Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2008
    Locatie
    Houten
    Berichten
    123

    Standaard Mandoline Eastman of Kentucky

    Ik ben opzoek naar een nieuwe mandoline! Ik heb de laatste jaar op een zelfbouw gespeeld (ooit op een rommelmarkt voor weinig) en ik vind het echt een pracht instrument! Nu wil ik een goede echte mandoline aanschaffen! IK heb de volgende vraag welke prijs/kwaliteit verhouding het best!

    Mijn Budget ligt tussen de 800-1000 euro voor de mandoline!

    Welke mandoline is de beste in haar categorie (p/k)

    Cat 1

    Kentucky KM 675 de goedkoopste voor 799,-
    Eastman MD 515 voor 850,-

    Cat 2

    Kentucky KM 805 voor 919,-
    Kentucky KM 855 voor 979,-
    Eastman MD 615 voor 1100,-



    Cat 3

    Kentucky KM1000
    Eastman MD 815

    De laatste 2 zijn duurder !


    IK WIL ZE OOK TESTEN MAAR MENINGEN!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 juli 2008
    Locatie
    -
    Berichten
    265

    Standaard

    Ha Frank dat is weer paar maandjes terug!
    Ik heb zelf een Eastman MD615 is echt een super mando alleen wel boven je budget!

  3. #3

    Standaard

    Frank,
    Ik heb er een hoop uit je lijstje gehad. Volgens velen klinken de Eastmans erg goed, wellicht zelfs zo goed als Gibsons. (De Gibson Jam Master is overigens ook een erg goede mando, staat op deze website te koop. Van mij. Maar laat je daardoor niet storen. 1.000 euro).
    Als je niet voor fancy randjes wilt gaan, dan kan je je prima op de 515 concentreren. Die heeft uit de winkel al een mooie warme chop.
    Naast de variërende kwaliteit van Kentuckys, hebben ze erg lang nodig om te "openen".
    Bij CasaBenelly in Den Haag kan je de Eastmans allemaal uitproberen, maar helaas niet vergelijken met de Kentuckys.
    Je hebt de afweging waarschijnlijk al gemaakt, maar probeer dan ook even de 14 (a-type) modellen. Bij blind-luisteren hebben vele muziekanten een voorkeur voor dit model.
    Marc

    RyCooder.nl

  4. #4

    Standaard

    Ik speel geen mando, maar lees wel goede verhalen over de The Loar modellen.

    Net als Eastman maakten ze eerst archtops. Op de site geen Nederlandse distributeur, dus geen idee of ze al ergens te vinden zijn:
    http://www.theloar.com/LM-600-VS.html

  5. #5
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fs1980 Bekijk bericht
    Ik ben opzoek naar een nieuwe mandoline! Ik heb de laatste jaar op een zelfbouw gespeeld (ooit op een rommelmarkt voor weinig) en ik vind het echt een pracht instrument! Nu wil ik een goede echte mandoline aanschaffen!
    Uhhhh....????

    Zelbouw geen echte mandoline? Moet je toch al wat van muziekinstrumenten afkennen om een mandoline te bouwen, of het moest een kitje zijn, maar dan nog. Zelfbouw klinkt in mijn oren (meestal) toch beter dan een fabrieksinstrument. Bespeelbaarheid kun je natuurlijk altijd iets aan (laten) doen.
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door northernlake Bekijk bericht
    Ik speel geen mando, maar lees wel goede verhalen over de The Loar modellen.

    Net als Eastman maakten ze eerst archtops. Op de site geen Nederlandse distributeur, dus geen idee of ze al ergens te vinden zijn:
    http://www.theloar.com/LM-600-VS.html
    Ja die zijn ook goed. Mind you, ze hebben wel een nogal sterke v-vormig nekprofiel. Daar moet je mee om kunnen gaan. Ze doen qua geluid niet onder voor Eastmans, ingespeelde Kentuckys of betaalbare Gibsons.
    Overigens zijn ze niet allemaal even goed. Ze worden gemaakt door "The Music Link /AXL" (bekend van onder meer Recording King) welke merken hebben die nooit verassen door veel kwaliteit. Echte prijs/kwaliteit verhouding merken.
    Leuk dat je met de The Loar komt. Deze (maar dan de oer-versie) waren en zijn de basisinstrumenten waarnaar veel huidige F-modellen gebouwd worden. Helaas niet in Nederland te proberen (voor zover ik weet).
    Marc

  7. #7

    Standaard

    Nou, ik overweeg eens een mando te kopen, en V-necks, vind ik over het algemeen (in ieder geval op mijn Martin D-18V) prettig. Wie weet. So little time...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    vraagje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door northernlake Bekijk bericht
    Ik speel geen mando, maar lees wel goede verhalen over de The Loar modellen. Net als Eastman maakten ze eerst archtops.
    Interessante vergelijking, wat bedoel je daar nou mee?
    Bij mijn weten gaat het hier namelijk al over archtop mandolines en niet over bowl backs.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rawdata Bekijk bericht
    Ze worden gemaakt door "The Music Link /AXL" (bekend van onder meer Recording King) welke merken hebben die nooit verassen door veel kwaliteit.
    Nou, vergis je niet. Een Recording King Elite 75 is zo goed, dat ik er zonder problemen mee op een podium zou durven staan. De enige die daar bij in de buurt komt, is misschien Goldstar (-100 & -200), maar dan heb je het wel gehad. Daar kunnen wannabees als Goldtone en Morgan Monroe alleen maar van dromen.....

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rawdata Bekijk bericht
    Leuk dat je met de The Loar komt. Deze (maar dan de oer-versie) waren en zijn de basisinstrumenten waarnaar veel huidige F-modellen gebouwd worden.
    Een echte Loar is inderdaad 'unreal', ik heb ooit eens op een mogen spelen. Schijnt nu te koop te staan: $250.000-
    Veel A modellen zijn geinspireerd op de enige A5, die Lloyd Loar (de chef-bouwer van Gibson in die tijd) ooit heeft gemaakt, de 'Mrs. Griffith' (1923). Hier op video
    Ben heel tevreden met mijn A5-L uit 1995, heeft eigenlijk van alles genoeg.....

    De Chinezen krijgen, sinds hun engineering en kwaliteitscontrole door Amerikaanse experts wordt gedaan, hun zaken steeds beter voor elkaar.
    Vlak ook de Tjechische en Slowaakse instrumenten (Lebeda, Kristufek) niet uit. Die stonden 10 jaar geleden eenzaam aan de top waar het prijs/kwaliteitverhouding betrof, en dan was die kwaliteit heel dik in orde....

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Nou, vergis je niet. Een Recording King Elite 75 is zo goed, dat ik er zonder problemen mee op een podium zou durven staan. De enige die daar bij in de buurt komt, is misschien Goldstar (-100 & -200), maar dan heb je het wel gehad. Daar kunnen wannabees als Goldtone en Morgan Monroe alleen maar van dromen.....

    Een echte Loar is inderdaad 'unreal', ik heb ooit eens op een mogen spelen. Schijnt nu te koop te staan: $250.000-
    Veel A modellen zijn geinspireerd op de enige A5, die Lloyd Loar (de chef-bouwer van Gibson in die tijd) ooit heeft gemaakt, de 'Mrs. Griffith' (1923). Hier op video
    Ben heel tevreden met mijn A5-L uit 1995, heeft eigenlijk van alles genoeg.....

    De Chinezen krijgen, sinds hun engineering en kwaliteitscontrole door Amerikaanse experts wordt gedaan, hun zaken steeds beter voor elkaar.
    Vlak ook de Tjechische en Slowaakse instrumenten (Lebeda, Kristufek) niet uit. Die stonden 10 jaar geleden eenzaam aan de top waar het prijs/kwaliteitverhouding betrof, en dan was die kwaliteit heel dik in orde....
    Oh ja. Er zitten fantastische instrumenten tussen. Ik heb slechts twijfels over de continuïteit. (Eigenlijk een beetje zoals Gibson acoustics, heel veel klagende verkopers). Kentucky en Eastwood zijn m.i. gewoon wat beter in een constante kwaliteit.
    Goldtone heeft me een Irish tenor gezonden ter promotie, met een zeldzaam goed geluid. Als ze er even voor gaan zitten kunnen ze het wel.
    Ik heb eens een gitaar teruggezonden naar Gibson (Advanced Jumbo) waarvan iedereen het eens was dat het een kneus was. Behalve Gibson "Het viel nog binnen hun kwaliteitsmarges".
    Volgens mij is dat waar we het hier over hebben. Hoe groot zijn de gehanteerde kwaliteitsmarges. Ofwel, hoeveel risico's loopt de leek.
    Helemaal eens met Tsjechen en andere oost-europese handbouwers. Topkwaliteit. Maar wel te duur om in deze discussie in te brengen, toch?

    Marc

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top