Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 12 van 48 EersteEerste ... 2101112131422 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 480

Discussie: Stonebeat voor Emma

  1. #111
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Locatie
    Glasgow/Boutersem
    Berichten
    867

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht

    s.


    edit:



    zwarte lijn is uw blad, rode stip is waar je het moet vastpakken.
    Afstanden zijn niet in een eenheid, gewoon verhoudingen.
    Op een of andere manier resoneert een blad het best als je het daar vast pakt.
    Perfecte uitleg en zeer goede tip!

    Hey aron, Leuk te zien dat je voor een "semi hollow body" gaat. (al is het triplex). Je gaat veel meer tone en karakter krijgen!
    Zal een zeer toffe gitaar zijn.
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

  2. #112

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JacquesLeDick Bekijk bericht
    Hey aron, Leuk te zien dat je voor een "semi hollow body" gaat. (al is het triplex). Je gaat veel meer tone en karakter krijgen!
    Zal een zeer toffe gitaar zijn.
    Yep, ik verwacht het wel alhoewel ik moet afwachten wat de uiteindelijke klank wordt; bij dat rechthoekige mormel had ik hetzelfde ervaren (meen ik toch).

    Na een nachtje erover slapen, heb ik besloten de voorkant toch niet volledig zwevend te maken; ik veranker 'm ter plaatse van de tailpiece. Bij een snaarhoek van 15 graden over de brug en een 010 setje snaren druk er continu zo'n 12 kg omlaag; ik denk dat doorbuigen van de voorkant na verloop van tijd dan onvermijdelijk is. En ik wil geen gitaar met een gedeukte smoel.
    De brug staat dan wel een paar cm in niet-ondersteund gebied.

    Eerst moest ik ruimte frezen om de plannen uit te voeren (en ook om richting hals nog een heel blok naaldhout weg te halen:



    Dan een blokje mahonie om straks de tail piece in vast te schroeven; hier nog los:



    Toen dat vastgelijmd zat, moest het nog 'gelijk met het maaiveld' worden gefreesd. De reststukken uit de binnenkant van de rand blijken perfect van pas te komen bij freeswerk aan de centrale balk:



    Dan nog een beetje beitelen en nu heb ik dit:



    Ik moet nog meten of ik voldoende diepte heb voor de elementen; maar verder zit het structurele werk aan de binnenkant er zo'n beetje op. Nog een gat voor de output; de binnenrand afwerken en fineer onder het F-gat.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  3. #113
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    chique!!
    ik denk alleen dat je de constructie een pak eenvoudiger had kunnen maken maar je doet het gewoon graag hé, dat puzzelen

  4. #114

    Standaard

    Dank je Barno!

    Tja, ik ontwerp graag al doende, beginnend met een grof idee. Misschien een beetje als Leepu uit Chop Shop? En ik heb altijd wel zin om iets te proberen dat ik nog niet heb gedaan.
    Vaak hadden dingen achteraf gezien eenvoudiger gekund.

    Maar ik heb dit tot zover oa zo aangepakt om de rand maximaal stevig te houden totdat één van de bladen er tegenaan zat gelijmd.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #115
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Locatie
    Glasgow/Boutersem
    Berichten
    867

    Standaard

    Ik zou zeker voor versteveging onder de brug! Misschien is een Ziel achtig ding een idee?

    http://www.vogelsangs.nl/pics/stapel.gif

    Edit: ALs je een blok plaatst onder de brug dan je die blok (aan de kont) wegfrezen.
    Laatst gewijzigd door JacquesLeDick; 15 januari 2010 om 21:12
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

  6. #116

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JacquesLeDick Bekijk bericht
    Ik zou zeker voor versteveging onder de brug! Misschien is een Ziel achtig ding een idee?

    http://www.vogelsangs.nl/pics/stapel.gif

    Edit: ALs je een blok plaatst onder de brug dan je die blok (aan de kont) wegfrezen.
    Ik heb het schematisch nu zo voor ogen:



    De brug staat met z'n centrum zo'n 3 cm van de rand van de ondersteunde tailpiece vandaan; op de plaats van de tail piece zit het bovenblad tegen het steunblok gelijmd en ook nog eens geschroefd via de tail piece. Het bovenblad wordt 6,6 mm dik.

    De kans op doorbuigen lijkt me zo heel klein en de brug heeft toch nog een klein beetje kans het bovenblad te laten trillen; als ik een blok onder de brug zet, rust dat tegen de centrale mahonie balk.

    Ik begin het akoestische in gitaren wel steeds leuker te vinden en ik wil zeker nog meer in die richting maken; met vrij voor- en achterblad. Dan lijkt me het idee van een stapel die voor- en achterkant akoestisch met elkaar verbindt iets om zeker te proberen !
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #117
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Locatie
    Glasgow/Boutersem
    Berichten
    867

    Standaard

    je kan het proberen aron. Hopelijk trilt het blad de brug niet uit zijn positie (als het een losse brug is). Als je een "steun" net onder je brug hebt sluit je de kans uit op vervorming van het blad uit...
    Ik zou altijd steun (+massa) voorzien net onder de brug. Vanuit daar vertrekken alle "trillingen"...
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

  8. #118
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Misschien een vorm van bebalking zoals bij een acoest?

  9. #119

    Standaard

    Ik heb nog even om erover te piekeren
    Zelfs nog overwogen zo'n type brug te maken als op m'n Aaronphone; daarbij wordt de neerwaartse druk in de brug zelf opgevangen. Maar dat vereist een ophanging die hoger komt dan het vlak van de snaren en dat wil ik niet op deze gitaar zetten, om visuele redenen.

    Over bebalking heb ik nagedacht maar het lijkt me in dit geval geen goede oplossing. Bij een akoestische gitaar met brug op het blad heb je een trekkracht richting de topkam, niet echt een druk omlaag (natuurlijk wel deels omhoog deels omlaag door de neiging van de kam om te kantelen onder de trekkracht van de snaren). In mijn geval heb ik een vlak bovenblad en dat kan, zelfs met bebalking, onder druk maar één kant op: omlaag. Als er een bolling in zat, zou het een veel grotere druk kunnen weerstaan.
    Met zo'n f-gat en gaten voor de pickups zijn er ook maar weinig rechte lijnen over de volle lengte of breedte van de kast te trekken.

    Nu is de vraag dus of dat kleine stukje 'overhang' in staat is de druk te weerstaan en tegelijk het bovenblad ietsje te laten trillen; of zal het teveel zijn?

    Proberen zal de enige manier zijn om aan een antwoord te komen.
    Ik voel al aankomen dat ik meer van dit soort kastjes moet bouwen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #120

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JacquesLeDick Bekijk bericht
    je kan het proberen aron. Hopelijk trilt het blad de brug niet uit zijn positie (als het een losse brug is). Als je een "steun" net onder je brug hebt sluit je de kans uit op vervorming van het blad uit...
    Ik zou altijd steun (+massa) voorzien net onder de brug. Vanuit daar vertrekken alle "trillingen"...
    Inmiddels heb je me overtuigd, Hilko. Ik zie het al voor me dat ik anders elke dag langs die gitaar zit te kijken of niet toch een beetje is ingezakt.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top