Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 31 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 310

Discussie: 8 snaar gitaar

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2003
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    2.309

    Standaard 8 snaar gitaar

    Een nieuw jaar dus hoog tijd voor een nieuw project.
    Door de topics van Wizzie1982 en Stijn werd mijn enthousiasme voor een 7 snarig project geboren. Geinspireerd ben ik druk aan het tekenen geslagen...maar in mijn enthousiasme is het een 8 snaar geworden.
    De stemming wordt dan F#BEADGBE.
    Ik wilde geen puntige metalbak maar een wat rondere gitaar. Ik denk dat ik het fretboard vlak houdt, net als bij spaanse gitaren.

    Specs:
    Neck: mahogany/maple
    Body: peer
    Fretboard: peer
    Bridge: Hipshot 8 string
    Pickup: ?

    De basis kan ik bouwen, daarna moet ik eerst sparen voor de hardware ed.

    Het ontwerp:


    De halsverbinding is gebaseerd op de verbinding die je vaak bij single cut bassen ziet. Deze wordt verlijmd.

    Een aantal maanden geleden heb ik de basis voor de hals al gemaakt. Destijds was ik niet van plan om er een 8 snaar van te maken.
    Vandaag heb ik de hals breed genoeg gemaakt voor 8 snaren.


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Ziet er goed uit! Wat wordt de mensuur? Mijn bariton is 27 inch en in beadf#b gestemd en heeft al pittige snaren.014>.068. Hou je hiet rekening mee mbt tot de hals en tuners? Die .068 snaar past net door een standaard tuner.

    Ik ben benieuwd!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2003
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    2.309

    Standaard

    De scale wordt 26,5 inch. Dat was ik vergeten te vermelden. Ik moest mijn verhaaltje opnieuw typen aangezien de eerste keer mis ging omdat gitaarnet niet kon laden

    Ik moet nog bedenken welke tuners ik wil gebruiken. Ook ben ik nog niet uit welke snaren ik ga gebruiken. Maar daar kan ik ook nog even over denken.
    Ik zag 8 snaar gitaren met 2 trussrods maar dat lijkt me een beetje te veel van het goede. Wel wil ik carbon strips in de hals verwerken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    mooi ontwerp, body èn headstock, voorste hoorn lijkt me ver genoeg om de balans te houden ad strap al weet je dat pas echt als ie af is, i guess
    succes niek

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Locatie
    Bemmel (omgeving Nijmegen)
    Berichten
    157

    Standaard

    Misschien een tip: Bij Rondo verkopen ze Agile gitaren, maar ook hardware voor 8 snarige gitaren. Dus elementen en bruggen, maar dan goedkoper dan die van Hipshot enzo.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Hoppa, de speciallekes dit jaar zien er al goed uit ...

    Carbon zou ik zeker doen (neem de smalle hoge van stewmac) Je kunt er je gitaar super fijn mee afstellen, en de spanning voor 8 snaren is niet te onderschatten.

    Hoe dik maak je de nek? Ik had de parker van een maat opgemeten en er 2 mm bij geteld, om toch wat meer massa te hebben.

    Deze wordt leuk, mooie nekverbinding, heb ik ook zo gedaan bij de Viebass, ben benieuwd hoe jij het gaat aanpakken.


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2003
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    2.309

    Standaard

    Ik ben net terug van een conclaaf met een bevriende bouwer en techneut en ben een beetje

    Allemaal leuke ideetjes.

    Qua balans denk ik dat het wel goed zit, hangend. Zittend wordt nog lastig denk ik. Peer is redelijk zwaar dus dat maakt het wel beter. We zullen zien.

    De dikte van de hals moet ik nog nader bekijken (de dikte van de body overigens ook) Ik zaag het fretboard uit een dik stuk dus ik kan zelf bepalen hoe dik deze word.
    Ik vind het ook moeilijk te bepalen aangezien ik nog nooit zo'n brede hals in mijn handen heb gehad. Ik denk dat het gaande weg bepaald wordt. Ik wil wel een beetje body voor de hals. Misschien kan er wel een mooi ergonomisch vormpje in gemaakt worden.

    Qua vormgeving ga ik nog even kijken naar de onderste hoorn. Daar ga ik wellicht nog een kleine aanpassing in doen.
    Verder kan het elementje weg uit de tekening want daar ga ik wat anders voor verzinnen. Dit wordt een custom pup. Ik ga ook nog een experimentje doen met een piezo achtig dingetje. Daarover later meer.

    Ik moet zeggen dat dit wel het meest intressante project tot nu toe is (van mezelf dan he)

    Die Rondo site ken ik maar ik heb nog geen 8 string onderdelen kunnen vinden daar.

  8. #8

    Standaard

    Ik zal toch even een betere blik werpen op de headstock. Het kan best overkomen als gezanik, maar probeer voor een iets rechtere string pull te gaan, voor een stabielere F#, schijnen nogal vaal problemen op voor te komen qua intonatie en stemvastheid.

    Verder mooi ontwerp!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2003
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    2.309

    Standaard

    Het beeld is een beetje vertekend. In de tekening zijn het ook gewoon dunne lijnen. De snaar is veel dikker. Ik denk dat de F# snaar bijna recht zal lopen.
    Maar ik denk ook dat daar nog wel wat aanpassingen moeten komen. Afhankelijk van de tuners die ik ga gebruiken. De stemmechanieken kunnen ook nog wel een klein beetje verder naar binnen als het moet. Eerst bepalen welke mechanieken ik ga gebruiken.

  10. #10

    Standaard

    Geweldig plan. Ook erg leuk dat het nog in ontwikkeling is.

    Ergens bijna geen gitaar meer; voor mij dan, maar met een 5de snaar ben ik op een bas ook al steeds de weg kwijt
    Laat staan 8 snaren op een gitaar. Maar wat dan nog? Veel succes !!!

    Misschien is een halsprofiel als op klassieke gitaren een idee? Die zijn ook al wat breder en hebben een vlakke toets. Ik meet op eentje die hier staat 52 mm bij de topkam.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top