Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 14 van 16 EersteEerste ... 41213141516 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 131 t/m 140 van 160
  1. #131
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    De ellende is dat zolang het publiek te beroerd is een bescheiden entree te betalen het onmogelijk is een band redelijk te betalen vanuit de omzet. En misschien moeten bandjes ook iets minder happig worden om voor een biertje te gaan spelen.

    Laat mensen gewoon wennen dat ze een paar euro entree betalen als er een bandje speelt, maakt al veel mogelijk.

    Bij de slager loop je ook niet binnen voor vier biefstukken "maar wel voor de helft van het geld, het is crisis weet je wel". Zal die ook niet doen. En de kroegbaas betaalt de loodgieter ook gewoon als dat nodig is. Alleen bij muzikanten willen ze dat je voor niks komt omdat het toch je hobby is.
    Het maximum waar bijvoorbeeld een kroeg je als band betaalt is gemiddeld 600 eu. Voor minder moet je willen, wij wel, aangezien we er als band niet van hoeven te leven.
    Bands die tegenwoordig meer dan 1300 eu betalen komen moeilijk aan de bak. Accepteren dat de goede tijden voorbij zijn en anders voor nop spelen, voor jou band tig anderen.
    Tenminste, dat is mijn ervaring. En anders huurt een zaal of kroeg wel een dj voor een past honderd euro.

  2. #132

    Standaard

    Veel kroegjes komen niet tot de 600. En op zich is dat vanuit omzet gedacht ook begrijpelijk.

    @Showband, spelen is ook hobby. Maar over het algemeen kun je toch wel stellen dat tegen de tijd dat het echt op een podium thuishoort, betaling ook op zijn plek is. En voor een klusjesman hoop ik toch ook dat ze hun werk ook leuk vinden.

    Optreden is meer dan dat anderhalf of die twee uur dat je staat te spelen. Achter optredens aan bellen, kilometervreten op de snelweg, pakweg tussen de 50 en 70 kg aan spullen (mijn gitaarsetup, grof geschat) 4 * op een dag van en naar auto, podium en muziekkamer slepen, dat is allemaal niet mijn hobby

    Als die kroegbaas met wat biertjes ervanaf wil zijn, mag hij me thuis komen ophalen, mijn spullen in en uitladen (thuis en in de kroeg), en me 's nachts ook weer thuisbrengen. Heb ik tenminste wat aan die biertjes. Anders blijft het nl. sowieso bij 2 stuks.

    Mensen moeten er niet de hele tijd in trappen dat de kroegbaas jou een dienst bewijst. Het werkt twee kanten op. En die promotie voor je band heeft alleen zin als het om een kroeg gaat waar jouw doelgroep elk optreden weer naar toe gaat, omdat ze weten dat de bands die er spelen meestal de moeite waard zijn. De grap is dat dat tenten zijn die zoeken naar een goede band. Die willen helemaal geen onbekend, net beginnend bandje uit de regio omdat dat zo goedkoop is. Twee of drie slechte bandjes, en het zorgvuldig opgebouwde publiek blijft de volgende keer weg. Een deel van dit soort clubs en kroegen blijkt wel degelijk nog enigzins redelijk te kunnen betalen. En dat komt nog uit ook. Voordeel is gelijk ook dat je meestal op een redelijk podium staat waar je daadwerkelijk een band op kwijt kunt. Dit in tegenstelling tot veel kroegen.

    Voorzover het dat kroegje waar je als beginnend bandje promotie voor jezelf mag maken betreft. Je weet wel, je krijgt ook nog, hoe gul, een biertje. (en geen tot nagenoeg geen geld)... die kroegbaas loopt nauwelijks risico. Aangezien hij ook druk is schrijft hij dat persberichtje maar niet, en de posters door de stad heen laat hij ook niet drukken. Als je mazzel hebt zitten er ook nog wat stamgasten. Die blijken vaak helemaal niet op een bandje te wachten. Praat zo lastig. Als het in je buurt is komt er misschien nog wat eigen aanhang... hang on, voor wie was de promotie ook al weer.

  3. #133
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2006
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.254

    Standaard

    Het is eigenlijk precies wat hierboven staat.

    Een kroeg wil prima betalen, mits jij ook kan zorgen dat er volk op af komt. Zovaak gezien dat bandjes "boos" zijn dat ze weer voor een lege zaak staan te spelen. En als ze dan vragen wat ze zelf aan promo hebben gedaan om te zorgen dat er mensen komen. Dan is het altijd weer de kroeg die dat zou moeten regelen. Het is jouw band, jij moet zorgen dat mensen het vet vinden en zorgen dat er publiek op af komt. In dat geval kan je prima onderhandelen met een kroeg dat je er ook voor betaald krijgt.

    Maar zo werkt het helaas ook weer niet. Je band is tof, je kan al je vrienden uitnodigen, dat gaat een avond goed en iedereen komt kijken. Maar die komen dan weer niet de volgende dag, of alle andere dagen die je wil spelen waardoor je eigenlijk kan verwachten dat je voor een handje vol stamgasten moet spelen.


    En dan heb je nog de kwestie dat coverbandjes meer betaald zouden krijgen dat mensen dat ook niet "eerlijk" vinden. Vaak zijn het die eigen werk bandjes die een half uurtje voor een optreden komen aankakken, inprikken op de backline, achteraf een biertje doen en dan lekker naar huis kunnen. Ik ben dan zelf voor ieder optreden eigenlijk minimaal 10 a 12 uur van huis. Het is ook hard werken, maar heel vet en als je daarvoor beloond wordt dan is dat een mooi extratje.
    Laatst gewijzigd door Dribbel_; 27 maart 2014 om 23:19

  4. #134
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dribbel_ Bekijk bericht
    En als ze dan vragen wat ze zelf aan promo hebben gedaan om te zorgen dat er mensen komen. Dan is het altijd weer de kroeg die dat zou moeten regelen. Het is jouw band, jij moet zorgen dat mensen het vet vinden en zorgen dat er publiek op af komt.
    Nee, zo werkt dat niet. Je hebt een optreden in Kutschurfthuizen, een dorpje 100 km verder ergens in de polder. Ga je dan 2 weken voor het optreden daar naar toe om te flyeren in de plaatselijke frietzaak? Welnee. De eigenaar is daar bekend, heeft zijn kanalen dus wat je kan doen is hem promotiemateriaal sturen wat ie ophangt in zijn toko en hij zet het op de agenda van de krant en als je geluk hebt heeft ie nog een neefje dat een poster ophangt in de aula van de scholengemeenschap. Verder gaat het meestal niet. Je bent ook niet bekend dus veel zin heeft het ook niet behalve dat zo'n poster zegt dat er IETS gebeurt waar en wanneer.

    Daarnaast, de eigenaar huurt je in en dat maakt hem min of meer chef van de heugelijke gebeurtenis. Verantwoordelijk is het woord.
    Als er 10 paardenkoppen op komen dagen doet hij iets fout en moet ie het verlies dragen.
    Dat zou anders ook een mooie deal zijn, je onderneemt iets als ondernemer en je hebt geen verantwoordelijkheid als het slecht loopt. En daarom moet hij er ook hard aan trekken, aan die promotie. Maar je kan hem helpen zoals gezegd want een lege zaal is ook geen pretje voor een muzikant.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #135
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2006
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.254

    Standaard

    Dat mes snijdt natuurlijk aan twee kanten. Als jij in die uithoek in principe uit jezelf geen extra publiek kan trekken dan moet je ook bedenken of het wel handig is om daar heen te gaan. Voor die kroegbaas is het heel simpel. Die willen extra mensen en dat kan met extra publiek. Dan heb je de keus tussen of een bekendere band die uit zichzelf mensen aantrekt maar ook meer geld kost. Of je kan een band uit de buurt nemen en dan de gok nemen dat ze veel eigen aanhang meenemen. Een band vanuit een andere uithoek die niet uit zichzelf mensen aantrekt en geen aanhang mee zal nemen is dan ook niet interessant, daar gaan een paar posters ook niet veel verandering in brengen. Mits je (zoals hierboven al staat) een kroeg hebt die bekend staat om een goeie programmering die altijd sterke bands heeft staan ongeacht hoe bekend ze zijn en niet ieder willekeurig bandje laat optreden voor een kratje bier.

    Maar het is ook zeker wat je zegt; een lege zaal is voor beide partijen kut. Maar ik zie echt héél weinig eigen werk bandjes die goed aan promotie doen en een waardig optreden neerzetten waarbij ik het ook écht leuk vind om te kijken en waarvan ik denk, als ze weer optreden dan ga ik weer kijken. Suf kijkende stilstaande muzikanten die zonder enige presentatie en enthousiasme een setlijst eruit poepen, daar ga ik geen entree voor betalen. En dat is helaas wat je veel te veel ziet. Een band is entertainment, en dat bestaat uiteraard gedeeltelijk uit de muziek, maar dat is zeker niet het enige.
    Laatst gewijzigd door Dribbel_; 28 maart 2014 om 00:35

  6. #136
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    De eigenaar zorgt voor promotie van zijn event, de band voor promotie van hun naam, zo zijn de taken verdeeld.
    Beiden profiteren van elkaars promotie maar die dingen zijn gescheiden.
    Als een band bekend is, en dus hard aan hun promotie gewerkt hebben zijn ze duurder dan een onbekende band. Als je als eigenaar een band voor een paar honderd euro inhuurt weet je dus dat ze geen volle zalen trekken en het zou raar zijn om dat dan toch van ze te vragen. Het is wat het is.

    Het is een oud principe natuurlijk en daarom werk je als band hard om goed en bekend te worden maar als een optreden plaats gaat vinden zit het promo-werk voor de band er op en is het de beurt aan de organisator.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 28 maart 2014 om 01:00
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #137

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Als het niet getypt was maar uitgesproken zou het tijd worden je mond met zeep te gaan wassen...

    Ook als band met eigen werk geldt voor de kroegbaas dat hij publiek wil aantrekken en omzet wil maken. Hij boekt je echt niet omdat hij jullie zo aardig vind. Die band moet ook gewoon betaald worden.

    En of je de zaal nu een dienst bewijst met je covers hangt net als met het eigen werk sterk af van hoe goed je speelt en hoe je het brengt. Kan me herinneren dat ik medelijden met God kreeg toen ik in Apeldoorn eens langs zo'n relibandje liep die daar op een podiumwagen ter meerdere ere van God, en absoluut niet gehinderd door enig talent, stonden te spelen... de ene coverband is de andere ook niet.
    Dat de enne coverband de andere nbiet is ben ik met je eens, met het andere voor een groot deel niet.
    Ja als je al naam hebt gemaakt als band ligt dat anders, maar als je dat niet hebt moet je het voor een groot deel hebben van de gunfactor en op dat vlak bewijst een zaal of kroeg je gedeeltelijk een dienst.
    Ik vind ook dat een band, mits de kwaliteit er naar is, betaald moet worden maar voor de eigenaar van de kroeg maakt het nogal uit hoe vol je de kroeg krijgt en helaas lukt dat met een goede cover band veel makkelijk dan met eigen werk.
    Persoonlijk ga ik ook liever naar een kreog waar een goede coverband speelt dan een goed band met eigen werk.
    Heel vaak vinden dat soort bands wat zij doen geweldig, maar he GEMIDDELDE publiek komt daar helemaal niet voor die wil gewoon een leuke avond hebben.
    Het is anders als je in een bepaald circuit optreed, dan weten mensen waar ze voor komen.

    En nu ga ik op zoek naar de zeep.

    Ik ben het wel heel erg met je eens dat een band niet voor een paar biertjes moet willen spelen, doen ze hen zelf en andere bands geen goed mee.

    Enne (showband was het geloof ik) het maakt niet uit of het hobby is, dat moet overigens wel want voor het echte geld hoef je het niet te doen, het gaat erom dat je een dienst leverd aan een bedrijf.
    Laatst gewijzigd door Tunes; 28 maart 2014 om 09:39
    Wat een dom volk hier !!!!!!!!!!!!!!

  8. #138

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Nee, zo werkt dat niet. Je hebt een optreden in Kutschurfthuizen, een dorpje 100 km verder ergens in de polder. Ga je dan 2 weken voor het optreden daar naar toe om te flyeren in de plaatselijke frietzaak? Welnee. De eigenaar is daar bekend, heeft zijn kanalen dus wat je kan doen is hem promotiemateriaal sturen wat ie ophangt in zijn toko en hij zet het op de agenda van de krant en als je geluk hebt heeft ie nog een neefje dat een poster ophangt in de aula van de scholengemeenschap. Verder gaat het meestal niet. Je bent ook niet bekend dus veel zin heeft het ook niet behalve dat zo'n poster zegt dat er IETS gebeurt waar en wanneer.

    Daarnaast, de eigenaar huurt je in en dat maakt hem min of meer chef van de heugelijke gebeurtenis. Verantwoordelijk is het woord.
    Als er 10 paardenkoppen op komen dagen doet hij iets fout en moet ie het verlies dragen.
    Dat zou anders ook een mooie deal zijn, je onderneemt iets als ondernemer en je hebt geen verantwoordelijkheid als het slecht loopt. En daarom moet hij er ook hard aan trekken, aan die promotie. Maar je kan hem helpen zoals gezegd want een lege zaal is ook geen pretje voor een muzikant.
    Euh serieus spelen jullie 100 km van huis ?
    Wij proberen toch echt wel binnen een straal van 40/50 km te blijven, en daar naam op te bouwen.
    En de beste promotie is goed spelen en een gezellige avond neer zetten, dan lrijg je vanzelf dat mensen voor jullie komen (in je eigen regio).
    Wat een dom volk hier !!!!!!!!!!!!!!

  9. #139

    Standaard

    Cover/ Top40 bands doen mij dan weer zelden iets. Daar ga ik de deur niet voor uit. Dat zijn doorgaans ook optredens die weer snel vergeten zijn. Op een enkele uitzondering na is dat toch redelijk inwisselbare zooi. Niet dat het zonder meer makkelijk is trouwens. Genoeg bekende muzikanten die de auditie voor zo'n band onmogelijk kunnen halen. Een goede band met eigen werk vind ik veel leuker. Veel meer kans dat zo'n bandje iets eigens heeft wat je onthoudt.

    En die kroeg vol krijgen, dat is een kwestie van cultuur. We spelen in Duitsland (en dat doen we al een paar jaar) regelmatig bij clubs/verenigingen die een aantal keer per jaar optredens organiseren. Dan heb je ook als onbekend bandje een volle bak, met mensen die zonder problemen 10 of 15 euro entree neertellen, en ook nog eens komen om naar een band te kijken en te luisteren. Die mensen vertrouwen de programmeurs op hun keuze. Dan kun je daadwerkelijk ook je werkgebied vergroten. Vaak zijn de bezoekers ook lid van zo'n club. Gebeurt hier in Nederland ook maar veel minder. Ooit ergens in het noorden in een soort één straat dorpje gespeel "Tripscompagnie" of zo iets. Dan denk je dat wordt niets. Maar volle bak met mensen uit de weide omgeving. Jammer genoeg deden ze daar zo'n 4 optredens per jaar. Terug geboekt word je dan bijna nooit. Tenslotte genoeg bandjes. Maar het kan gewoon, ook in Nederland. Juist op dat soort plekken kom je met een standaard top 40 aanpak niet. Zijn wel de leukste gigs om te doen.

    Die gunfactor voor eigen bandjes is gewoon onzin. Als het een goede band is, en de kroeg fatsoenlijk programmeert, bouwt de kroeg publiek op. Zie ook de post van Pepe. Bovendien, de gage voor de band is ook een stok achter de deur voor de kroegbaas om aan zijn promotie te werken. Zie ook de post van Pepe.

  10. #140

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tunes Bekijk bericht
    Euh serieus spelen jullie 100 km van huis ?
    Wij proberen toch echt wel binnen een straal van 40/50 km te blijven, en daar naam op te bouwen.
    En de beste promotie is goed spelen en een gezellige avond neer zetten, dan lrijg je vanzelf dat mensen voor jullie komen (in je eigen regio).
    Duitsland, Zwitserland... lekker spelen. En we hebben aanvragen uit nog veel afgelegenere plekken gehad. Maar dat wordt gewoon al heel snel te duur. Hopelijk lukt het dit jaar wel een klein tourtje in Berlijn samen met een saxofonist die daar zit te doen. Zou gaaf zijn

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top