Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30
  1. #1

    Standaard akkoorden/tonen buiten de toonladder??

    Als ik een nieuw nummer wil leren spelen zoek ik naar de tabs met de beste rating en gebruik ik guitarpro of tuxguitar. Heel mooi allemaal, maar ik loop vaak tegen het volgende aan:

    Ik wil niet een kunstje leren, maar weten in welke toonsoort het nummer staat. Dit zoek ik dan op via de "officiele" bladmuziek (http://www.musicnotes.com/sheetmusic/
    Hierin staat de toonsoort gegeven. Lekker makkelijk.

    Maar.... waarom zie ik dan toch zo vaak (bij goed klinkende tabs) dat er akkoorden of tonen buiten deze toonladder vallen??

    Voorbeeld:
    Born to be my baby (Bon Jovi) staat in F# mineur. Toch zit hierin een F5, een Bb5 een G....

    bvd!!!
    Laatst gewijzigd door Gearjunkie; 7 januari 2010 om 12:28

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 september 2006
    Locatie
    Hellevoetsluis
    Berichten
    605

    Standaard

    Omdat het gewoon lekker klinkt ... ?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Hoe staat het met je kennis van toonladders, akkoorden, harmonie?
    Enig idee waarom dat nummer in F#min staat bvb.
    Er is hier laatst nog een topic geweest over 5-akkoorden, mogelijk geeft je het al een idee.Anders zien we het wel.

  4. #4

    Standaard

    Veel te matig dus, gek genoeg vind ik het de laatste tijd pas interessant worden om te snappen hoe iets opgebouwd is.

    Ik kan niet aangeven WAAROM dit nummer in F#m staat. Ik kan het wel herkennen in de zin dat het eerste akkoord een F#m is. Natuurlijk moeten de gebruikte akkoorden passen in de toonladder, maar daar loop ik dus vast.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gearjunkie Bekijk bericht
    Veel te matig dus, gek genoeg vind ik het de laatste tijd pas interessant worden om te snappen hoe iets opgebouwd is.

    Ik kan niet aangeven WAAROM dit nummer in F#m staat. Ik kan het wel herkennen in de zin dat het eerste akkoord een F#m is. Natuurlijk moeten de gebruikte akkoorden passen in de toonladder, maar daar loop ik dus vast.
    Beginnen met Les Eén dus. Er staan wel een paar dingetjes op dit subforum waarmee je al een end raakt.Moet je gewoon door.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Je moet allereerst beseffen dat een muziekstuk vaak door meerdere verschillende toonaarden heen gaat. Het couplet kan bijvoorbeeld in F staan, het refrein in A en de solo in Gm. Ten tweede kunnen binnen een toonaard kortstondig noten en akkoorden gebruikt worden die er net even buiten vallen. Zulke kleine uitstapjes zijn vaak theoretisch goed te verklaren, maar dat voert misschien wat ver nu.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    Ik had tot voor kort ook die vraag. en half jaar geleden ben ik privé-les gaan volgen. Wat ik daar heb geleerd staat eig ook beknopt op het forum bij het hoofdstuk "muziektheorie" (of iets dergelijks). Het is echt de moeite waard!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    probbebly zit je met modal interchanges, maw dat ze akkoorden van een andere toonsoort gaan gebruiken, of heb je idd een modulatie.

    Een liedje staat idd zelden in 1 toonsoort. Kan je noten lezen? Moet je es een stuk zoals moonlight sonata proberen te evalueren op jouw denkwijze; je wordt gek
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ellisvertellis Bekijk bericht
    Ik had tot voor kort ook die vraag. en half jaar geleden ben ik privé-les gaan volgen. Wat ik daar heb geleerd staat eig ook beknopt op het forum bij het hoofdstuk "muziektheorie" (of iets dergelijks). Het is echt de moeite waard!
    Les volgen is het beste, voorwaarde dat je een goeie leraar zou vinden.

  10. #10

    Standaard

    Die heb ik sinds een paar maanden, echt een goede. Maar ik vind het zo interessant (theorie) dat ik steeds meer wil snappen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top