Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 48 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 480

Discussie: Stonebeat voor Emma

  1. #1

    Standaard Stonebeat voor Emma

    Al een hele tijd geleden heb ik mijn dochter beloofd een gitaar te bouwen. Dat moest er nu maar eens van gaan komen.

    Ze heeft de volgende wensen:

    - Niet te zwaar
    - Met een f-gat
    - Malachiet groen, liefst met de nerf nog zichtbaar (maar ik weet niet of ik die optie ga realiseren)
    - Goudkleurige hardware

    Ze heeft ook zelf een ruw ontwerp voor de body-vorm gemaakt. Op basis van de vorm van een telecaster heb ik iets weten te maken dat haar goedkeuring kan wegdragen (let niet op de koffievlekken en brandgaten):



    De verdere inrichting van de body wordt niet als een tele. Waarschijnlijk wel met twee pickups (van eigen makelij), met of zonder slagplaat (weet ik nog niet); met zelfbouw brug (ik zit aan ebben en messing te denken) en snaarophanging.

    Omdat ik nog een tele-mal heb, kon ik die makkelijk op een plaat mdf overtrekken en de vorm aanpassen:



    Ruim 10 jaar geleden hebben we een plank grenen gekocht om als tafel te gebruiken. Die functie is vervallen en nu kan ie dienst doen als ruw materiaal voor deze 'pinecaster/barncaster'.
    De plaat is 18 mm dik en bestaat uit repen van 45 mm breed die aan elkaar zijn gelijmd. Ik ga een voorkant en een achterkant maken en er tussenin een rand van 9 mm maken uit een rest gelamineerd ceder. Totale dikte van de body wordt 45 mm, semi hollow.



    De hals is een vox humana tele; heb ik een tijdje terug aan wat kluswerk overgehouden. Dat is dus een korte klap.

    Er zijn nog heel wat knopen door te hakken, maar ik kan aan de mal beginnen zodra ik over de vorm tevreden ben (en ik geloof dat dat moment niet zo ver weg ligt, de bovenste hoorn moet nog ietsje korter):

    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Leuk hoor zo'n bouwopdracht binnen de familie. Ben benieuwd naar de resultaten.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    ehhhhhhhhhh ASB eigenlijk mis ik toch wel een wezenlijk eigenschap dat vele 'beats' van je hebben.
    eiken.
    heb zelf bij een gitaartje massief eiken parket gebruikt als top, zou je misschien toch die transparant malachiet groen mee kunnen maken dacht ik.

    verder gewoon leuk dat voor je dochter zoiets wil maken, super!

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ehhhhhhhhhh ASB eigenlijk mis ik toch wel een wezenlijk eigenschap dat vele 'beats' van je hebben.
    eiken.
    heb zelf bij een gitaartje massief eiken parket gebruikt als top, zou je misschien toch die transparant malachiet groen mee kunnen maken dacht ik.

    verder gewoon leuk dat voor je dochter zoiets wil maken, super!
    Hmmm, ja, daar zeg je iets. Ik zal eens piekeren of ik er in dit geval iets mee kan. Maar het gewicht moet laag blijven en ik ben een beetje door de stukken heen waarvan ik een top uit 2 delen kan maken.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Leuk projekt Aaron. Daar zal Emma blij mee zijn. Laat haar nu ook maar gauw lid worden van het forum dan kan ze er hier ook over mee praten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Hmmm, ja, daar zeg je iets. Ik zal eens piekeren of ik er in dit geval iets mee kan. Maar het gewicht moet laag blijven en ik ben een beetje door de stukken heen waarvan ik een top uit 2 delen kan maken.
    Misschien een fineertje erover? Cocobolo heeft vast nog wel een paar stukjes liggen. Als ik me goed herinner was er ook olijfessen bij. Dat kan wel een mooie nerf opleveren.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Hmmm, ja, daar zeg je iets. Ik zal eens piekeren of ik er in dit geval iets mee kan. Maar het gewicht moet laag blijven en ik ben een beetje door de stukken heen waarvan ik een top uit 2 delen kan maken.
    Ik heb nog wel een paar eiken stukken voor je, die zijn ruim 5cm dik, alleen zijn ze maar 10cm breed ongeveer... ik ben net klaar met een tafelblad voor een kennis dus vandaar dat ik wat over heb (zal een foto hieronder plakken ). Vraag me niet hoe hij denkt er veilig een biertje op te zetten


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Leuk projekt Aaron. Daar zal Emma blij mee zijn. Laat haar nu ook maar gauw lid worden van het forum dan kan ze er hier ook over mee praten



    Misschien een fineertje erover? Cocobolo heeft vast nog wel een paar stukjes liggen. Als ik me goed herinner was er ook olijfessen bij. Dat kan wel een mooie nerf opleveren.
    Ik heb inderdaad nog wel een stukje olijfessen-fineer hoor, je kunt zo een stukje krijgen (ik werk af en toe in Assen, waar je woont).

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 januari 2007
    Berichten
    1.225

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Ik heb inderdaad nog wel een stukje olijfessen-fineer hoor, je kunt zo een stukje krijgen (ik werk af en toe in Assen, waar je woont).
    Wat moet je in hemelsnaam met zoveel fineer?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marc_o Bekijk bericht
    Sustain???????????????

    Dan speel je gewoon te langzaam...
    http://www.last.fm/user/BloodMoonDemon

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Jij kan ook niet echt stilzitten als je het mij vraagt. Leuk, weer een nieuw bouwproject met eigen hardware.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robrock Bekijk bericht
    Jij kan ook niet echt stilzitten als je het mij vraagt. Leuk, weer een nieuw bouwproject met eigen hardware.
    Ach, stilzitten lukt wel maar dan zit ik meestal na te denken of te lezen. In mijn hoofd is het echter zelden stil.

    Mijn zoon is 14 en hij is sinds het voorjaar fanatiek aan het oefenen geslagen op mijn epi g-400. Heel erg leuk. We zijn sinds kort samen aan het proberen wat beginselen van flamenco onder de knie te krijgen (hij is daar behoorlijk door gefascineerd sinds ik hem een stukje Paco de Lucia liet zien).

    Mijn dochter is 12; ik weet nog helemaal niet of ze echt gitaar wil gaan spelen maar ze wil zo graag een door mij gebouwde gitaar hebben. Daar heb ik uiteraard geen weerstand tegen en het is een perfect excuus om weer eens aan het knutselen te slaan

    En ik kan weer wat nieuwe dingen proberen, zoals een body van grenen en mijn allereerste f-gat.

    En weer een verfavontuur. Dit is een voorbeeld van malachiet:



    Ik kan me voorstellen dat dit goed werkt als er een structuur van olijfessen doorheen schijnt. De voorkant zou dan deels de lichtere varianten moeten hebben; de zijkant ga ik dekkend doen (want drie lagen hout) en die zou dan meer de donkerdere kant op moeten. De achterkant denkelijk ook dekkend.

    Ik voel ook al een beetje aankomen dat ik aan een binding rond de body zal moeten geloven.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top