Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 344 van 410 EersteEerste ... 244294334342343344345346354394 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 3.431 t/m 3.440 van 4091
  1. #3431
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.206

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Je bent in ieder geval selectief betreffende welke bouwers je quote vwb prijsstelling.
    Klopt. Het gaat over de prijs van Maybach vs Nederlands bouwers en ik noem de prijs van een Maybach (1649) en van een Nederlandse Haar (1800). Dat is selectief hoewel ik zelf in deze context de voorkeur geef aan het woord relevant omdat ik daar toch een wat positievere connotatie bij heb.
    Van Smitty en RR wist ik dat ze er boven zitten. Net even gekeken en een RR gaat vanaf 2150. Smitty is wat lastiger met 'wij bouwen gitaren vanaf 1750 maar de praktijk leert dat zo'n vanafprijs altijd wel hoger uitvalt in de praktijk.

    Enniewee, ik heb de indruk dat je wil zeggen dat ik ongelijk heb. Nou noem je zelf helemaal geen bedragen dus dat kan ik er niet helemaal uit herleiden. Maar mocht je er iets inhoudelijks over kwijt willen hoor ik het graag, ik ken niet de complete markt en wellicht zit er iets leuks voor me tussen.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik schreef reeds eerder "definieer beter", nav jouw vorige vraag, en zonder reactie daarop schrijf je over "waar voor je geld" waardoor bij mij de indruk ontstaat dat jij in ieder geval vind van niet.
    Kan natuurlijk, maar waar is dat dan op gebaseerd?
    Ik had 'definieer beter' idd even gemist. Verder heb ik bovenstaand stukje nu een paar keer gelezen maar ik snap niet helemaal wat ik nu vind van niet. Dat ik vind dat een Haar niet beter is dan een Maybach?

    Kijk, het begint al dat je een aardig frame neerzet door het één "Tsjechische Fender telecaster kopie" te noemen (en later nog een neppert), met de toevoeging dat je principiele bezwaren hebt daar een bepaalde prijs te betalen, en het ander een product van 'een gerenommeerd Nederlands bouwer voor niet veel meer' noemt. Ik negeer die framing even omdat dat een persoonlijke kwalificatie is. Feitelijk hebben we het in beide gevallen over een kopie van een Fender Telecaster en zijn ze beide van gerenommeerd (hoor in ieder geval weinig gemopper over de kwaliteit van Maybach) bouwer komen.
    Dan vraag ik me eerst af wat 'niet veel meer' is. Ik zie prijzen van 10% meer (Haar) tot 30% meer (Rebel Relic). Dat schijnt selectief te zijn, dus wellicht dat daar nog wat meer inzichten in verschaft worden.
    Als er dan wel/geen prijsverschil is, komt dan dan terug in kwaliteit. Als ik de reacties lees over Haar is dat iig geen gelopen race. Mocht er een bouwer zijn die voor die prijs wel consistent kwaliteit levert is dat zeker het overwegen waard.
    En maakt het land van herkomst iets als je een goede gitaar hebt gevonden? I couldn't care less maar ik heb nu zo vaak Tsjechisch en Nederlands gelezen dat ik de indruk krijg dat het relevant is.

    Mijn ervaring met Maybach en Nederlandse bouwers is beperkt. Maar toevallig kom ik graag bij GuitarFactory en daar hangt zowel een Maybach Teleman en een aantal Haars. En als ik van Maybach naar Haar ga heb ik in ieder geval niet het idee dat ik ineens een betere gitaar in handen heb. En andersom ook niet echt, hoewel ik met die Maybach een betere feel had. Dat is uiteraard heel persoonlijk en kan ook nog eens exemplarisch zijn.
    Ik heb twee Smitty's in handen gehad maar dat is lang geleden. Eén was voor een eventuele koop maar die heb ik laten staan omdat het totaal mijn neck niet was en ik 'm erg donker vond klinken.

    Wat is jouw ervaring? Vind jij Maybach wel stelselmatig onder de maat van de Nederlandse bouwers waar je aan refereert?



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Waar je dan nog wel je specifieke eisen en wensen kenbaar kunt maken. Misschien wil ik bij de geboden keuzevrijheid / flexibiliteit wel een tele sound uit een gitaar die niet op een fender lijkt?
    Met uiteraard als nadeel dat je de betreffende gitaar niet van te voren kunt testen.
    Dat staat in ieder geval als een paal boven water. Ik heb dat ooit eens gedaan met een Kauffmann en dat was niet heel goed uitgepakt en daarom vind ik het ook lastig om een gitaar op bestelling te kopen.
    Qua Tele achtige die niet op Fender lijkt vond ik de Sterling Valentine erg fijn. Ondanks dat het natuurlijk een goedkopere Music Man neppert uit Indonesië erg goed afgewerkt en heerlijke feel. Alleen een humbucker in de neck... dat is nou net niet wat ik wil...


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Maar lang verhaal kort, ik zeg niet dat er bij maybach geen fatsoenlijke tele te vinden is, want dat is wel het geval, en ik sluit niet uit dat ik bést voor een maybach zou kunnen gaan, maar omdat ik op zich niet zo veel geef om dingen als historische correctheid, nitro lak, relic, en dat soort dingen, is er tussen de 1,5 en 2k veel en veel meer te vinden dan die Tsjechische neppert, die daarmee dus -voor mijn eisen en wensen- niet per se een prijsvechter is.
    Ik heb niet de indruk dat Maybach een prijsvechter pretendeert te zijn. Evenmin als Smitty, Haar, RebelRelic en weet ik veel wie. Het zijn bouwers die kwalitatieve gitaren willen leveren en ze mikken volgens mij op gitaristen die gecharmeerd zijn van Fender style gitaren met wat klassiekere specs dan de USA modellen maar niet de prijs van de CS modellen.

  2. #3432
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.206

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik had dat nep-Fender misschien wat minder zwaar aan moeten zetten.
    Hierboven deels crosspost zie ik (komen hier wel eens wat dingetjes tussendoor waar ik voorrang aan moet geven )

  3. #3433
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Da Vinci roept ergens dat je voor dat geld een 'echte' Fender kunt kopen. Ik hoor/lees nergens wat de toegevoegde waarde van de hand built Tele's zou (kunnen) zijn.
    Ik kan me voorstellen dat de Fenders door rationalisatie van het productieproces kwalitatief betere gitaren maakt dan de andere genoemde bouwers.
    Maar misschien heb je met hand built wel meer aanzien?
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  4. #3434
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Haar werkt al een poos met cnc machines. Zelf zien staan daar. Waarvoor en hie weet ik niet maar hij staat er niet voor keukenkastjes. Hij is volgens mij ook de enige in nl met een plek machine. Dus handgebouwd mag je met een korreltje zout nemen. Maar of dat erg is? Uiteindelijk bepaald de operator de eindkwaliteit.

  5. #3435
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Haar werkt al een poos met cnc machines. Zelf zien staan daar. Waarvoor en hie weet ik niet maar hij staat er niet voor keukenkastjes. Hij is volgens mij ook de enige in nl met een plek machine. Dus handgebouwd mag je met een korreltje zout nemen. Maar of dat erg is? Uiteindelijk bepaald de operator de eindkwaliteit.
    Anders dan: Fender heeft zichzelf denk ik al lang bewezen, maar kennelijk is de kwaliteit van kleinere bouwers - zoals bijvoorbeeld Haar - ondanks het gebruik van geavanceerde apparatuur niet altijd boven alle twijfel verheven. Waarom dan meer betalen voor een minder product? Status?
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  6. #3436
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Maar een oeroud ontwerp als een strat bouwen is toch anno 2020 geen rocket science of wel?
    Een body waar een nek aan geschroefd is en wat elektronica erin. Wat kan er misgaan tegenwoordig met alle technologie en kennis die er nu is bij de gerenommeerde kleine niet-Fender bouwers ?

  7. #3437
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.356

    Standaard

    Kans dat je een chagrijnige onderbetaalde loonslaaf achter de band treft die jouw gitaar assembleert is kleiner dan bij een Chinees of Mexciaan dunkt me, then again, zeker weten doe je dat nooit natuurlijk..

  8. #3438
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Anders dan: Fender heeft zichzelf denk ik al lang bewezen
    Internet staat vol met verhalen waarbij het tegendeel wordt beweerd.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Waarom dan meer betalen voor een minder product? Status?
    Geen idee, het "minder product" is geen gegeven feit.
    Zoals ik al eerder schreef kan een reden om voor een kleinere bouwer te gaan ook te maken hebben met de mogelijkheid om in te spelen op specifieke wensen, wat van alles kan betekenen.
    Ik ken volgens mij ook geen gitaristen die dure gitaren kopen puur voor het oog van een ander.
    Onder niet-gitaristen heb je volgens mij regelmatig meer status als je juist wel een fender hebt.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Wat is jouw ervaring? Vind jij Maybach wel stelselmatig onder de maat van de Nederlandse bouwers waar je aan refereert?
    Nee hoor, helemaal niet, dat kan ik onmogelijk beweren met de kleine aantallen die ik ken.
    Maar zelf zou ik er niet zo'n moeite mee hebben om bovenop het bedrag van een Maybach een paar 100 meer uit te geven voor een one off, als ik dan in gewoon Nederlands kan zeggen dat ik -noem eens wat- een compound radius toets wil, of Jescar frets, of wel een pensuitsparing, of een reversed headstock, of glow in the dark side dots, of een afgeronde hiel, of wat dan ook.
    Wordt die gitaar niet beter van, ook niet slechter, maar wel "mijn" gitaar.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 28 januari 2020 om 18:10

  9. #3439
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.206

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Nee hoor, helemaal niet, dat kan ik onmogelijk beweren met de kleine aantallen die ik ken.
    Maar zelf zou ik er niet zo'n moeite mee hebben om bovenop het bedrag van een Maybach een paar 100 meer uit te geven voor een one off, als ik dan in gewoon Nederlands kan zeggen dat ik -noem eens wat- een compound radius toets wil, of Jescar frets, of wel een pensuitsparing, of een reversed headstock, of glow in the dark side dots, of een afgeronde hiel, of wat dan ook.
    Wordt die gitaar niet beter van, ook niet slechter, maar wel "mijn" gitaar.
    Zo'n flamed maple neck van Smitty werkt bij mij altijd wel iig

  10. #3440
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.206

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Maar een oeroud ontwerp als een strat bouwen is toch anno 2020 geen rocket science of wel?
    Een body waar een nek aan geschroefd is en wat elektronica erin. Wat kan er misgaan tegenwoordig met alle technologie en kennis die er nu is bij de gerenommeerde kleine niet-Fender bouwers ?
    Ja dat denk ik ook. Oké, hout, dat moet natuurlijk wel goed zijn. En bij mijn Kauffmann destijds zat de brug scheef en wat scherpe fretjes. Is allemaal wel verholpen maar zo hoort een gitaar natuurlijk niet geleverd te worden.

    Sowieso is dat hand built wat overrated. Alsof je het verschil hoort wanneer een frees die je body exact op maar zaagt of iemand er uren met een een figuurzaag over gedaan heeft, daarna alle oneffenheden weg heeft lopen schuren en je neckpocket moest opvullen omdat die net ff wat te ruim was. En dan penning 16 aftikken omdat er zoveel uren in zitten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top