Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 20 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 195
  1. #1

    Standaard Eerste zelfbouw: een Les Paul

    Hallo iedereen,
    Vanaf vandaag (5 januari 2009) ben ik begonnen met het voorbereiden van de bouw van mijn eerste gitaar.
    Zo’n 4 jaar geleden las ik hier voor het eerst de bouwverslagen van mensen, en toen begon het al te kriebelen. Nu is voor mij de tijd rijp om er eindelijk aan te beginnen!

    De gitaar die ik ga bouwen is een kopie van een Gibson Les Paul Custom uit 1975. Waarom specifiek deze gitaar? Ik heb hem namelijk in huis! De gitaar is van m’n oom, en is in onbeperkte bruikleen (destijds voor bijna geen geld tweedehands gekocht om als back-up voor bevriende muzikanten te dienen, m’n nonkel speelt voornamelijk akoestisch).

    De hals zal het moderne Gibson profiel krijgen, m’n favoriete profiel en ook een van de reden waarom ik zelf twee Gibsons bespeel.

    De specs van de gitaar (allemaal voorlopig, moet het hout namelijk nog kopen!)

    Body: mahonie
    Top: gevlamd esdoorn
    Hals: mahonie
    Toets: palissander

    De klassieke combinatie dus (de toets is niet ebben zoals bij een custom, ik vind palissander mooier).

    Na wat plannen verzameld te hebben, heb ik deze eerst laten afprinten. Meteen de eerste aderlating: de plannen kostten genoeg om het hout mee te kopen … Mijn vader had voorgesteld om ze bij die dure zaak te laten afprinten, maar dit had hij natuurlijk niet verwacht. Dus heeft hij ze betaald. Dankzij hem heb ik ook veel materiaal ter beschikking. En zijn ervaring met houtbewerking is natuurlijk ook een grote hulp (hoe met de machines om te gaan etc.)

    Ok, this thread is worthless without pics, dus hier komen ze:

  2. #2

    Standaard


    Hier heb ik de bodyvorm gekopieerd met kalkpapier


    De bodyvorm uitgeknipt en op een stuk mdf (18 mm) bevestigd, met behulp van afplaktape die het papier niet scheurt.


    Body uitgetekend op mdf


    De bodymal ruw uitgezaagd met de wipzaag (decoupeerzaag). Hierna heb ik een constructie gemaakt om de randen van de mal haaks te krijgen. In topics die ik gelezen heb op mylespaul.com gebruiken ze allemaal een oscillerende drumsander, aangezien ik deze niet tot mijn beschikking heb, heb ik zelf iets gemaakt. Door op een workmate de bandschuurmachine op z’n kant te leggen, en vast te zetten met een sergant (soort van klem, weet niet juist hoe je deze noemt), had ik een drumsander, minus het oscillerende. Na wat tests bleek dit perfect te werken.


    En zo’n machine maakt zeer veel lawaai, dus beschermen we de oortjes!

    De mal, volledig afgewerkt:



  3. #3

    Standaard

    En ze past perfect in de 1975 Les Paul koffer:



    Dat was het voor nu, volgende stappen zijn:

    - hout kopen en body maken
    - mal voor de nek, toets maken.

    Omwille van school zal er waarschijnlijk redelijk wat tijd tussenzitten voor een update, maar goed: haast en spoed is zelden goed.


    - Daniel

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Ziet er goed uit Danieldg, ik ga je topic volgen. wat voor brug heb je op het oog?

    Wim
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  5. #5

    Standaard

    afdrukken kost evenveel als t hout?????

    man waar haal jij in godsnaam je hout, voor zo wienig geld wil ik je adresje wel weten.

    of je hebt een gruwelijk dure drukker :S
    Epiphone Les Paul Standard plus '07
    Ibanez GAX 70 '03
    Ibanez MC924 '85 Bas
    Marshall JCM 900

  6. #6

    Standaard

    Ben bang dat het het laatste is Hiro, als ik zijn post zo lees
    Blij dat ik op een technisch tekenkamer werk

  7. #7

    Standaard

    ja ik dacht ook al t laatste, en gelukkig heb ik vrienden die een plotter ehbben
    Epiphone Les Paul Standard plus '07
    Ibanez GAX 70 '03
    Ibanez MC924 '85 Bas
    Marshall JCM 900

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2007
    Locatie
    Old Vleuten town
    Berichten
    2.460

    Standaard

    Da's misschien wel een tip voor in het bouwtekeningen-topic: als je een tekening wilt laten afdrukken, vraag dan eerst rond op het forum voordat je naar een dure printshop gaat.

    Zolang het niet de spuigaten uitloopt kan ik bijvoorbeeld best een keer een tekening hier op mijn werk plotten - ik kan altijd nog zeggen dat het voor mezelf is
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    de franse taal klinkt prachtig, vooral als een mooie jonge franse mevrouw met kleine harde t* die uit haar rode mondje laat rollen
    fb | tet

  9. #9

    Standaard

    Is inderdaad wel een goeie tip voor op het bouwtekeningen topic.
    (Als je nou net iets goedkoper bent dan al die drukkers heb je zo een paar body's bij elkaar:P)
    Maar kan op mijn werk tot A0 plotten, als het niet te gek wordt kan ik ook best is wat afdrukken dus..

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    bouwtekening kan je perfect in stukken op A4tjes printen, gewoon een dun raster op je tekening zetten, printen en daarna velletjes aanmekaar plakken mbv de rasterlijnen. ik doe het altijd zo

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top