Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2006
    Locatie
    backstage
    Berichten
    567

    Standaard Verschillende gitaren beter voor techniek

    Rare vraag misschien maar; ik las in een interview met Joe Bonamassa het advies om eens in de zoveel tijd
    een andere gitaar te kopen omdat het een andere manier van gitaarspelen is en je daarmee een andere kijk op gitaren krijgt.
    Je zou je techniek breder ontwikkelen. Klopt dit? Een Les Pauls klinkt natuurlijk heel anders als een tele en
    of een Gibson ES335 maar ga je daar ook anders op/door spelen?

  2. #2

    Standaard

    Ik heb zelf altijd gedacht dat het de ontwikkeling in het begin wat afremt, als je veel wisselt van gitaar.

    Ik pak zelf soms de strat, dan weer de les paul, dan weer de eastman akoestisch en dan weer de basgitaar. Elke keer weer andere stringbreedte, andere mensuur, waardoor zowel je linker als rechter hand zich weer moet aanpassen. Over het aanpassen van de hersenen nog maar te zwijgen.

    Dus ik vind het een interessante vraag. Ben benieuwd wat de andere forumleden er van vinden.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    bij mij is zelfs de kleur van de toets van invloed,maple of rosewood .Veel verschillende gitaren bespelen is niet verkeerd volgens mij.Je kunt het vanaf nu ook als argument gebruiken om je collectie uit te breiden

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    volgens mij bouw je een grotere "ervaring" op. Vooral accoustisch/electrisch vind ik een must. Maar ik DENK als je altijd op dezelfde gaat spelen, dat je die uiteraard beter gaat kennen en moeilijkere dingen(technisch en frasering)erop zal kunnen brengen.
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2006
    Locatie
    Wijk bij Duurstede
    Berichten
    1.365

    Standaard

    Ik zou hooguit zeggen dat bepaalde gitaren meer geschikt zijn voor bepaalde technieken... Voor de rest: Same difference.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Daarom heb ik zoveel gitaren, omdat het goed is voor mijn techniek.












    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Ik ben het met Joe eens. Heb dezelfde ervaring. Op een Gibson speel ik anders dan op een Fender. Ook omdat ze anders klinken. Pak ook eens een akoestische gitaar beet en ervaar het enorme verschil!
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #8

    Standaard

    Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit absoluut waar is.

    Een van m'n idolen is Edie Shaver, die country speelde op een Strat door een 200Watt Mesa Boogie, dus ik dacht, ik hoef geen Telecaster te hebben. Het punt was alleen dat Chicken picking voor geen meter lukte. Maar ik had het idee dat ik 'gewoon' meer moest oefenen.
    Uiteindelijk heb ik een Telecaster met een B-bender gekocht, puur en alleen vanwege die bender. Ik plug in, en wis en warempel, chicken picking was geen probleem meer, en sindsdien speel ik chicken picking zowel op Teles als Strats. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat vanwege de constructie verschillen een Strat en en Tele (contoured body vs plank, ashtray bridge vs tremelo bar, etc) je hand verschillend op de gitaar ligt, waardoor je anders gaat spelen, en de manier waarop je hand op een Tele ligt geeft je het groene licht voor chicken picking.

    Verder denk ik dat je anders speelt op verschillende instrumenten omdat ieder gitaar type (Les Paul, Hollowbody, Tele, Strat, Floyd Rose) distinctief verschillend klinkt, en je past je techniek aan om die karakteristieken naar voren te brengen. Daarbij komt dat er dingen zijn die je op bepaalde gitaren niet kunt doen (unison bends op een Ibanez JEM, bijvoorbeeld.)
    "Een kindergezicht zegt zoveel... vooral het gedeelte waar de mond zit."

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Picker

    Ach, ik switch continue tussen mijn verschillende snaarinstrumenten (gitaar, mandoline, banjo & dobro) en nu ik ook sinds 37 jaar weer eens elektrisch speel, pak ik ook van tijd tot tijd m'n LP-kloon...

    Van de mandoline krijg ik, behalve plectrumtechniek, de kracht en de snelheid op de vierkante millimeter.
    De banjo levert het spelen over het hele fingerboard en de beheersing van de rechterhand, de dobro het onconventioneel en 'vocaal' denken, zodat ik met voldoende technische bagage op de gitaar aan het werk kan.
    Gek genoeg lijkt het LH gevoel op de LP meer op de banjo dan op de gitaar.

    Ik raad dan ook iedere gitarist aan om er minstens 1 ander snaarinstrument bij te nemen.....
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  10. #10
    Tankman
    Guest

    Standaard

    Een nieuwe gitaar werkt meestal zeker wel inspirerend. Ik ben dan meestal het meest creatief bezig en schrijf het ene nummer na het andere.

    En sowieso is iedere gitaar gewoon anders, dus ik kan me ook vinden in die theorie. Zelf vind ik het prettig om af en toe de electrische neer te zetter, allemaal, en de Spaanse even op te pakken. Dat is toch een wereld van verschil, en het is ook wat lastiger om knap geluid uit te krijgen. Het is ook nog eens goed voor de kracht in je handen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top