Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.823

    Standaard Nieuwe oude gitaar: Helmut Hanika (info gezocht!)

    Hallo allemaal! Ik heb uit een erfenis een Helmut Hanika gitaar verkregen en ik zou er graag meer info over willen (niet alleen de waarde, hoewel dat misschien ook wel handig is ivm verzekering). De gitaar is uit 1963(!), toen kostte hij 190 guldens. Hij is zeer goed bewaard gebleven, heeft tot voor 2 jaar terug 15 jaar in de koffer gelegen en sinds 2 jaar een keer nieuwe snaren en sporadisch bespeeld. Helaas is er nergens een serienummer te bekennen, op het etiket in de body staat alleen "anno 1963" en "Helmut Hanika". Gelukkig stond dat laatste ook op de aankoopbon, anders had ik het niet kunnen lezen.

    Foto's (zal een keer scherpere proberen te maken):


    De headstock, met houten topkam en een nulfret.


    De gehele gitaar, ik denk spruce top, zij- en achterkant zijn van mahonie, voorblad mat achterkant glanzend.


    Het etiket in de klankkast, met anno 1963 en Helmut Hanika erop.

    De gitaar speelt heerlijk en klinkt voor een nylonsnaar helder/gedefinieerd, maar zonder aan bas in te boeten, erg mooi vind ik. Ik ben nog van plan om Hanika te mailen (zijn zoon runt nu het bedrijf geloof ik), en ik ben nog op zoek naar een goede gitaarbouwer om 'm even een beurt te geven en te checken (vochtigheidsgraad kan nooit goed zijn als dat ding 15 jaar in de koffer ligt).

    Dus ik zou graag meer weten over de gitaar + een goed adresje om hem weer helemaal in topconditie te maken.


    EDIT: Ik heb een PDFje van een catalogus uit 1962 kunnen downloaden, hieruit lijkt te komen dat dit een Soli 1750 zou zijn. Soli is het merk dat Hanika eerst voerde. Op het prijskaartje van de gitaar staat "Hanika Nr. 14" (zou eventueel 19 kunnen zijn).
    Laatst gewijzigd door MjS; 1 februari 2010 om 17:23

  2. #2
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Ziet er mooi uit zeg, en al helemaal voor die leeftijd!

    Ik weet nog toen ik mijn eerste goede klassieke gitaar ging kopen, mijn lerares me een Hanika of een Hopf aanried, maar Hopf alleen boven de 1000 gulden. Dus eigelijk zocht ik toen een Hanika, maar toen kwam ik een afgeprijsde Hopf tegen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.486

    Standaard

    Mijn Hanika is uit 84, in die tijd was er weinig concurentie in die prijsklasse kan ik mij herinneren, met zorg gebouwde gitaren van Helmut uit zijn kleine Duitse atelier. Ik speel er nog vaak op, alleen de lak is ingezonken en wat versleten, nog steeds een prima gitaar.

    Volgens mij is jou gitaar niet uit 63 maar anno wat zoveel betekent als sinds.
    De waarde is lastig, meestal staat er een modelnummer op de sticker maar de gitaren waren indertijd vanaf 500/600 euro, het is sowieso geen cheap ass ding.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    Mooi ding voor z'n leeftijd!

    @pepe: ik begrijp dat hij de aankoopbon er nog bij heeft...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.823

    Standaard

    Bedankt voor de reacties. Had eigenlijk niet verwacht dat er mensen bekend zouden zijn met het merk.

    De gitaar is overigens wel uit 1963, ik heb inderdaad nog de kassabon waar ook de datum op staat. Morgen maar eens Hanika mailen, ben wel benieuwd!

    Hebben jullie trouwens nog tips voor goede gitaarbouwers/reperateurs om dat ding even een goede beurt te geven?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Mooie gitaar, mooie site hebben die lui ook. Zie ik nou goed dat er geen topkam op zit maar dat de snaren door sleuven in de toets over een nulfret geleid worden?
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Mooie gitaar, mooie site hebben die lui ook. Zie ik nou goed dat er geen topkam op zit maar dat de snaren door sleuven in de toets over een nulfret geleid worden?
    Ja, Een Nulfret. De TS heeft dat ook bij zijn foto's opgemerkt.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Ziet er uit als een topkam van ebben of iets dergelijks donkers.

    Edit: ik heb er trouwens ook eentje, maar die is vrij recent. Armin Hanika staat daar in, maar ik weet geen jaartal.
    Laatst gewijzigd door Woml; 2 februari 2010 om 11:01
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brewskie Bekijk bericht
    Ja, Een Nulfret. De TS heeft dat ook bij zijn foto's opgemerkt.
    Hij heeft er zelfs bij gezet dat er een houten topkam op zit, my bad
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.823

    Standaard

    Zo, heb ondertussen gemaild met Hanika. Ze reageren trouwens heel vriendelijk en snel op mijn mails, en dat terwijl ik in het Engels mailde (tja, het duurt ze waarschijnlijk langer om mijn Duits te ontcijferen dan het Engels ).

    Ik mailde met Marion Hanika, volgens mij schoondochter van Helmut Hanika. Zij hebben samen naar de foto's gekeken en er ook een oude catalogus bijgepakt,m het zit ongeveer zo:

    Helmut Hanika maakte in de jaren 50 en 60 gitaren onder de merknaam 'Soli'. Begin 60er jaren begon hij ook onder eigen naam te bouwen, en volgens hen moet dit een van de eersten zijn geweest die in de overgangsperiode is gebouwd. Het model zou een 17M moeten zijn, met mahogany achter- en zijkanten en top van kwaliteits-spruce, mahogany hals (met rosewood strip verstevigd) en rosewood fretboard en brug.

    De service van Hanika is in ieder geval super!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top