Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 16 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 160
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    Standaard Hoeveel geld vragen voor optreden?

    Raar, ik heb een half uur gezocht maar kon geen topics hierover vinden, ook al meen ik me te herinneren dat ik ze ooit heb gezien.

    Anyway, het volgende: Een zanger en ik worden best wel vaak aangesproken in de trant van "wanneer treedt je nou weer eens op", en we hebben redelijk vaak voor de gein zonder voorbereiding een gitaartje gepakt en erbij gezongen, waarop we erg positieve reacties altijd krijgen. Maar nu hebben we ook behoorlijk wat serieuze mensen die ons voor hun gelegenheid op het podium willen zien.

    Dus het leek ons geen slecht plan ook aan de slag te gaan, en wel dat ik akoestisch gitaar speel en de andere zingt met af en toe ook gitaar er bij. We hebben een lijst met potentiële nummers gemaakt (top2000-achtig), zijn al aan het oefenen, en de eerste optredens staan al in de agenda. Misschien ook niet onbelangrijk: we kennen elkaar muzikaal heel goed, hebben een tijd geleden lang in een rockband gespeeld, en daarna behoorlijk wat projecten gedaan, dus voor het optreden zelf maken we weinig zorgen.

    Maar ik heb nog niet eerder met alleen een gitaartje en zang opgetreden, en ik vroeg me af wat voor prijzen daarvoor gebruikelijk zijn. Daar is namelijk meteen door de geïnteresseerde organiserende partij naar gevraagd (ze willen ons toch sowieso, maar we moeten natuurlijk niet een schaamteloos bedrag noemen) waarop we nog geen antwoord hebben gegeven.

    Alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door artnaz; 18 januari 2010 om 01:37
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

  2. #2

    Standaard

    Laat ik het zo zeggen, hangt een beetje van de situatie af...

    vriendendienst is wat anders dan een bruiloft/receptie/feest voor verder onbekende mensen of bedrijf. En hoe zit het met zanginstallatie, hebben jullie die zelf? Hoe lang speel je? Via boekingskantoor of direct maakt ook nog uit. Klein kroegje, groot kroegje? Maakt allemaal uit, wat dat betreft de mogelijkheden ook een beetje inschatten. Voor een groot bedrijf moet je niet voor een fooitje gaan spelen. Voor een klein kroegje is het al snel niet haalbaar tenzij je weet dat het door jou ineens een stuk drukker is. In dat geval mag het natuurlijk best wat kosten.

    Hoe dan ook, ook voor een kleine gig waar je alles zelf voor meeneemt, ben je, zelfs als die in de buurt is, al snel een halve tot hele dag bezig. Mensen denken natuurlijk vaak dat het alleen om de tijd dat je speelt gaat. Maar als ik dan toch al alles moet meeslepen speel ik zelf liever wat langer dan korter... bedenk voor jezelf wat de situatie is en wat je iig redelijk vindt voor een dag werk. Dat dagje werk daar komt het (ook al is het leuk) toch meestal gewoon op neer.

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.706

    Standaard

    Idd volledig afhankelijk van de omstandigheden.
    Als 't voor een organisatie is die er zelf aan verdient (ook al is 't niet op dezelfde avond, maar meer als reclame), dan moet je idd niet zo maar voor een fooitje gaan en rekening houden met al je tijd en kosten. Je bespreekt de prijs dan met een onderneming, dus die horen dat ook te begrijpen.

    Zodra 't om vrienden gaat, is 't direct een hele andere wereld. Dan kom ik met liefde een keertje voor de kat z'n kut langs. Eventueel als de afstand wat groter is daar een klein onkostenvergoedinkje voor. (Zo ook bij bijvoorbeeld een optreden voor een goed doel.)
    Als die vrienden echter vragen om te spelen op een commercieel opgezet feest, dan vragen ze 't niet als vriend, maar als ondernemer...

    En... wat ook wel 's van invloed is: wil je er zelf graag spelen of is 't gewoon een gig?
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  4. #4

    Standaard

    Tip a: Zorg dat je altijd uit de kosten komt. Bereken wat je kwijt bent aan reiskosten, repetitiekosten, huur van apparatuur en optreedtijd.
    Tip b: vraag genoeg zodat je het goed kunt doen! Een fatsoenlijke zangset huren kost nou eenmaal geld, moet opgehaald worden, bediend worden (kan je met zijn tweeen ook zelf, lijkt me) en weer worden weggebracht.

    Als je alles bij elkaar rekent, lijkt me 500 euro toch wel het minimum voor jullie samen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.569

    Standaard

    500 euro!? Lijkt me wel wat veel voor twee man. Dat konden we met de bluesband vaak niet eens krijgen, en dan speelden we met 6 man een hele avond.

    Je kunt met een klein zangsetje toe (versterker, klein mengtafeltje en twee topjes, eventueel twee monitoren), dat kost echt geen honderden euro's.

    Het ligt er natuurlijk aan hoe ver je moet rijden, hoe groot de zaal is, hoe goed jullie zijn en hoe lang jullie spelen. Maar ik denk persoonlijk dat je rond 300 euro kunt vragen. Dan heb je de kosten er waarschijnlijk wel uit.

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.705

    Standaard

    Vooral niet te weinig vragen, anders nemen ze Nick en Simon maar, die komen wel voor 5000 euro.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.569

    Standaard

    Vergis je niet Han, N & S komen tegenwoordig ook met een 10-mans formatie.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paulusdeBKB Bekijk bericht
    Tip a: Zorg dat je altijd uit de kosten komt. Bereken wat je kwijt bent aan reiskosten, repetitiekosten, huur van apparatuur en optreedtijd.
    Tip b: vraag genoeg zodat je het goed kunt doen! Een fatsoenlijke zangset huren kost nou eenmaal geld, moet opgehaald worden, bediend worden (kan je met zijn tweeen ook zelf, lijkt me) en weer worden weggebracht.

    Als je alles bij elkaar rekent, lijkt me 500 euro toch wel het minimum voor jullie samen.
    klinkt redelijk.
    200 pp / avond is wel een standaard in het schnabbelcircuit waar ik in zit.
    100 kosten (reiskosten/ huur?) is ook redelijk.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Vergis je niet Han, N & S komen tegenwoordig ook met een 10-mans formatie.
    Nee hoor, ik werk af en toe voor ze. Ze doen ook nog steeds tape-acts op bedrijfsfeesten en dergelijke.
    Laatst gewijzigd door skanky; 18 januari 2010 om 14:37

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    Standaard

    Ok, bedankt jongens!

    Dus het komt neer op - afhankelijk van de soort gelegenheid - ca €200,- per persoon excl. extra kosten (reiskosten, apparatuurkosten, etc.).

    Ik weet denk ik genoeg voorlopig.
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top