Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 16 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 160
  1. #21
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Belangrijke vraag: als een kroeg jullie neerzet, trekken jullie dan extra bezoekers? Oftwel: verdient de uitbater meer geld omdat jullie daar spelen? Dan kun je inderdaad een klein zakje geld vragen.

    Indien jullie geen extra volk trekken (zoals 99% van alle bands) moet je met onkosten + een paar drankjes pp blij zijn.
    Hier ben ik 't niet helemaal mee eens.

    Je moet alvast niet te snel 4 tientjes en een kratje accepteren. De reden dat een kroeg niet aan je verdient die avond, is vaak genoeg wel waar, maar nog steeds goeddeels en drogreden. De reclame-werking van live muziek wordt namelijk niet meegenomen als je 't puur op bezoekers voor die avond bekijkt.
    Uiteraard afhankelijk van wat het idee van die kroeg bij live-muziek is en hoe lang ze al live muziek (op die avond) hebben, maar ok... niet zo maar slikken die reden .

    Daarbij... de band moet de live muziek leveren, de kroeg moet zorgen dat bezoekers ervan weten en er zin in hebben.
    Uiteraard helpt 't bij de prijsstelling als je zeker weten hordes mensen trekt, maar dat betekent niet dat je geen gage kan vragen als je geen gegarandeerde volle bak meeneemt.
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  2. #22

    Standaard

    Wat je kunt vragen hangt echt van de omstandigheden af:

    -Wat voor soort locatie
    -kwaliteit van het gebodene
    -Regel je zelf licht en geluid
    -etc etc.

    Met onze 5 koppige classic rock cover band hebben we een vanafprijs van 450 euro. Dit vragen we en krijgen we ook. (anders komen we niet, tenzij het een vriendendienst o.i.d betreft.)

    Met onze gospelband vragen we 100 a 200 euro. Kerken e.d. hebben nou eenmaal geen groot budget.

    Maar vraag niet te weinig. Ik kan me altijd vreselijk opwinden over het feit dat men 200 euro nog steeds duur vindt. Moet je kijken wat voor kosten we zelf maken:

    -apparatuur
    -snaren, kabels etc.
    -Brandstofkosten
    -Uren en uren van voorbereiding.

    Mensen hebben vaak geen idee wat er bij komt kijken om een bandje goed te laten optreden en het mag vaak niks kosten.

    Ik zeg: twee man, twee gitaren en een PA'tje, mag best 150 a 200 Euro kosten. Voor minder zou ik het niet doen in ieder geval.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Speelde ik ook maar muziek die mensen leuk vinden... met de technische herrie van mijn band is de kroeg in een paar minuten leeg (en het is niet eens deathmetal)...
    Dat moet sowieso je stelregel zijn (als je minder populaire genres speelt): nooit spelen voor publiek dat niet van het genre houdt. Alleen maar heel slecht voor de moraal in je band en je doet het toch nooit goed. Wij dikken bij twijfel altijd het jazz-gedeelte van onze jazzfunk een beetje aan "het kan behoorlijk freaky worden hoor!". Als ze ons dan toch boeken, weten we dat er geen mensen komen vragen of er nog iemand gaat zingen.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2008
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    929

    Standaard

    Vind het wel grappig om te lezen hier, kim wilson zegt dat 500 euro teveel is omdat hij dat met zn bluesband niet kon vragen, een ander zegt dat je moet accepteren wat ze betalen zodat jij net uit je onkosten kan komen....

    Ik ken redelijk veel coverbands uit de omgeving, en weet inmiddels ongeveer wat kroegen neertellen voor coverbandjes, en hier in zuid (en noord ook trouwens) holland zijn de meeste kroegen prima bereid om tussen de 500 en 1000 euro te betalen voor een coverbandje.

    Uitzonderingen daargelaten, de buurtkroegjes en grotere podia.

    Die buurtkroegjes die met verhalen komen van "eerste keer spelen doe je maar voor 300 euro en daarna betalen we meer" en de ene keer accepteer ik dat, en als we zat te spelen hebben kunnen ze mijn rug op, en er zijn ook de bekendere podia waar iedereen graag wil staan en die naaien bands gewoon keihard door standaard 300 euro te geven terwijl die tent elke avond stampvol staat en meer dan zat omzet maakt, terwijl het publiek toch echt wegblijft als er niks speelt. Eigenlijk vind ik beide praktijken afzetten.
    Wij krijgen zelfs nog wel eens het aanbod "spelen voor drank" maar dat laten we vriendelijk over aan de 16 jarige punkers




    Wat vinden jullie eigenlijk van bands die het accepteren dat kroegen alleen de drank uit betalen, of bands die voor 200 euro een avond gaan staan spelen met zn 6en. Ik vind dat eerlijk gezegd verneukeratief voor de rest van de zichzelf respecterende " proffesionelere" bandjes, heb daarover hier in het verleden wel eens een leuke discussie gelezen.

  5. #25
    Member
    Geregistreerd
    22 december 2009
    Locatie
    26 onder 1 kapwoning..
    Berichten
    89

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dude Bekijk bericht
    Wat vinden jullie eigenlijk van bands die het accepteren dat kroegen alleen de drank uit betalen, of bands die voor 200 euro een avond gaan staan spelen met zn 6en. Ik vind dat eerlijk gezegd verneukeratief voor de rest van de zichzelf respecterende " proffesionelere" bandjes, heb daarover hier in het verleden wel eens een leuke discussie gelezen.
    tja.. ik heb in bands van 15.000 eu (excl P.A.) gezeten, maar ook bands van 500 (excl Bar rekening )in cafe's.. en alles ertussen... maar laatst hoorde ik ergens een baggerbandje spelen,, 4 pers.. kwamen van tering eind weg, +100km.. waren 15+ ofzo, puist herrie, valse gitaar, werden gereden door pa met z'n boessie,, voor .. let wel.. 100 eu.. eigenaar van die tent zal het worst zijn er was muziek.. nee daar kan ik nie tegen op.. en daar wil ik ook niet mee vergeleken worden,, voor goeie muziek moet je betalen.. maar hoeveel ? tja.. doe je het voor de lol of leef je ervan (in NL hahaha.. yeah right.. pfff)

    .
    .
    Laatst gewijzigd door RazorBlade; 21 januari 2010 om 18:11
    Used to use a "lukather size" rack ..
    Now downsized to a line6 x3 live & Koch.. ..
    G.A.S. for a Haar strat model.... mail me..
    To Rack or Not to Rack.. that's the question..

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dude Bekijk bericht
    Wat vinden jullie eigenlijk van bands die het accepteren dat kroegen alleen de drank uit betalen, of bands die voor 200 euro een avond gaan staan spelen met zn 6en.
    200 Euro??? Daar kunnen wij alleen maar van dromen.

    50 Euro en een paar munten en wij rijden half Nederland door! Het is maar goed dat we het voor de lol doen...

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2008
    Locatie
    In een ananas diep in de zee
    Berichten
    6.094

    Standaard

    hier in zeeland is 200 euro ook aan de hoge kant hoor!

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dude Bekijk bericht
    Wat vinden jullie eigenlijk van bands die het accepteren dat kroegen alleen de drank uit betalen, of bands die voor 200 euro een avond gaan staan spelen met zn 6en. Ik vind dat eerlijk gezegd verneukeratief voor de rest van de zichzelf respecterende " proffesionelere" bandjes, heb daarover hier in het verleden wel eens een leuke discussie gelezen.
    Als professionele(re) band moet je toch duidelijk kunnen maken wat jij meer te bieden hebt dan de band die voor bier wil spelen. Verder verschilt het gewoon per zaal en programmeur, wat hun rol is binnen je scene, en hoe de relatie is. Goeie initiatieven van de juiste mensen willen wij best steunen door ze een beetje te matsen. Een puur commerciële uitbater daarentegen krijgt gewoon een vast tarief en daarmee basta.

  9. #29
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dude Bekijk bericht
    Wat vinden jullie eigenlijk van bands die het accepteren dat kroegen alleen de drank uit betalen, of bands die voor 200 euro een avond gaan staan spelen met zn 6en. Ik vind dat eerlijk gezegd verneukeratief voor de rest van de zichzelf respecterende " proffesionelere" bandjes, heb daarover hier in het verleden wel eens een leuke discussie gelezen.
    Ik ben 't goeddeels met je eens. Je moet oppassen met voor niets of heel weinig spelen. Alleen drank is sowieso geen optie...
    Veel bands laten zich veel te gemakkelijk inpakken door een kroegbaas die voor z'n brood onderhandelt en er dus handig in is.

    Natuurlijk zijn daar wel wat mitsen en maren bij: vind je 't zelf een leuke tent?, is 't een tent die aardig op cv als band staat?, is 't echt om hoek en is de backline al geregeld?... etc.

    Als een tent voor ons eigenlijk geen reet aan reistijd en -kosten meebrengt, zorgt dat we zelf niet met veel spullen hoeven te zeulen, niet moeilijk doet over een drankje of snack extra als band.... en we weten dat we daar als band op ons plek staan.
    Dan willen we best wat goedkoper langskomen....

    Soms zelfs spotgoedkoop als ik bijvoorbeeld denk aan Langweiligkeit... maar dat is een initiatief dat we echt super vinden en waarbij je ook snapt dat kroegies niet 3 dagen lang 4 bands per avond een echt leuk bedrag kunnen bieden. Door verschillende bands te vormen, kan je zorgen dat je vaker op een avond speelt en dus alsnog een beetje acceptabel bedrag krijgt .
    (en dat 't om de hoek is, is helemaal mooi meegenomen).

    Normaal zullen we een net bedrag vragen en ook af laten ketsen als dat niet mogelijk blijkt. Overigens verrassend wat plots mogelijk blijkt als ze merken dat je anders echt niet komt .
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  10. #30

    Standaard

    @Dude,

    Ik dacht er eerst ook zo over, maar inmiddels wat genuanceerder.
    Kijk, het is gewoon een feit, als gasten voor 100 Euro willen optreden, dan moeten ze dat helemaal zelf weten. Echt de markt verneuken is het ook niet. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

    Als die gasten wat ervarener raken komen ze er vanzelf wel achter dat ze zichzelf in de vingers snijden.

    En als die kroegbaas twee keer een matige band heeft gehad gaat hij zich ook vanzelf wel afvragen of ie nou goed bezig is of niet.

    Een goede, en ervaren coverband die voor een prikkie komt optreden... ik maak het niet vaak mee.

    Kwaliteit betaalt zichzelf altijd terug. Vroeg of laat.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top