Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 35
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Wat pimmetje zegt. Regel het zelf, maar bespreek met de geluidsman dat je dat doet, en laat hem horen wat je max en min volumes zijn. Voorkom je ook mee dat hij jou zachter gaat draaien als-ie merkt dat je opeens harder binnenkomt!

    Overigens kan de angel ook zitten in jouw woordje "bijvoorbeeld" als in "bijvoorbeeld bij solo's". Ga niet elk lickje wat jij mooi of belangrijk voor het nr vindt harder draaien, dan irriteer je je bandgenoten en krijg je misschien ook dit soort discussies.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 januari 2004
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Wat pimmetje zegt. Regel het zelf, maar bespreek met de geluidsman dat je dat doet, en laat hem horen wat je max en min volumes zijn. Voorkom je ook mee dat hij jou zachter gaat draaien als-ie merkt dat je opeens harder binnenkomt!

    Overigens kan de angel ook zitten in jouw woordje "bijvoorbeeld" als in "bijvoorbeeld bij solo's". Ga niet elk lickje wat jij mooi of belangrijk voor het nr vindt harder draaien, dan irriteer je je bandgenoten en krijg je misschien ook dit soort discussies.
    Nee het gaat over uberhaubt aan je gitaarknop zitten. Er schijnt volgens hem 1 volume voor rhytme en 1 voor lead te moeten zijn. Geen tussenstanden enz. Anders zou de geluidsman voortdurend moeten bijregelen en dan is de hele balans weg. Maar dan zou dat ook gebeuren als ik de zang zachter zou gaan begeleiden (wat ik dus ook regelmatig doe). Dan zou de geluidsman ook aan de knoppen kunnen gaan draaien.

    Het kan natuurlijk zijn dat zijn kritiek voortkomt uit irritatie, maar dan wil ik dat graag weten. Nee het gaat er bij hem om dat niet ik maar de geluidsman het volume bepaalt. En daar ben ik het dus niet (helemaal) mee eens.
    De ellende van de slechte kwaliteit duurt nog voort
    als de vreugde van de lage prijs allang vergeten is.


  3. #13
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Music

    Ghehe, wat een grappige manier van denken van die gozer. Hij heeft zelf consequent een limiter aanstaan of zo? Natuurlijk moet je zelf enige dynamiek gebruiken, anders kun je net zo goed een DJ huren. Een live band leeft.
    En vanuit de geluidsman gezien: alsof die elke nuance zou moeten regelen van ieder bandlid! Gekkenhuis. Een goede band heeft zijn podiummix voor elkaar en moet daar juist ook dynamiek in hebben.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  4. #14

    Standaard

    Daar staat tegenover dat je (zeker tijdens een optreden) nooit in staat bent om vanaf je eigen plek het totaalgeluid te beoordelen. Als je 'on the fly' zomaar wat harder gaat, heb je goeie kans dat de hele balans om zeep geholpen wordt.
    Dus je moet het goed voorbereiden, ook van afstand luisteren, en goed de standen van de volumeknoppen onthouden, anders wordt het een puinhoop.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aad Bekijk bericht
    Nee het gaat over uberhaubt aan je gitaarknop zitten. Er schijnt volgens hem 1 volume voor rhytme en 1 voor lead te moeten zijn. Geen tussenstanden enz.
    Nou, ik ben het er falikant mee oneens dat alleen de geluidsman dat mag regelen. Maar met die twee basisstanden heeft-ie (al is zijn benadering wel erg rigide) een punt. Zoals Bert ook al aangeeft: als iedereen voluit aan het spelen is, is het voor jou als gitarist niet goed in te schatten hoe je volumewisselingen overkomen in de zaal. Daarom spreek ik twee basisvolumes af en hou me daaraan. Natuurlijk kan ik bij een solo best ens de volumeknop wat terugdraaien om de sound warmer te maken. Of als iedereen loosgaat tijdens de grote finale, mijn slagvolume iets opvoeren. Maar daartussen is het erg tricky om het goed te doen. Er zijn wel gitaristen die het kunnen, maar het is een kunst op zich en je moet een uitstekend podiumgeluid ervoor hebben. En dan nog: voor je het weet sta je de hele gig lang je volume te micromanagen in plaats van gewoon lekker te spelen en naar elkaar te luisteren.

  6. #16

    Standaard

    Ben het er zeker mee eens dat je zelf aangeeft(aan de geluidsman) wat je volumes zijn en daarna grotendeels de wisselingen zelf doet...niet de geluidsman. Hij kan natuurlijk wel je volume wat omhoog gooien als 'ie hoort dat je solo niet door de mix prikt, maar dat is ook een deel van z'n werk.

    Ik gebruik zelf m'n volume-knop erg veel en daarnaast ook nog een volume-pedaal, dus m'n volume kan nogal eens veranderen. Ik zou het niet kunnen om de geluidsman alles voor me te laten doen.

    Ik snap ook eerlijk gezegd niet echt waar je mede gitarist dat idee vandaan haalt

  7. #17
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Zoals door iemand al gezegd is, een geluidsman hoeft bij een ideale band na de soundcheck hoegenaamd niets meer te doen. Als je sologeluid in verhouding is met je rithm geluid hoeft hij het niet harder te zetten.

    Een geluidsman met ervaring voelt overigens die solo wel aankomen en zal meteen ingrijpen als het geluid te hard of te zacht is. Waar geluidsmannen en vrouwen ook gestoord van worden is het verschil in levels van toetsen bespelers.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    [...]Waar geluidsmannen en vrouwen ook gestoord van worden is het verschil in levels van toetsen bespelers.
    Amen !

    Wat ik overigens ook ontzettend jammer vind is dat veel toetsenisten zelf een sub-mix willen maken (die vrijwel nooit klopt) en dat dan vervolgens met het goedkoopste tafeltje dat er te krijgen is doen... nee hoor, geef mij maar allemaal losse lijntjes, goede sound en veel meer controle !

    Maar goed, dat is weer een andere discussie. Tav gitaristen heb ik mijn zegje gedaan...

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 januari 2004
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k Bekijk bericht
    Daar staat tegenover dat je (zeker tijdens een optreden) nooit in staat bent om vanaf je eigen plek het totaalgeluid te beoordelen. Als je 'on the fly' zomaar wat harder gaat, heb je goeie kans dat de hele balans om zeep geholpen wordt.
    Dit is idd wel een goede omschrijving van zijn standpunt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k Bekijk bericht
    Dus je moet het goed voorbereiden, ook van afstand luisteren, en goed de standen van de volumeknoppen onthouden, anders wordt het een puinhoop.
    En dit is dus wat ik bedoel. Je moet zelf de dynamiek (en het volume) in de gaten houden. Als je eenmaal bent afgesteld regel je binnen die afstelling je volume.
    Het is dus niet zo dat ik tijdens het spelen mijn versterker harder ga zetten.

    Nou moet ik toegeven dat ik nooit een optreden heb gehad waarbij de verhouding in het podiumgeluid en de PA niet te horen was (om nog maar te zwijgen over een situatie waarbij je totaal geen podiumgeluid hoort en dus alles via een monitor moet horen) maar zelfs dan moet je toch zelf kunnen beoordelen wat je eigen volume is t.o.v. de rest? En dit dus ook zelf kunnen regelen. Bovendien weet je toch op een gegeven moment wel hoe dat zich verhoudt? (ongeveer).

    Mijn collega gitarist werkt (af en toe) met een volumepedaal (ja hoe consequent is dat t.o.v. zijn verhaal naar mij toe). Dat gebruikt hij eigenlijk alleen om "in te swellen".
    Ik daarentegen heb een stomp box gemaakt met daarin een potmeter. Trap ik die in dan heb ik mijn solovolume en zet ik hem uit dan.....je snapt het.
    Binnen die twee volumes regel ik af en toe wat aan mijn gitaar.
    That's it.

    /edit
    Bijvoorbeeld:
    Als mijn collega zijn solo speelt demp ik mijn volume. Ik geef hem de ruimte om zijn solo door te laten komen. Tijdens het begeleiden pas ik dat hier en daar wat aan om hem te accentueren of juist "weg te blijven".
    Evenzo met de zang enz. Dat is dynamiek. Toch? (Niet dat ik hierin goed ben ofzo weet ik veel, maar ik probeer dat).
    Laatst gewijzigd door aad; 31 januari 2010 om 14:25
    De ellende van de slechte kwaliteit duurt nog voort
    als de vreugde van de lage prijs allang vergeten is.


  10. #20
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Maar waarom vindt hij het zo verschrikkelijk als jij je eigen volume deels zelf doet ipv alles aan de geluidsman over te laten?

    - Heeft hij gemor van een geluidsman gehoord?
    - Hoorde hij vrienden die bij het optreden waren klagen over jouw geluiden? (constante correcties door de geluidsman op jouw acties kunnen ook onprettig overkomen in een sound)
    - Heeft hij jouw geluid om de een of andere reden redelijk stevig over de monitors staan, waardoor het bij solo's echt loehard over die monitor komt?
    - Staat hij op een punt waar hij jouw versterker eigenlijk beter hoort dan jij en dus bij volumeverschillen ook dat verschil net ff wat rauwer voor z'n bek krijgt dan jij? (kan natuurlijk bij closed-back-cabs waar je zelf redelijk kort voor staat)
    - en zo nog wel meer mogelijke vragen...

    Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij het werkelijk "zo maar" erg vindt dat jij je geluid deels zelf regelt...
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top