Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard bijgeluid bij loslaten van snaar op electrische gitaar

    Nadat ik laatst vertelde dat ik wel eens bijgeluiden heb bij het releasen van een bend, nu een vraagje over bijgeluiden bij het loslaten van snaren.

    Voorbeeld:

    Code:
    e|---------------|
    B|--7-6---6------|
    G|------8--------|
    D|----------8----|
    A|---------------|
    E|---------------|
    Als ik de eerste 8 op de G snaar loslaat klinkt vaak ongewild de open G-snaar door, alsof ik een pull-off heb gedaan, met name op de electrische gitaar. Hoe kan ik dit verhelpen? Ik dacht zelf door voorzichtiger los proberen te laten (echter dit is lastig als je op snelheid) wilt spelen. Of eventueel de 8 langer laten staan, zodat je een samenklank krijgt met de 6 op de B-snaar. Maar dat is niet de bedoeling ?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 oktober 2007
    Locatie
    Katlijk
    Berichten
    4.088

    Standaard

    Ik zou zeggen probeer de G snaar te dempen met de vinger waarmee je de volgende noot speelt.
    De samenklank die je beschrijft zal lang niet altijd goed klinken.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 september 2006
    Locatie
    Hellevoetsluis
    Berichten
    605

    Standaard

    Ik hou mijn wijsvinger (vakje 6 B-snaar) ook tegen de G-snaar aan, zodat die gedempt is.

    Zelfde als wat JohnLord zegt eigenlijk ...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2008
    Locatie
    Weert
    Berichten
    2.015

    Standaard

    Of niet letterlijk de snaar loslaten, maar alleen stoppen met 'fretten.' Op die manier demp je dus de net gespeelde snaar af met de vinger die hem net indrukte.
    9th Wonders! || The Droeftoeters
    Epiphone Sheraton II + Fender Jaguar + Danelectro '59 Dano + Parker P-38

  5. #5

    Standaard

    er is inderdaad een groot verschil tussen de noot niet meer spelen door er geen druk meer op te zetten en ook effectief je vinger van de snaar trillen. Je kan nooit de snaar exact loslaten in zijn rustpositie, dus je maakt altijd wel een heel klein beetje een pull-off als je je vinger optilt.

  6. #6

    Standaard

    Akkoestisch had ik hier geen last van, maar het gaat inderdaad al wat beter als ik me er op concentreer dat ik de snaar nog even blijf aanraken (zonder te fretten) bij het loslaten. Als ik sneller speel is het wat moeilijker, maar ja dat is een kwestie van langszaam spelen en langzaam opbouwen tot hogere snelheden.

  7. #7

    Standaard

    Voor het grootste deel een kwestie van dempen. Op een gitaar is dat zeker zo belangrijk als het fretten zelf. Dat je bij het loslaten soms een snaar toch nog enigzins laat klinken is bijna niet te voorkomen.

    Dempen is een complex geheel van mogelijkheden. Welke van toepassing is hangt helemaal van de situatie af. Linkerhand duim of vingers kunnen dat verzorgen, duim voor de lage E en evt. de A snaar, vingers meestal voor de snaren die hoger zijn dan de snaar die je speelt. maar met een soort dempbarré evt. ook de lagere. Rechterhand is vooral palmmute, maar ook daar kun je vingers op specifieke snaren zetten. En dan kun je met de rechterhand evt. nog alle snaren achter je frethand dempen voor lange legato passages die je niet aanslaat. (a la satriani)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top