Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    10.180

    Gas Het wel en wee van invoeren

    Omdat er nogal eens topics gestart worden met vragen over het invoeren van amps en gitaren en omdat er heel veel broodje aap verhalen zijn hebben Terrasbest en ik een uitleg gemaakt over de manier waarop het zou moeten gaan. Het is de bedoeling dat er een uitleg komt over de officiële regels met wat links naar informatie, het is niet de bedoeling om uit te leggen hoe je de zaak kunt bedonderen. Ook zijn wij niet verantwoordelijk voor de regels, we leggen ze slechts uit. Het is dus niet van belang dat wij ze wel of niet leuk, eerlijk of redelijk vinden
    Ja, er slipt wel eens iets door en dan hoef je niets te betalen maar dat is een kwestie van geluk. Voor elk verhaal wat je leest van iemand die nooit hoeft te betalen bestaan er honderden die gewoon volgens de officiële regels betaald hebben, alleen lees je die verhalen bijna nooit, die zijn niet interessant….

    De basis:
    Als je iets koopt betaal je belasting in de vorm van BTW (belasting toegevoegde waarde). Dit is een van de vormen die de regering gebruikt om inkomsten te genereren. BTW betaal je bij elke aankoop; Meestal zijn dit producten, maar een dienst mag je ook zien al een aankoop en dus betaal je hierover ook BTW (bijvoorbeeld bij de kapper of voor gitaarles bij een muziekschool en dus ook voor transport)
    De belastingdienst is de instantie die zich bezig houdt met het innen van de BTW en hierover zijn afspraken gemaakt: Je hoeft zelf geen aangifte te doen, de BTW wordt verrekend bij aankoop. Omdat niet alle winkels in Nederland, België of de EU staan is de douane (dit is een onderdeel van de belastingdienst!) belast met het berekenen en innen van belasting voor spullen die niet in de EU zijn gekocht: Dit betekent niet alleen BTW, maar soms ook invoerbelastingen.
    Je betaalt bij invoer en een aankoop in een winkel dus eigenlijk hetzelfde, het enige verschil is dat je in de winkel maar een rekening krijgt en bij zelf invoeren twee.

    DE EU:
    Binnen de EU is er vrij verkeer van goederen. Dit betekent dat er bij aankoop van spullen in een ander land binnen de EU geen invoerbelasting wordt geheven. Bij aankoop betaal je wel BTW. In het Duits betaal je Mwst (mehrwerts steuer), in het Frans betaal je TVA (taxe sur la valeur ajoutee) en in het Engels heet het VAT (value added tax). Dit betaal je rechtstreeks aan de verkoper en daarmee is alles geregeld. De tarieven verschillen, maar voor deze uitleg noem ik de twee belangrijkste voor dit forum bij aankopen van goederen: Nederland kent een BTW tarief van 19% en in België wordt 21% geteld. Uiteraard betaal je in dit geval ook gewoon transportkosten als je het laat versturen.

    Buiten de EU:
    Bij aankoop van goederen buiten de EU krijg je mogelijk te maken met een aantal zaken: Aankoop, transport en verzekering. Aankoop is het bedrag wat je betaalt aan de verkoper. Als je dit doet tijdens de vakantie zijn de regels voor reizigersbagage van toepassing; Je mag goederen invoeren waarvan de waarde niet hoger ligt dan 430 euro in totaal en hoeft dan geen BTW of invoerrechten te betalen. Als je iets meebrengt waarvan de waarde hoger ligt 430 euro betaal je BTW en invoerrechten over het gehele bedrag! Het is niet van belang of je bij aankoop wel of geen belasting hebt betaald en of je wel of geen recht hebt op belastingteruggave van de belasting welke geheven is op het moment van de aankoop.
    Als je iets koopt via internet (Ebay, een winkel of via een site maakt niets uit) dan wordt dit opgestuurd en krijg je te maken met transportkosten. Transport is een dienst en ook hierover wordt belasting geheven! Meestal zijn met de aankopen waarover we praten grotere bedragen gemoeid en dus zullen we meestal ook een verzekering afsluiten. Als je koopt via Internet en de goederen laat opsturen waarvan de waarde niet hoger ligt 45 euro hoef je niets te betalen (Dit is aangepast sinds 12-12-2009!). Als de waarde tussen 45 en 150 euro ligt betaal je alleen BTW, als de waarde boven 150 euro ligt, dan betaal je BTW en invoerrechten.
    Voor de echte liefhebbers: Sinds 12-12-2009 geldt een vrijstelling voor goederen met een intrinsieke waarde tot 150 euro die verstuurd worden van particulier naar particulier waarvoor niet betaald wordt. Bij controle zul je dit moeten aantonen!


    Versturen:
    De afzender stuurt de goederen op en moet een factuur bijvoegen waarop minimaal een aantal zaken staan: Een goederenomschrijving, het aantal goederen, de waarde van de goederen, transportkosten en een afzender en ontvanger.
    De goederen gaan met de transporteur mee en de gegevens op de factuur worden ingevoerd in een systeem. Bij aankomst in het land van de ontvanger wordt op basis van de gegevens in het systeem een aangifte gedaan bij de douane. Als er gegevens ontbreken of incorrect zijn zal de douane om meer informatie vragen, deze informatie moet formeel verstrekt worden door de afzender. In de periode tussen de aangifte en het verstrekken van de aanvullende informatie liggen de goederen bij de transporteur en niet bij de douane. Als je je zending gaat tracken staat bijna altijd in het systeem dat de zending bij de douane ligt, dit is dus niet correct . Transportbedrijven die zich hierachter verschuilen geven dus incorrecte informatie.
    Als de aangifte is opgemaakt en correct bevonden door de douane dan wordt BTW en invoerrechten door de transporteur voorgeschoten aan de douane en wordt de zending afgeleverd. Bij aflevering krijg je dus een rekening voor het voldoen van BTW, invoerrechten en meestal administratiekosten.

    Hoeveel moet je betalen?:
    Voor de berekening van de invoerrechten worden alle kosten/bedragen ( douanewaarde ) in rekening gebracht voor de goederen tot op het punt waarop ze de EU binnenkomen.
    Je hebt de aankoopkosten, de transportkosten en de verzekeringspremie al voldaan aan de verkopende partij. In dit voorbeeld ga ik ervan uit dat we een gitaar kopen van 1000 euro en dat we 100 euro transportkosten en 10 euro verzekeringspremie betaald hebben. (voor alle goederen boven de 150 euro gelden in principe dezelfde regels, met dien verstande dat het percentage invoerrechten iets kan verschillen)
    Als je je gitaar laat verzekeren, wordt het bedrag van de verzekeringspremie ook aan de waarde voor het berekenen van de invoerrechten toegevoegd, het verzekerde bedrag heeft op zich geen belang voor het bepalen van de douanewaarde, enkel de kosten van de premie. De verzekerde waarde kan nooit hoger liggen dan aankoopwaarde + kosten voor vervoer en verzekering. Lager kan in theorie wel, maar de besparing die je daarmee haalt staat waarschijnlijk niet in verhouding tot het risico wat je loopt omdat een deel van de waarde niet is afgedekt als er iet mis gaat.
    Aankoop: 1000
    Transportkosten: 100
    Verzekering: 10
    Totaal betaald aan de verkoper: 1110 euro.
    Bij binnenkomst worden er dus invoerrechten gerekend over aankoop + transportkosten + verzekeringspremie. In het geval van een elektrische gitaar is deze momenteel 3,7%, voor een akoestische 3,2% en voor versterkers 2%. (Een kit die “de essentiële kenmerken van het complete of het afgewerkte goed vertoont” wordt ook gezien als een complete versterker.)
    Vervolgens wordt er BTW gerekend over aankoop + transportkosten + verzekering + invoerrechten en dat is in Nederland 19%, in België 21% (in de voorbeeldberekening staat de Nederlandse BTW berekend)

    Invoerrechten: 41.07
    BTW: 218.70

    In totaal betaal je dus 259.77 euro aan invoerrechten en BTW, hier bovenop komt ook nog administratiekosten welke de vervoerder berekend, dit is een bedrag van ongeveer 20 euro en dit varieert per vervoerder.
    Je gitaar kost uiteindelijk dus 1389,77 euro.

    Grofweg kun je als vuistregel dus aanhouden: Aankoop + transportkosten + 25%
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Is het niet zo dat jij gewoon meer rock 'n roll bent geworden?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    10.180

    Standaard

    Belangrijk om te weten:
    Als de bedragen op de factuur in USD zijn, worden deze bedragen omgezet naar euro’s volgens de wisselkoers die maandelijks door de douane wordt vastgesteld, deze wisselkoers is zeer correct.
    Transportkosten: Een gitaar weegt, mits goed verpakt, een kilo of 10. Deze verpakking is vaak vrij volumineus en dus wordt er een volumegewicht berekening gemaakt. Deze berekening is bedacht om voor een kilo veren hetzelfde te kunnen vragen als een kilo lood. Als de volumegewicht berekening hoger uitvalt dan het actuele gewicht wordt het volumegewicht gehanteerd voor de prijsbepaling.
    Verzekering: Elk transportbedrijf is verplicht om schade te vergoeden waarvan je kan bewijzen dat zij die hebben veroorzaakt (zie ook verder: Aflevering).
    De aansprakelijkheid van zo'n bedrijf is beperkt, zij vergoeden hoogstens een bedrag van een paar euro per kilogram en er wordt geen rekening gehouden met de waarde van de inhoud (logisch, ze vragen je ook geen vergoeding aan de hand van de waarde van de inhoud).
    Het is zeker aan te raden om voor waardevolle spullen een afzonderlijke transportverzekering te nemen. Je kunt de afzender vragen om een verzekering af te sluiten en de premie door te berekenen. Niet alle transporteurs bieden deze service aan en dus wil niet elke afzender dit doen. Je kunt dan contact opnemen met een verzekeraar in Nederland of België om hier iets te regelen.
    Aflevering: Een transportbedrijf vervoert dozen en moet deze ongeschonden bij je afleveren. Schade aan de inhoud kunnen zij in principe niet vaststellen.
    Als men een beschadigde verpakking zou willen afleveren, moet dit worden vastgesteld. Als je gewoon voor ontvangst tekent en geen schade vaststelt, heb je achteraf niks meer te vertellen. De schade moet schriftelijk worden vastgesteld op het moment van aflevering, en je moet er een schriftelijke verklaring van krijgen, anders moet je je zending weigeren (en uiteraard niets betalen).
    Jaarlijks komen er miljoenen zendingen Europa binnen, de douane kan die inderdaad niet allemaal controleren. Ze hebben dus een systeem uitgedokterd (risicoanalyse), waarbij zendingen al dan niet aan een fysieke controle worden onderwerpen. Je kan dus ook gewoon geluk hebben als je er niet wordt uitgepikt, of gewoon pech als je moet betalen en je had iets anders gehoopt...




    En tot slot de broodjes aap:
    • Gift als omschrijving betekent dat je geen BTW/invoerrechten hoeft te betalen.
      Als een gift zou betekenen dat er niets betaald hoeft te worden dan zouden er alleen nog maar Gifts worden verstuurd…
      De douane wil weten wat er gegeven wordt, niet of het een gift is…
    • Inpakken in cadeaupapier betekent dat je geen BTW/invoerrechten hoeft te betalen.
      Zoals hierboven al uitgelegd is, ziet de douane nagenoeg niets van wat er ingevoerd wordt, maar doen ze op basis van een digitale aangifte een bepaling hoeveel er betaald moet worden. Cadeaupapier is dus onzinnig…
      De zendingen die ze fysiek willen controleren worden bepaald aan de hand van de digitale aangifte en daar staat niets over de verpakking vermeld…
    • De douane weet toch niet wat een gitaar waard is, dus je kunt er makkelijk een veel lagere waarde op laten zetten.
      De douane verwacht dat je de ' transactiewaarde' van je spullen aangeeft. De transactiewaarde is de werkelijk betaalde prijs van je spullen, vermeerderd met alle kosten die je maakt om het in te voeren, dus ook de transport kosten, verzekering (en de invoerrechten voor de berekening van de BTW).
      De Douane bestaat uit specialisten en die weten echt wel wat iets waard is. Als ze het niet exact weten hebben ze een aantal simpele bronnen die ze kunnen checken en een daarvan is internet. Zoek maar eens op wat de listprice is en wat de winkels hanteren. Als je probeert om de douane om de tuin te leiden dan bepalen zij wat een gitaar echt kost en dat zal dus waarschijnlijk de listprice zijn…
      De douane hoeft niet zomaar elk bedrag voor waar aan te nemen. Indien zij je er van verdenken dat je een niet correcte waarde hebt aangegeven, kunnen zij met inachtneming van de wet zelf een waarde bepalen. Ze leggen dus de bewijslast bij jou : jij moet kunnen bewijzen wat die transactiewaarde is. Mogelijk kan dit zover gaan dat ze je bank vragen om betalingsbewijzen voorleggen.
    • Spareparts als omschrijving betekent dat je niets hoeft te betalen.
      Spareparts hebben een waarde en die gebruikt de douane om het bedrag te berekenen. Spareparts is overigens niet eens een goede omschrijving, waarschijnlijk wil de douane wel weten waar de spareparts voor nodig zijn. Als dit voor “a nuclear bomb” is dan heb je waarschijnlijk echt een probleem, maar het zijn nog steeds spareparts….
    • Als je iets opstuurt als “sample” hoef je geen BTW en invoerrechten te betalen.
      Een sample dient als voorbeeld en heeft daarom geen handelswaarde, ook dit moet worden aangetoond door de ontvanger. Een normale gitaar is geen sample, hij is gewoon als gitaar te gebruiken. Als de functionaliteit van belang is voor het voorbeeldgebruik is er een procedure van tijdelijke invoer. Hierbij hoef je ook geen invoerrechten te betalen. Je moet wel kunnen aantonen met een document van wederuitvoer dat hetzelfde artikel (op basis van serienummers, foto’s etc) weer is uitgevoerd. Uiteraard mag er tussen in- en wederuitvoer geen onbeperkte tijd zitten.
      De douane vraagt in ons geval nog even na of het echt wel een sample is als ze twijfelen, ik ken voorbeelden van klanten die met zendingen naar een aantal landen in Azie, Africa en zuid Amerika hebben meegemaakt dat het vakkundig werd verbouwd tot Sample (electronische circuits onklaar gemaakt, gaten in leren motorpakken geknipt, mouwen van t-shirts afgeknipt etc.)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Is het niet zo dat jij gewoon meer rock 'n roll bent geworden?

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zjanke Bekijk bericht
    Gift als omschrijving betekent dat je geen BTW/invoerrechten hoeft te betalen.
    Als een gift zou betekenen dat er niets betaald hoeft te worden dan zouden er alleen nog maar Gifts worden verstuurd…
    De douane wil weten wat er gegeven wordt, niet of het een gift is…
    Buiten dat. Ik bestel regelmatig goederen in de USA en volgens mij wordt, als een ondernemer iets als gift verstuurd wat geen gift is, dit gezien als een economisch delict en daar staan hoge straffen op. Dus vanuit de USA zullen ze dit niet snel doen.

    Erik

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2007
    Locatie
    Nieuwegein
    Berichten
    9.154

    Standaard

    Als ik boeken uit de VS bestel (voor werk of blad muziek) staat er een sticker op: educational material. Is dat dan van invloed op invoerrechten/kosten?
    Ik vind Gus an sich al goed, maar wie iets tussen Gus en metal maakt heeft goud in handen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    10.180

    Standaard

    Ja (heel zwart-wit), want dan valt het onder het 6% tarief. Daar valt overigens heel veel onder, de sticker maakt het alleen wel heeeeeel duidelijk.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Is het niet zo dat jij gewoon meer rock 'n roll bent geworden?

  6. #6
    Junior Member
    Geregistreerd
    20 februari 2007
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    18

    Standaard

    Ik heb een gitaar in de VS gekocht bij een particulier. De gitaar ligt nu bij de douane en ik moet een factuur opsturen zodat ze daar de waarde kunnen vaststellen. Nu heeft alleen de verkoper een hoger bedrag dan op de factuur opgegeven. Gaat dit problemen geven?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    10.180

    Standaard

    Het zal in ieder geval vragen opleveren, maar op basis van de sumiere info die je geeft is dat wat lastig te beoordelen. Zit er veel verschil tussen de bedragen en waarom geeft de verkoper nu een hoger bedrag op?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Is het niet zo dat jij gewoon meer rock 'n roll bent geworden?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2010
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.487

    Standaard

    Ik ben bang dat men het in deze casus als 'handel' gaat zien.. maximaal betalen dus.. hij zou best wel eens over het op de factuur vermelde bedrag kunnen gaan betalen.. niet echt een handige zet..

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zjanke Bekijk bericht
    Het zal in ieder geval vragen opleveren, maar op basis van de sumiere info die je geeft is dat wat lastig te beoordelen. Zit er veel verschil tussen de bedragen en waarom geeft de verkoper nu een hoger bedrag op?
    Bands: Cicero (Progrock in de stijl van Marillion en Pink Floyd).

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2009
    Locatie
    ergens in West-Friesland (NH)
    Berichten
    1.347

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fez Bekijk bericht
    Ik heb een gitaar in de VS gekocht bij een particulier. De gitaar ligt nu bij de douane en ik moet een factuur opsturen zodat ze daar de waarde kunnen vaststellen. Nu heeft alleen de verkoper een hoger bedrag dan op de factuur opgegeven. Gaat dit problemen geven?
    Naast de factuur zou ik ook je betaling laten zien, ik ga er vanuit dat je met Paypal betaald hebt deze kun je zo uitprinten.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    10.180

    Standaard

    Buiten het feit dat deze gitaar niet meer bij de douane zal liggen (oorspronkelijke vraag was van 7 april) heeft een betalingsbewijs pas zin als de douane daar zelf om vraagt. Een factuur is de officiele waardebepaling. Wat ik me kan voorstellen is dat de afzender extra kosten als transport en verzekering op de factuur heeft gezet en officieel moet dat ook, maar als je ze niet vermeldt betaal je er ook geen belasting over
    Als Fez dat nog zou kunnen vermelden draagt dit alleen maar bij aan de informatievoorziening waar dit topic voor geopend is.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Is het niet zo dat jij gewoon meer rock 'n roll bent geworden?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top