Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 30
  1. #21

    Standaard

    Ik erger me overigens DOOD aan de website van Ups en Fedex, ik kan gewoonweg niet vinden hoe veel een pakket versturen van USA naar België kost. Is er iemand wat duidelijkheid kan scheppen of meer ervaring heeft hiermee?

  2. #22

    Standaard

    Kan iemand me vertellen of ik, als ik via UPS laat verzenden, ook gewoon de invoerkosten moet betalen?
    Als ik via UPS immers de prijs bereken kom ik op 300 euro. Maar is daar die invoerkost en BTW al bijgerekend? Of niet?

    Een andere optie zou zijn om via de USPS te laten verzenden, dan kost het 100 euro. Maar dan betaal ik er wellicht dus ook nog die invoerkosten op natuurlijk.

    Iemand een idee of de 200 euro extra voor UPS de moeite waard zou zijn? Ze garanderen overigens wel dat het pakje dan na 2 dagen hier is; is dit te vertrouwen??

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    Ja, je moet nog BTW/IR betalen bovenop de transportkosten die UPS je voorrekent. Je moet je in deze dus afvragen of je 200 euro over hebt voor de snelheid.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    Even een copy-paste van mijn eigen post uit een ander topic omdat dit misschien beter uitlegt hoe het fysieke deel van het proces in elkaar steekt.

    Hoe werkt het?

    De facturen + vrachtbrieven worden gedigitaliseerd en in een PAN bericht (pre arrival notification) naar de douane gestuurd (als je de zendingen binnen je eigen netwerk houdt kun je dit dus perfect inrichten en dat is de reden waarom het bij de combi USPS en TNT vaker mis gaat) en dit hele proces vindt dus al plaats voordat de zending uberhaupt in de EU is aangekomen.
    Op basis van die gegevens wordt er door een systeem een selectie gemaakt van zendingen die de douane wil zien. Daarbovenop kan de douane nog een extra selectie doen.
    Vervolgens komen de zendingen binnen en krijgen ze een melding in een systeem dat de goederen ook zijn gearriveerd. In dat systeem bestaan een aantal meldingen:
    Vrijgegeven: zo'n beetje 95% van alle zendingen en die lopen dus meteen door.
    Aanvullende afhandeling: Definitieve invoer wordt tijdelijk opgeschort en hier moet een aanvullend document bij worden gemaakt. Wat hier onder valt is verder technisch geneuzel en dit laat ik verder even voor wat het is.
    Zieners: De selectie die even apart wordt gezet omdat de douane deze wil zien.
    Ontbrekende documenten: Dit is dus de categorie waar de klachten vandaan komen.

    Zendingen waarvan het papierwerk ontbreekt worden niet ingevoerd en krijgen de status dat ze "in customs" zijn. Daarom roept iedereen dat ze bij de douane liggen, maar de douane heeft zoals je hierboven kunt lezen de hele zending nog niet gezien. Zolang de vervoerder namens de afzender niks aanlevert blijft dat zo. Veel van de problemen die hierdoor ontstaan leveren extra werk op en ik kan me prima voorstellen dat het klinkt alsof dat de schuld van de douane is, maar de oorzaak ligt toch echt ergens anders.

    En de zendingen die de douane echt ziet?

    De Zieners (0,5-1% van alles wat er wordt ingevoerd) worden in een aparte ruimte gezet en de douane komt naar de vervoerder toe om deze te inspecteren. Medewerkers van de vervoerder maken de zending open, de inhoud wordt tov het papierwerk gecheckt en de hele handel gaat in aflevering als er niets bijzonders wordt geconstateerd.
    Ja, er wordt dus wel eens een afwijking gecontroleerd maar dat gaat echt maar om minieme aantallen. Dit gaat praktisch altijd over zaken als onderzoek naar smokkel, namaak, verboden goederen etc. Dit gaat overigens niet om aantallen per dag maar om een keer of 5 per maand waarvan er heel, heel af en toe een niet terugkomt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    Even copy+paste uit een ander topic: Goede link die kan helpen bij het berekenen van de verschuldigde bedragen:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hole Bekijk bericht
    Voor het maken van een factuur kun je hier even kijken: Het is een waardeverklaring waarop de douane haar aangifte basseert en daar hoeven maar een paar simpele dingen op te staan en dan gaat het gewoon goed:

    Naam+adres afzender
    Naam+adres ontvanger
    Duidelijke goederenomschrijving, bij voorkeur met vermelding van merk en serienummers
    Aantal stuks
    Waarde per stuk en totaal
    transportkosten


    Makkelijk als je iets koopt/verkoopt als particulier, want zo vaak maken we als particulier geen facturen
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    En nog een copy+paste uit een ander topic. Interessant leesvoer voor import van exotische houtsoorten, ook als ze verwerkt zijn in je gitaar.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door northernlake Bekijk bericht
    Het verkrijgen van een CITES verklaring schijnt een behoorlijke hel te zijn. Veel Amerikaanse dealers zullen geen gitaren met CITES materiaal aan je willen versturen precies om die reden. Martin heeft onlangs de specs van een aantal gitaren uit de GE serie aangepast omdat er Rio kopfineer op zat, wat de export van die gitaren bemoeilijkte.

    Zonder papieren zou ik het er niet op wagen. De kans dat het lukt is waarschijnlijk best groot, maar ik zou inbeslagname niet riskeren.
    Verder kun je hier je huiswerk doen met de Guitar Lover's Guide to the CITES Treaty: http://www.fretboardjournal.com/features/magazine/guitar-lover’s-guide-cites-conservation-treaty
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zjanke Bekijk bericht

    Vervolgens wordt er BTW gerekend over aankoop + transportkosten + verzekering + invoerrechten en dat is in Nederland 19%, in België 21% (in de voorbeeldberekening staat de Nederlandse BTW berekend)


    En in 2009 hadden Terrasbeest en ik natuurlijk niet kunnen voorzien dat dit in beide gevallen 21% zou zijn...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    De controles zullen waarschijnlijk wat strakker getrokken worden, de mazzeltjes van binnenkomen zonder dat je hoeft te betalen zullen dus wellicht wat gaan afnemen...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    Er komt een aanpassing voor de CITES regeling. Het wordt gelukkig wat minder absurd om een gitaar waarin een exotische houtsoort zit, in te voeren https://mailchi.mp/madinter/breaking...8?e=9fff0259c7
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Da's goed nieuws, zeker wanneer gitaren uit de UK binnenkort daar ook onder vallen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top