Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37
  1. #1

    Standaard Hoe doen groepen dit, nieuwe gitarist en het leren vh repertoire

    Misschien een beetje rare titel maar ik vroeg me af hoe dit in zijn werk gaat.

    Dus een (bekende) groep zoekt een nieuwe gitarist/bassist/drummer die de vorige moet vervangen. Er worden audities gehouden en ze kijken wie het meest geschikt is.

    Maar hoe leer je nu als gitarist hun nummers, schrijft elke groep op hoe de nummers worden gespeeld: akkoorden/tabs of moet je deels/voornamelijk op gehoor de nummers ontcijferen?


    Mensen aan wie ik denk is de huidige bassist van Metallica Robert Trujillo of Troy van Leeuwen bij Queens of the stone age.


    van wiki

    On A Perfect Circle's second album Thirteenth Step Troy only recorded guitars for three tracks before successfully auditioning for a spot in the Josh Homme's Queens of the Stone Age for their Songs for the Deaf tour, where he beat out Jeordie White and was welcomed by the band as their second guitarist. Besides playing guitar Troy also contributed with lap steel guitar, keyboards, backing vocals and occasionally bass guitar work. Due to the bands schedule Troy only had one week to learn 30 songs before heading out on tour.
    Moet je als gitarist dan op zo'n niveau zitten dat dit helemaal geen probleem mag zijn en je er zo mee weg bent?
    Laatst gewijzigd door soup; 25 januari 2010 om 13:19 Reden: fout woord
    it's better to burn out than to fade away

  2. #2

    Standaard

    Ik denk dat je het zelf al zegt, je moet gewoon een ontzettend goede gitarist zijn om zo even in te kunnen springen.

    Ik kan me ook voorstellen dat je jezelf voordat je auditie doet toch ook al hebt ingelezen in tablatuur en lied structuur van de desbetreffende band.
    Gear
    ESP Horizon NT
    Aria Pro II RS-Wildcat
    Epiphone Les Paul Special II TE KOOP!!!
    ----------------
    Line 6 Spider II 30 TE KOOP!!!
    ----------------
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tomluijten
    Nee ik heb gelogen en dat is niet bedriegen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Als je daar dag in dag uit mee bezig mee bezig bent moet dat echt lukken. Ik moet zelf ook 8 nummers voor morgen kennen. Ik heb ze tot noch toe een keer doorgeluisterd en ga er wat vormschema's van maken (voor de structuur van het liedje) en dan komt dat allemaal wel goed.

    Als je een goed muzikant bent kun je je er ook doorheen 'bluffen'.
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  4. #4

    Standaard

    Ik ben eigenlijk benieuwd als je een willekeurige gitarist van een grote band wat nummers van een andere band vraagt te spelen, wat je dan allemaal te horen krijgt. Ik speel m'n favoriete nummers mee op de gitaar op de slaapkamer en in hoeverre zouden zij dat ook doen?

  5. #5

    Standaard

    Als de band vertrouwt op jouw kunnen als muzikant, moet het geen enkel probleem zijn. Ik studeer regelmatig 40 nummers in een paar dagen in als ik in een coverband moet invallen, i.o.d. Vaak ken ik de nummers dan niet zo goed als de gitarist die ze al duizend keer op een bruiloft heeft gespeeld, maar ik vul dan gewoon dingen op gehoor in. Als de band hun partijen goed speelt, hoef ik alleen maar op te vullen en de belangrijkste lickjes/groovejes te spelen.

    Soms is het zo dat bepaalde muzikanten te afhankelijk zijn van iemand en als er dan een vervanger komt, raken ze helemaal van streek. Dat soort gigs doe ik dan ook niet meer, maar over het algemeen is het voor mij nog nooit een echt probleem gebleken.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Als je gewoon accoorden leert en wat groovjes. Perfect Circle is wel wat lastigere muziek overigens. Je hoeft geen ellenlange solo's noot voor noot na te kunne spelen.

    Iets wat ze bij Maiden veel doen. Op de Rock in Rio DVD is iedere solo precies hetzelfde als op het album. Volgens mij missen ze collectief 4 noten ofzo..
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.536

    Standaard

    Wij hebben ook een tijdje een bassist gehad die volgens mij geen enkel nummer had "geleerd"... Die speelde gewoon op gehoor mee. Waanzinnig goeie bassist, maar ons hele repertoire werd er wel een beetje 1 lange bas-solo van

    Kan me voorstellen dat veel pro muzikanten gewoon een heel goed gehoor hebben en het dus wel mee zal vallen hoeveel moeite ze ervoor moeten doen. Vooral als je het technisch allemaal makkelijk aankunt moet 4 nummers per dag wel te doen zijn hoor. Het zijn immers vaklui. Ga maar eens kijken als er ergens tapijt wordt gelegd... dan denk je ook van "holy shit, hoe doet die gozer dat??"

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bins Bekijk bericht
    Het zijn immers vaklui. Ga maar eens kijken als er ergens tapijt wordt gelegd... dan denk je ook van "holy shit, hoe doet die gozer dat??"
    Hahahahaha!

    Geniale analogie.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2003
    Locatie
    Elders
    Berichten
    11.283

    Standaard

    Het spreekt natuurlijk wel voor je motivatie en je kunde als je in korte tijd een behoorlijk deel van het repertoire van de band waar je auditie doet in weet te studeren. Dat neemt niet weg dat het er uiteindelijk om gaat dat je lekker met de band mee kunt spelen, op persoonlijk vlak met ze klikt en men het idee heeft dat je het in je hebt om een volwaardig lid van de band te worden.

    Als je alleen een paar covers kunt spelen, maar wel precies het juiste gevoel weet neer te zetten zul je waarschijnlijk eerder de klus krijgen dan die gitarist die noot voor noot het hele repertoire van de band mee kan spelen, maar gewoon op persoonlijk vlak niet klikt met de band.

    Mocht de band midden in een tour zitten, dan spreekt het voor zich dat het wel helpt dat je het hele repertoire in ieder geval redelijk mee kunt spelen...
    Turn it up • Bring the noise

  10. #10

    Standaard

    wat dacht je van jordan rudess als vervanger van derek in dream theater?
    Laatst gewijzigd door pannekoek; 25 januari 2010 om 14:36
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Kan je bij friezen sowieso dat verschil in toestanden van ontbinding ruiken?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top