Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 27 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 266
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard Mijn nieuwe studio (bouw)

    Vast wel gehoord, ik ga eindelijk weg uit mn kleine kamertje...althans, ik blijf er wonen, maar mijn studiogear verhuist naar een grotere en betere locatie, alwaar ik (in samenwerking) een studio opricht voor het echt opnemen van bandjes!

    Ik oefen al jaren in een pand in alkmaar (muziekcentrum) waar ze 10 oefenruimtes hebben. raakte goed in gesprek met de baas, die wil wel een studio in zn pand, en ik wilde een nieuwe ruimte, kwam dus goed uit! we hebben er sinds de zomer over gepraat, en laatste weken zijn we eindelijk begonnen. Het namelijk om het inrichten van 1 van zn oefenruimtes tot Live-Room, en daaraan zit een oud toiletblok wat moet worden omgebouwd tot Control-Room.

    Hier de bouwtekening:


    En een schetsje van het idee:


    Dat toiletblok is echt een ramp, want het was echt 1 en al glazuur tegel, harde wand, incl potten en wastafels en kranen haha!

    * Wastafelruimte wordt dus een kleine Control-Room (2bij 2,6m)
    * WC ruimtes worden booths...voor amps, of vocals

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    Zie hier, zo was het toilet (zelfs met pot, is er al uit op de foto):


    en nu is het een vocal booth:


    Tapijt op de tegelmuur, en een zwevende vloer. Het is nu nog steeds een galmbak, maar het plafond wordt verlaagt en hoger op de muur moeten nog absorbers.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 november 2007
    Berichten
    280

    Standaard

    Je kan vanuit de controlroom niet de live room checken?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    Dit was de wastafelruimte, echt een hel!!!


    En nu:






    Er liggen dikke tapijt tegels over de hele vloer, en tapijt over de muurtegels. Verder nog wat los tettenschuim. Het is nog steeds een ramp, zeer veel (lage) galm. De bovenkant vd muren en het plafond zijn nog kaal. Dit moet ook gebeuren.

    De keuze voor nu is om eerst te zorgen dat we de gear operationeel gaan krijgen, zodat we geluid hebben. Daarna gaan we pas de echte lastige dingen aanpassen, maar dan kunnen we gerichter werken. Meer absorbers, diffusors en basstraps zullen zeker een must zijn voor dat dit een acceptabele afluister ruimte wordt.....

    Mn nieuwe mixer (Soundcraft Spirit Studio 24) staat prominent te stralen in het midden van de Control-Room! met een maat van me heb ik hier een prachtige mixerbak voor gemaakt op poten, de mixer ligt er los in, maar er zit geen millimeter speling in het geheel erg tof, zeker dat ie schuin staat! en de baas van het pand had nog een zeer grote LCD-TV over, die erboven komt te hangen lekker veel in beeld dus als het goed is! Hoop alleen dat het niet nadelig werken is met die TV, het is tenslotte geen PCmonitor....
    Laatst gewijzigd door skabouter; 11 januari 2010 om 17:48

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard Live-room

    en het minste erge aan dit hele plan; de liveroom





    Met 21m2 is het een prima ruimte! al voorzien van houtwolplaten over alle muren, en een zwevende vloer en dubbele deuren! op de pic kan je zien dat er al gordijnrails is opgehangen, de stof komt eraan...het plan is: gordijnenen langs alle wanden, en 1 dwars voor het midden (voor afschermen drums). Verder nog diffusors op plafond en basstraps in alle corners (beetje zoals het keldergeval wat Roman net nog postte van zn ouwe project!).

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard Nadelen:

    Ik ben superpsyched over dit hele project natuurlijk Het is een echte droom om een studio te beginnen (waarin ik ook al het werk ga doen!!). het is maar hobbyisme, maar het is een leuk begin! De baas heeft met zn oefenruimtepand al een bandbestand van 100 bands, dus we hopen dat de klanten snel binnenstromen. We gaan supergoedkoop worden, snel, en veelzijdig. We gaan gewoon snelle opnames aanbieden voor demo`s, CD`s, en zelfs oefensessies (bijv 3uur lang "live" opnames van je oefensessie!). Ook voor een serieuzer album opnemen waar meer tijd in gaat zitten kan je hier dan terecht.

    Er zijn natuurlijk flink wat nadelen.
    * Zoals YB al opmerkte...ik kan nu niet van CR in LR kijken. Vandaar dat ik maanden geleden dat RAAM topic postte. inmiddels is een raam niet meer haalbaar. mss een webcam met monitor, maar het heeft voor mij geen haast meteen.

    * isolatie is nog steeds slecht. er is veel lekkage (in het hele pand) van geluid. kzal waarschijnlijk vaak met headphones moeten werken. Je hoort bijv de drums van de Live-Room in de Control-Room

    * Geluid in CR is nu nog erg slecht. maarja, eerst aan de gang, en daarna pas aanpassen/afmaken.

    * Control-Room is erg klein. Nog maar de helft van de gear staat er nu, en het is al krapjes. in mn eentje kan ik er prima werken, maar met de hele band afluisteren is geen optie (maar de mixes worden doorgestuurd naar PAboxen in LR!)

    Och, je moet ergens beginnen ik ben heel blij!!
    Laatst gewijzigd door skabouter; 11 januari 2010 om 17:56

  7. #7

    Standaard

    Gaaf!

    Waarom niet overwogen de control room wat uit te breiden door ook die 2 hokjes erbij te nemen en in de grotere ruimte een hokje te maken voor zang?

    Voor het gebrek aan visueel contact tussen de kamers kan je wellicht ergens een goedkoop 2e hands cameraatje kopen wat je gewoon met een tulpstekkertje naar een beeldscherm lust. Denk dat je voor heel weinig daarmee klaar kan zijn.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richwoodje
    Nee, dit is Bob Dylan noch Roger Waters, het is Niels D.
    Horny Horns

  8. #8
    Tankman
    Guest

    Standaard

    Ziet er goed uit! Ik ben weleens bij dat muziekcentrum geweest, kijken bij oefensessies van Dirty Chocolate Pants (punkbandje uit Alkmaar).

    Wat je raam-probleempje betreft. Bij Voodoovox in Haarlem heeft Jeroen hetzelfde probleem. Hij heeft het opgelost met een webcam in de LR en hij kan via de mic van zijn mengpaneel praten met mensen in de LR via hun koptelefoon. Die mensen hoort hij weer via de zangmics of overheads terug. Klinkt niet practisch, maar werkt perfect!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nielsduursma Bekijk bericht
    Gaaf!

    Waarom niet overwogen de control room wat uit te breiden door ook die 2 hokjes erbij te nemen en in de grotere ruimte een hokje te maken voor zang?

    Voor het gebrek aan visueel contact tussen de kamers kan je wellicht ergens een goedkoop 2e hands cameraatje kopen wat je gewoon met een tulpstekkertje naar een beeldscherm lust. Denk dat je voor heel weinig daarmee klaar kan zijn.
    Zeker wel overwogen! Het plan begon ermee dat we de muren eruit wilde voor een vierkante controlroom, maar na een tijdje bleek dat het dragende muren waren, en dat hij geen vergunning had van de pandeigenaar om dat te doen. In elk geval hebben we ervoor gekozen om het maar zo te doen, met als nadeel een kleine ruimte, en als voordeel 2 losse hokjes. Ook omdat we als het een beetje gaat lopen misschien nog wel aan 1 vd andere ruimtes erbij gaan denken. Dat zien we later wel weer....

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tankman Bekijk bericht
    Ziet er goed uit! Ik ben weleens bij dat muziekcentrum geweest, kijken bij oefensessies van Dirty Chocolate Pants (punkbandje uit Alkmaar).

    Wat je raam-probleempje betreft. Bij Voodoovox in Haarlem heeft Jeroen hetzelfde probleem. Hij heeft het opgelost met een webcam in de LR en hij kan via de mic van zijn mengpaneel praten met mensen in de LR via hun koptelefoon. Die mensen hoort hij weer via de zangmics of overheads terug. Klinkt niet practisch, maar werkt perfect!
    Dat kunnen we idd gaan doen, een webcam. DAt is de de beste oplossing so far, maar dat is weer voor later. Eerst maar eens aan de gang gaan, en de talkback zit wel goed, heen en weer praten gaat prima lukken, dus dan kan er gewoon gewerkt worden. visueel komt later....

    DCP ken ik idd wel, vaak mee opgetreden en zie ze ook wel eens in het Muziekcentrum ja

  10. #10
    Tankman
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skabouter Bekijk bericht
    Dat kunnen we idd gaan doen, een webcam. DAt is de de beste oplossing so far, maar dat is weer voor later. Eerst maar eens aan de gang gaan, en de talkback zit wel goed, heen en weer praten gaat prima lukken, dus dan kan er gewoon gewerkt worden. visueel komt later....

    DCP ken ik idd wel, vaak mee opgetreden en zie ze ook wel eens in het Muziekcentrum ja

    Dan moet ik er nog bij melden dat die webcam bij Voodoovox haast nooit gebruikt wordt, er wordt alleen van de taklback gebruik gemaakt. En als het helemaal niet uit te leggen is, is de LR om de hoek, dus kun je dr altijd ff heen lopen.

    Dit was overigens alleen nodig bij de drums en vocals. Bij gitaar en bas zaten we gewoon in de CR. De versterker stond wel in de LR. Maar dat wordt bij jou al heel snel zeuren aangezien je een beetje gebrek aan ruimte hebt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top