Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard kleurcombinaties bij donkere topjes

    Hallo mede bouwers,

    ik heb een paar weken geleden een paar drop-tops van Makassar ebony binnengekregen. Bijna 140 euro per top helaas (na invoerrechten) maar ja, het is dan ook waaaaanzinnig mooi (vind ik zelf althans).
    Ik kom er nu nog niet direct aan toe om er iets moois van te maken maar ik zie dat het een beetje begint krom te trekken. Ik denk er nu over om het alvast op een mooi stuk hout te lijmen. Dus dan heb ik de complete body-blank klaar liggen totdat ik er mee verder kan.

    Nou zie je heel veel gitaren met een lichte top (maple-achtig) op een donkere ondergrond. Maar Makassar is zelf dus al zeer donker. Ik denk dat het wel mooi zou staan op een mahonie body. Of een andere vrij donkere soort. Ik twijfel of het mooi staat op een lichte houtsoort (swamp ash, maple...)? Wat denken jullie, suggesties voor houtcombinatie?

    De topjes zijn een mm of 3 a 4 dik ongeveer, dus alleen geschikt voor drop-top en niet voor een carved top. Omdat het niet dik is, wil ik een binding aanbrengen. Ik denk dat een cream-binding mooi is. Ik probeer me dus voor de geest te halen hoe het eruit ziet. Ook hier weer, suggesties? Het is uiteraard een kwestie van smaak, maar toch...

    Hieronder een foto van een dergelijk topje (het is geen afbeelding van de mijne maar lijkt er voldoende op).


    Ik heb ook nog een onvoorstelbaar mooi makassar "boekje" fineer, heb ik al vele jaren geleden uit Duitsland gekocht voor zo'n 150 euro. Maar daar kan ik ook zeel veel topjes uit halen, alleen is het dan dus dun. Maar voor de looks is het misschien wel erg leuk om bijvoorbeeld een tele te maken van Swamp ash (met dus swamp ash eigenschappen) en dan daar zo'n mooi stuk fineer op. Voor de klank zal die millimeter niet uitmaken lijkt me.

  2. #2

    Standaard

    Ik denk idd dat een mahonie body het mooist zal staan. Die kleur zit ook een beetje in dat makkasar ebony.

    de lichte houtsoorten zullen naar mijn idee te veel contrast hebben. Maar ook dat kan juist weer heel mooi zijn...

    gewoon erop leggen en foto's maken en dan er naar kijken op je computer. dan kan je op je gemak een beslissing nemen...

    stukje cream binding erbij en dan zie je het vanzelf.. misschien zijn juist de onverwachte combi's het mooist...

    en het is zeker een mooi topje ( ondanks de foto niet jouw topje is!)

    de beste wensen!

    gr
    @je

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 februari 2008
    Locatie
    Rijswijk
    Berichten
    2.265

    Standaard

    Mooi topje hoor! Misschien een walnut body o.i.d. ? en anders toch mahonie ja
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ferraririk Bekijk bericht
    mezelf, een homo, iemand die niet helemaal 100% is, wat de hele school weet

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    walnut? Dat is ook een goede suggestie inderdaad.
    En Ziekdier, dat is ook een goede suggestie : ik zal het hout eens op verschllende soorten leggen, een binding ertegenaan houden en dan een foto maken. Vervolgens op de pc misschien even een bodyvorm eruit snijden om het heel goed te zien

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Je kunt het lichtere hout als het niet helemaal mooi uitpakt toch gewoon een kleurtje geven (stain). Of anders een top en een achterkantje erop, achterkant evt zo een fineertje.
    Not necessarily stoned..but beautiful...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.082

    Standaard

    Mooi hout! Ik zou zeggen zwart ebben:



    Maar dat lijkt me een beetje zwaar worden, walnut klinkt wel als een mooie optie inderdaad, of inderdaad het lichtere hout een kleur geven. Voor de binding zou ik zeggen maple, maar dat is omdat ik altijd groot voorstander ben van hout boven plastic.

  7. #7

    Standaard

    Ik vind noten een heel ander kleurpalet hebben dan macassar, of erg kleurrijk (beetje paarstinten, bijna), of juist iets vaal, wat met wat lak mooi diep bruin wordt. Macassar zit meer in het 'rossig zwart' spectrum, en werkt denk ik goed samen met houtsoorten als maple (geel-wit, als accentkleur) en mahonie (rood-bruin). Elzen kan ook wel mooi simpel zijn, iets als essen vind ik eigenlijk qua tekening te 'wild'. Voordeel van iets als essen (of linde/basswood, bijvoorbeeld) is dat het heerlijk te bewerken is en vrij subtiel van tekening. En je hoeft geen porienvuller te gebruiken.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Essen of esdoorn, ik hou wel van een beetje contrast. Ga het met de Mini Beatle ook doen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    at mattia,
    denk dat je elzen ipv essen bedoeld in je laatste zin.

    Ik ga nu ook met elzen werken (als ik het vind, 12 houthandels gecontacteerd: nothing...) essen is tot nu toe mijn ding geweest (beschikbaarheid vooral) maar het poriënvullen is a PITA.
    Olijfessen is ook trouwens ook veel dichter van structuur dan gewoon essen, viel me op. Kan zelfs zonder porienvuller, als je tenminste niet gaat voor de spiegelllook.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ...Ik ga nu ook met elzen werken (als ik het vind, 12 houthandels gecontacteerd: nothing...)
    He, grappig, ik zoek op het moment ook elzen (red alder). Ik heb misschien een adres gevonden (in NL weliswaar), ik ga er volgende week denk ik even langs. Mocht het iets zijn dan zal ik het je laten weten!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top