doe ik vaker aan de hand van de bas dan aan de hand van de gitaren.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Sterker nog: het uitzoeken van akkoorden van een nummer doe ik vaker aan de hand van de bas dan aan de hand van de gitaren.
    Ik ook. Dat is ook de reden dat ik de bas het belangrijkste instrument vind: vanwege de harmonische functie van de bas. Of, zoals Sting ooit zei, "Een C-akkoord is pas een C-akkoord als ik [op de bas] een C speel".
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.536

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    Ik ook. Dat is ook de reden dat ik de bas het belangrijkste instrument vind: vanwege de harmonische functie van de bas. Of, zoals Sting ooit zei, "Een C-akkoord is pas een C-akkoord als ik [op de bas] een C speel".
    Ware woorden
    Bas staat gewoon niet al te hard omdat ie anders alles wegdrukt; want behalve bas komt er ook een pak mid en hoog uit een bas. Maar dat hebben de meeste mensen niet door, die denken dat dat allemaal gitaar is.
    Hetzelfde fenomeen zorgt er trouwens ook voor dat veel beginnende gitaristen altijd behoefte hebben aan meer bas in hun gitaargeluid: ze hebben gewoon niet door dat het geluid waar ze naar op zoek zijn een combinatie is van bas en gitaar en gaan vervolgens dit geluid proberen neer te zetten met alleen een gitaar.

  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    De bas krijgt vaak niet de ruimte die hij nodig heeft. Het is niet per sé een kwestie van volume, maar meer van het frequentiespectrum van de bas. Zoals gezegd sneeuwt de bas vaak onder door overmatig laag in het gitaargeluid, veel laag in keyboards en heel snelle dubbele bas van de drummer.

    Je ziet dus weer dat muziek maken, opnemen en mixen niet echt simpel is.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 april 2008
    Locatie
    kouderkerk aan den rijn
    Berichten
    473

    Standaard

    gitaristen willen gewoon de aandacht en basisten hoeven dat niet zo nodig wij zijn al overtuigd van onze mannelijkheid en sexapeal
    Fender Big Block Precision bass / Morris '70's jazzbass -->Korg DT-10 --> EHX Smallclone --> ZVEX Woolly mammoth (zelfbouw)-->Korg KVP-001 volume pedaal--> Ampeg V-4B Classic --> Ampeg SVT 410 HLF

  10. #10

    Standaard

    Het hangt natuurlijk wel van de stijl af maar persoonlijk vind ik dat een bas goed in balans is met de rest van de band als het opvalt als hij NIET aanwezig is, en daarvoor hoeft hij niet altijd hard te staan.

    P.s. ik ben bassist.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top