Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    17 januari 2010
    Locatie
    Rhoon
    Berichten
    98

    Standaard Monterey gitaar maken

    Hey,

    Sinds een maandje heb ik een Koreaanse Squier (eerste gitaar). Pracht ding hoor, maar het gaat kriebelen om een wat exclusievere gitaar erbij te hebben. Nouja, vooral omdat ik het leuk vind om eens zoiets zelf in elkaar te zetten.

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik het eigenlijke wilde laten doen door iemand, maar dat is toch wel wat duur (nouja, eigenlijk weet ik maar 1 'bedrijf' aan wie ik het heb gevraagd). Ik twijfelde sowieso tussen een Monterey of een John Mayer Black One. Ik denk nu toch eerst een Monterey.

    Nu kan ik natuurlijk wel de body van m'n Koreaanse Squier gaan gebruiken, maar deze was toch behoorlijk duur, en bovendien heb ik dan tijdelijk geen gitaar om op te spelen.. Dus ik vroeg me af of zoiets iets is om het project mee uit te voeren? Als ik soms kijk naar andere sites, is een body alleen al duurder..

    Nu mijn 2e, voornaamste vraag. Hoe start je zoiets? Wij hebben niet echt een schuur ofzo, maar ik heb wel een grote zolderkamer hoor. Daar kan het ook. Eerst gitaar uit elkaar halen neem ik aan, dan schuren? Nouja, dat soort stappen zijn vast wel op internet te vinden. Maar wat ik me meer afvraag, er zijn zoveel Monterey/Black One copies gemaakt door mensen zelf, en het lijkt allemaal wel 1 op 1! Is zo'n Monterey uit de losse pols getekend, of is het met een soort afplakpapier gedaan? En welke verf/stiften heb je nodig?

    Wie kan me op weg helpen?




    Gr. Nick
    Laatst gewijzigd door LeNick; 23 januari 2010 om 18:53

  2. #2

    Standaard

    Ik heb de tekening van de slagplaat als volgt gedaan:

    Ik heb eerst een grote resolutie foto van de echte monterey door Fender genomen, die in een CorelDraw geimporteerd. Daarna de afmetingen van de brug opmeten en die als ''guidelines'' inzetten in dat programma. Daarna het plaatje in/uitgezoomd net zolang de brug(van de gitaar) van het plaatje overeenkomt met dat van die guideline.

    Daarna uitprinten, carbonpapier en potlood en hetzelfde doen voor de body.

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    17 januari 2010
    Locatie
    Rhoon
    Berichten
    98

    Standaard

    Hoe gaat die stap dan precies vanaf het carbon papier? Heb daar totaal geen ervaring mee

    Maar in principe is het dus niet zo moeilijk als je dit door hebt..

  4. #4

    Standaard

    de uitgeprinte slagplaat uitlijnen met de echte(met plakband ofzo vastzetten) en daarna carbonpapier tussen de slagplaat en papier leggen. Met potlood de lijnen van het papier ''tekenen'' en dan heb je inkt op je slagplaat.


    Tis niet zo lastig, ik denk dat het spuiten van de body en de oude lak ontdoen veel lastiger/intensiever is

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    17 januari 2010
    Locatie
    Rhoon
    Berichten
    98

    Standaard

    Dus eigenlijk is het heel simpel?! en hier hoef je niet echt goed in tekenen te zijn ofzo, want ik kan niet eens normaal een poppetje tekenen..

    Nu dan nog ff kijken hoe het schuren/spuiten van de overige gitaar gaat. Al snap ik dat carbon nog steeds niet helemaal?

    Dus ik kan best wel zo'n gitaartje van 100 euro bij Thomann kopen ofzo

  6. #6

    Standaard

    Concept is simpel: een zijde van het papier is onbedrukt de andere is met inkt. Inkt komt vrij als je het via het onbedrukte zijde op drukt. Als je dat ding tussen je slagplaat legt en kopie legt, met de inkt zijde op de slagplaat en je hebt je 1:1 uitgeprinte papierkopie er bovenop. Kan je gewoon op de 1:1 papierkopie drukken(lees tekenen) met potlood zodat het inkt loskomt op de slagplaat.

    Tis echt simpel, je moet alleen geduld hebben,

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    Weet je wat carbonpapier is? Is ouderwetse troep om doordrukken mee te maken. Vraag je ouders, die kennen het wel.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    17 januari 2010
    Locatie
    Rhoon
    Berichten
    98

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frustastic Bekijk bericht
    Concept is simpel: een zijde van het papier is onbedrukt de andere is met inkt. Inkt komt vrij als je het via het onbedrukte zijde op drukt. Als je dat ding tussen je slagplaat legt en kopie legt, met de inkt zijde op de slagplaat en je hebt je 1:1 uitgeprinte papierkopie er bovenop. Kan je gewoon op de 1:1 papierkopie drukken(lees tekenen) met potlood zodat het inkt loskomt op de slagplaat.

    Tis echt simpel, je moet alleen geduld hebben,
    Nu snap ik het. Alleen moet je dan eerst het papier vastmaken aan de slagplaat, en dán het carbon er tussen leggen? Of eerst het carbon er tussen? Want dat eerste gaat toch moeilijk? En hoe heb jij dat groene uiteindelijk gedaan op de slagplaat, met een stift ook naderhand? Want ik neem aan dat carbon alleen zwarte inkt is.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rijsberman Bekijk bericht
    Weet je wat carbonpapier is? Is ouderwetse troep om doordrukken mee te maken. Vraag je ouders, die kennen het wel.
    Haha ja, ik begin het nu wel door te krijgen een beetje, maar ik had er hiervoor nog niet echt van gehoord..

  9. #9
    Member
    Geregistreerd
    17 januari 2010
    Locatie
    Rhoon
    Berichten
    98

    Standaard

    Ik heb het er vandaag met m'n ouders over gehad; zij zeggen dat carbon helemaal niet zo scherp (vroeger?) was als dat plaatje van die slagplaat. Of gaat het slechts om de dunne lijn, die je later met een stift overtrekt?

    Staat er ergens een how-to op internet hoe de gitaat uit elkaar moet, en hoe het schuren en spuiten/verven verder gaat? En wat je allemaal nodig hebt?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    Die lijntjes die je met het carbon op de slagplaat of lak krijgt, kan je er waarschijnlijk zo afvegen met je vinger. Het zijn hulplijntjes. En dan moet je binnen de lijntjes kleuren.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top