Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Theorie boek

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 februari 2009
    Locatie
    Maldegem
    Berichten
    142

    Standaard Theorie boek

    Na zo'n 1,5 jaar spelen, heb ik besloten om toch eens iets aan theorie te doen. Ik heb hiervoor een aantal boeken opgezocht en naar wat ik gezien heb, blijkt 'a modern method for guitar' van William G. Leavitt me toch het meest uitgebreide en beste boek om mee te werken.

    Als ik ooit iets wil bereiken, zal ik toch theorie nodig hebben, dus ik vind het de hoogste tijd om er aan te beginnen.

    Maar zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit boek en hun ervaringen willen delen? Ik weet dat het met noten werkt, maar ik heb gelezen dat veel gitaristen er zelfs mee hebben leren lezen (noten weliswaar ), dus als ik me een beetje inspan zou dit toch moeten lukken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Hoe kun je ze ook vertrouwen?
    Ze bloeden een week lang per maand zonder dood te gaan. Moet jij eens proberen...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    theorie of harmony vent, meer heb je niet nodig!!
    V I is tha shit.

    serieus; F en G sleutel kunnen lezen en akkoorden in allerlei liggingen kunnen lezen en intervallen weten(weten wat de 9 van G en #11 van Bb is bv) is volgens mij een hele stap in de goeie richting. En als hier een dijk van een theoretische post komt, hem uitschrijven(noten) hem spelen, piano/gitaar om het te snappen.
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 februari 2009
    Locatie
    Maldegem
    Berichten
    142

    Standaard

    Alvast bedankt voor het antwoord, maar.... kan iemand dit vertalen?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Hoe kun je ze ook vertrouwen?
    Ze bloeden een week lang per maand zonder dood te gaan. Moet jij eens proberen...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DVBAS Bekijk bericht
    Alvast bedankt voor het antwoord, maar.... kan iemand dit vertalen?
    Dat je nog niet klaar bent voor Leavitt en eerst met wat eenvoudiger begint?

    Die boeken van Leavitt, dat zijn boeken voor als je aan de universiteit studeert, terwijl jij wss nog aan de middelbare school moet beginnen.

    (Leavitt is lesgever aan Berklee in Boston, dat is zo een beetje Harvard of Cambridge in de muziekopleiding).

    Wat Gorgasm wss bedoelt is dat je stapje voor stapje moet werken,en met eenvoudigere dingen zal moeten beginnen.

    Les nemen dus, als je een goeie opleiding kan vinden.
    Beginnen met notenleer bvb.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Wat Gorgasm wss bedoelt is dat je stapje voor stapje moet werken,en met eenvoudigere dingen zal moeten beginnen.
    indeed. Ik weet niet welk niveau de toppicstarter heeft dus gooide ik maar wat.

    Snap je het boek?
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 februari 2009
    Locatie
    Maldegem
    Berichten
    142

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Die boeken van Leavitt, dat zijn boeken voor als je aan de universiteit studeert, terwijl jij wss nog aan de middelbare school moet beginnen.
    Eigenlijk begin ik volgend jaar aan mijn eerste jaar unief, dus als je met niveau het niveau van leren bedoelt, ben ik denk ik wel al gewend aan moeilijkere materie te leren. Qua theoretisch niveau op muzikaal niveau zit ik echter nog niet zo bijster hoog (net iets meer dan niets ), dus op dat vlak zou ik misschien beter met iets eenvoudigers beginnen.

    Maar is het niveau van die boeken nu echt zo hoog, of zou het toch mogelijk zijn om er mee te werken als ik me er echt voor inzet?

    Oh ja, gorgasm, bedoel je dit boek:http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/...ustinguitar-21 ?
    Laatst gewijzigd door DVBAS; 22 december 2009 om 11:10
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Hoe kun je ze ook vertrouwen?
    Ze bloeden een week lang per maand zonder dood te gaan. Moet jij eens proberen...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Het is niet zo enorm moeilijk, het hangt vooral van je houding af. Heb je genoeg discipline/nieuwsgierigheid om het gestructureerd door te spitten en te bestuderen tot je het echt snapt, dan komt het wel goed. Eventueel met een wat eenvoudiger boek als opstapje inderdaad. Zorg vooral dat je ECHT begrijpt wat termen betekenen, en sla geen stappen over als die op dat moment raar/irrelevant lijken. En ten slotte: theorie beslaat heel veel verschillende soorten muziek. Veel mensen stranden erop dat ze het muzikale referentiekader missen om bepaalde ideeën te "horen". Veel en breed luisteren dus, met name ook klassiek en jazz.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top