Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 september 2008
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    7.411

    Standaard HNGD Epiphone ET-290N

    Vandaag opgehaald:

    Een Epiphone ET-290N uit 1972, gemaakt in Japan door Matsumoku.

    Elzen body en one-piece maple hals en de gitaar is uitgerust met Maxon humbuckers en.... de overbekende dunne zwabberhals.

    Speciaal voor Jay75:bij de topkam is breedte van de fretboard 4 cm.

    De gitaar is werkelijk echt goor, wat er allemaal opzit weet ik niet, misschien wil ik het ook niet weten.

    Van de eerste eigenaar gekocht, dat wel en deze heeft meer dan 30 jaar op zolder gelegen.












  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2008
    Locatie
    In een ananas diep in de zee
    Berichten
    6.094

    Standaard

    Goed bezig!

  3. #3

    Standaard

    Gaaf!

    Ik heb een zelfde; ik weet effe niet meer de naam ervan. Wrap around tailpiece, 2 humbuckers, messing nut. Hij is verder rood met een zwarte slagplaat.

    De HB's waren bagger. Single coils in een HB behuizing. De neck pickup was wel OK maar de brug pickup was erg erg slecht. Deze heb ik vervangen met goed resultaat. De neck LEEK geschroefd te zijn maar bij het demonteren kwam ik erachter dat de neck zowel gelijmd als gebolt-on was. Vaag........

    Ik kreeg deze gitaar voor 50 euro; het is naast mn Tele mn meest geliefde gitaar die ik heb. De toon is subliem en het gewicht is nihil; voor mijn doen is ie iig te licht want ik voel em niet als ie omhangt

    Draadje over de mijne! Het is een ET-276

    Plaatjes:




    Body
    Back
    neck
    Fingerboard
    Code?
    Electronics
    Tuners
    Logo
    Laatst gewijzigd door Bernardduur; 31 december 2009 om 16:56
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  4. #4

    Standaard

    Knappe plank!!!

    Proficiat!
    Imagine being 90-years-old... What the hell reason would you need to get up in the morning? Playing guitar is the best reason I can give you "les Paul"
    http://vi.be/magnetism
    http://www.youtube.com/watch?v=yxEyX...eature=related

  5. #5

    Standaard

    Niet zo'n fan van die jappen. Komen niet in de buurt van de kalamazoo modellen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 september 2008
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    7.411

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bernardduur Bekijk bericht
    Gaaf!

    Ik heb een zelfde; ik weet effe niet meer de naam ervan. Wrap around tailpiece, 2 humbuckers, messing nut. Hij is verder rood met een zwarte slagplaat.

    De HB's waren bagger. Single coils in een HB behuizing. De neck pickup was wel OK maar de brug pickup was erg erg slecht. Deze heb ik vervangen met goed resultaat. De neck LEEK geschroefd te zijn maar bij het demonteren kwam ik erachter dat de neck zowel gelijmd als gebolt-on was. Vaag........

    Ik kreeg deze gitaar voor 50 euro; het is naast mn Tele mn meest geliefde gitaar die ik heb. De toon is subliem en het gewicht is nihil; voor mijn doen is ie iig te licht want ik voel em niet als ie omhangt

    Draadje over de mijne! Het is een ET-276

    Plaatjes:




    Body
    Back
    neck
    Fingerboard
    Code?
    Electronics
    Tuners
    Logo
    de neck is inderdaad geschroeft, maar omdat die nogal aan de zwabberige kant is werd die vaak ingelijmd en daarna alsnog geschroeft, de mijne is nog niet gelijmd, maar gaat wel gebeuren, zal zometeen foto's plaatsen van de hiel dan zie je de fragiele constructie..

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2009
    Locatie
    Veenendaal
    Berichten
    3.823

    Standaard

    Gefeliciteerd

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 september 2008
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    7.411

    Standaard

    zo, de gitaar is volledig uit elkaar:

    bij demontage bleek dat de massa naar de brug toe los zat, hoort denk ik op de laatste toneknop:


    Hier is goed te zien, dat deze gitaren nog onder streng toezicht werden gebouwd let op de ijzerenmantel bedrading...
    Mooi soldeerwerk trouwens en het binnenwerk ziet er nog mooi uit bij 1 pot, zit de soldeersel niet goed meer aan de mantel van de bedrading, wat de storing in de gitaar verklaard (krakerig geluid bij gebruik van de brughumbucker)
    check ook de oude Maxons:


    de neckconstructie uitgelicht erg fragiel


    zo, echt tot op de laatste schroef uit elkaar:


    de hiel heeft weinig vlees, vandaar dat ik deze ook inlijm en vervolgens weer vastschroef:

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 september 2008
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    7.411

    Standaard

    effe nog wat foto's van gisteravond die ik nog niet had geplaatst.

    De gitaar heb ik eerst schoongemaakt met ene doek en lauw water, blegh wat een bende kwam er vanaf.

    Daarna met poets de glans weer teruggebracht.
    De tuners heb ik helemaal schoongemaakt en gesmeerd en functioneren weer, normaal zou ik er nieuwe op zetten, maar omdat deze gitaar, tot op de laatste schroef origineel was, wilde ik dit zo houden.

    Verder de loszittende draden weer gesoldeert en de hals ingelijmd.

    de fretten heb ik gepolijst en de uiteinden iets bijgevijld omdat ze ietswat scherp aanvoelde als je erop speelde, dat probleem is nu weg.

    Verder veel werk gehad om de toets weer schoon te krijgen, want de snaren die erop zaten waren erg roestig en hadden sporen nagelaten op de toets, maar gelukkig heb ik alles weg kunnen krijgen.

    weer in elkaar.


    alles weer schoon en de fretjes gepolijst, aan de uiteinden iets bijgevijld.


    pickguard en humbuckers er weer in...


    sommigen zullen denken (lijmen en nu al in elkaar?)
    tja aan de hals en de body mankeerde niets en het inlijmen dient enkel ter versteviging, dus dat drogen gaat vanzelf wel

    zal effe foto's plaatsen van het eindresultaat.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 september 2008
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    7.411

    Standaard

    foto's van daglicht, geeft een beter beeld.

    De Epi gaat lekker de verzameling in, ze blijft dus, ik vind haar erg mooi en een model die je niet vaak tegenkomt.

    Ik heb voor deze Epi, gezien de staat waarin ik haar kreeg wel de hoofdprijs betaald, maar ik heb de gok genomen en die is goed uitgepakt.

    Vandaag ook de Epi middels het bespelen aan de tand gevoeld en ik moet zeggen, valt me niets tegen

    Qua geluid doet ze mij erg denken aan een Tele De Luxe, gezien de houtsoorten en configuratie klopt dat ook wel aardig, Stairway to Heaven, klonk er erg goed op in ieder geval.

    Actie is lekker laag, en halsje doet mij erg denken aan mijn 67er SG.
    Alle electronica functioneerd goed en geen gekraak, ook geen aarde brom.
    Ondanks de bejaarde tuners blijft die op stemming, ondanks stevige pulling en bending en dat verbaasd mij eigenlijk wel een beetje.

    Dit schatje blijft, door haar mooie uiterlijk, gaafheid en mooie aanvulling op mijn verzameling.








 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top