Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Martin DM

  1. #1

    Smile Martin DM

    Na lang wikken en wegen uiteindelijk toch een 2e hands Martin DM gekocht. Gitaar had eigenlijk niet mijn voorkeur maar na twee accoorden was ik qua geluid al verkocht.
    Ik vind de actie alleen vrij hoog dus ik moet 'm (laten) afstellen.
    En de snaren moeten vervangen worden. Martin adviseerd MSP 4200 maar ik wil er het liefst elixers op zetten.
    Heeft iemand ervaring met elixers op deze gitaar? Ik twijfel namelijk nog welke ik het beste kan kiezen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Music

    Allereerst gefeliciteerd!

    Wat die Elixers betreft, ik ben er helemaal geen liefhebber van dus ook niet op een Martin DM. Ik zou eerder kiezen voor een setje D`addario 0.12 maar das puur een kwestie van smaak. Dus als ik jou was zou ik het gewoon een keer proberen met die Elixers en als dat niets is dan gewoon iets anders proberen.
    Een dikke streep is ook een lijn.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MD Bekijk bericht
    Na lang wikken en wegen uiteindelijk toch een 2e hands Martin DM gekocht. Gitaar had eigenlijk niet mijn voorkeur maar na twee accoorden was ik qua geluid al verkocht.
    Ik vind de actie alleen vrij hoog dus ik moet 'm (laten) afstellen.
    En de snaren moeten vervangen worden. Martin adviseerd MSP 4200 maar ik wil er het liefst elixers op zetten.
    Heeft iemand ervaring met elixers op deze gitaar? Ik twijfel namelijk nog welke ik het beste kan kiezen.
    Op advies van de gitaarwinkel heb ik op mijn Martin de standaardsnaren (MSP4100 - zeker niet slecht) vervangen door snaren van ClearTone. Het geluid gaat er behoorlijk op vooruit. Het klank is heel helder en transparant en klinkt lang na. Soms lijkt er wel iets van nagalm in te zitten. Misschien de moeite waard om eens te proberen.

    Hendrik99

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MD Bekijk bericht
    Na lang wikken en wegen uiteindelijk toch een 2e hands Martin DM gekocht. Gitaar had eigenlijk niet mijn voorkeur maar na twee accoorden was ik qua geluid al verkocht.
    Ik vind de actie alleen vrij hoog dus ik moet 'm (laten) afstellen.
    En de snaren moeten vervangen worden. Martin adviseerd MSP 4200 maar ik wil er het liefst elixers op zetten.
    Heeft iemand ervaring met elixers op deze gitaar? Ik twijfel namelijk nog welke ik het beste kan kiezen.
    De actie afstellen kun je heel makkelijk zelf doen. In de hals zit een metalen pen die tevens te verdraaien is. Hiervoor heb je een lange inbussleutel nummer 5 nodig. Om de actie te verlagen draai je voorzichtig naar rechts (met de klok mee). Gemeten op de 12e fret, moet de lage E-snaar circa 3 mm boven die fret staan.
    Succes!

    Hendrik99

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Standaard

    De actie afstellen kun je heel makkelijk zelf doen. In de hals zit een metalen pen die tevens te verdraaien is. Hiervoor heb je een lange inbussleutel nummer 5 nodig. Om de actie te verlagen draai je voorzichtig naar rechts (met de klok mee). Gemeten op de 12e fret, moet de lage E-snaar circa 3 mm boven die fret staan.
    Succes!

    Hendrik99
    Dit lijkt me geen goed advies. Met de trussrod verstel je namelijk de bolling van de hals en het veranderen van de aktie heeft niet alleen daar mee te maken. Zou zomaar kunnen zijn dat de hals prima staat maar dat er wat van het brugzadel af moet. Als je niet heel goed weet wat je doet is het gewoon raadzaam om naar een goede speciaalzaak te gaan en het hen te laten doen, krijg je nog garantie ook mochten ze de boel kapot draaien
    Laatst gewijzigd door --=HANS=--; 5 december 2009 om 13:18
    Een dikke streep is ook een lijn.

  6. #6

    Standaard

    Bedankt voor de adviezen. Ga 'm voor de zekerheid toch maar wegbrenggen voor een afstelbeurt. Heb er gisteren maar wel nieuwe snaren op gezet. Helaas niet hetgeen ik wilde omdat het plaatselijke muziekwinkeltje nu niet echt veel keuze heeft, maar het is een wereld van verschil. Heb meteen mijn Seagull ook opnieuw besnaard met gevolg dat ik 'm toch maar hou. Hij staat nu nog te koop maar.........
    Hierbij nog een paar (slechte) fotoos.


    Nieuwste aanwinst

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 mei 2009
    Locatie
    lochem/Gelderland
    Berichten
    355

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door --=HANS=-- Bekijk bericht
    Allereerst gefeliciteerd!

    Wat die Elixers betreft, ik ben er helemaal geen liefhebber van dus ook niet op een Martin DM. Ik zou eerder kiezen voor een setje D`addario 0.12 maar das puur een kwestie van smaak. Dus als ik jou was zou ik het gewoon een keer proberen met die Elixers en als dat niets is dan gewoon iets anders proberen.
    Hoi Hans,
    Oke, Hans. Waarom geen liefhebber van Elixers? Misschien heb je er hele goeie oordelen over, maar wat zijn die...? D'Addario snaren zijn prima maar toch niet echt verrassend!?
    Ik zeg het maar eerlijk: ik had D'Addario op mijn nieuwe gitaar, maar met Elixer is de klank toch duidelijk naar grotere hoogten gestegen. Ook een kwestie van smaak natuurlijk en.... Ze gaan echt veel langer mee, de klank blijft heel lang op een hoog peil.
    Vederlicht
    handcraft Hopf Tarantella (1971), 12-snaren Eko, Farida D67 Dreadnought, Salvador Cortez CF-120.

  8. #8
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MD Bekijk bericht

    (...)Heb meteen mijn Seagull ook opnieuw besnaard met gevolg dat ik 'm toch maar hou. Hij staat nu nog te koop maar.........
    Ja, daar heb je een mooie set mee, een goede dreadnought en zo'n kleinere Seagull. Ook mooie gitaren!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vederlicht Bekijk bericht
    Hoi Hans,
    Oke, Hans. Waarom geen liefhebber van Elixers? Misschien heb je er hele goeie oordelen over, maar wat zijn die...? D'Addario snaren zijn prima maar toch niet echt verrassend!?
    Ik zeg het maar eerlijk: ik had D'Addario op mijn nieuwe gitaar, maar met Elixer is de klank toch duidelijk naar grotere hoogten gestegen. Ook een kwestie van smaak natuurlijk en.... Ze gaan echt veel langer mee, de klank blijft heel lang op een hoog peil.
    Vederlicht
    Je slaat de spijker op zijn kop, over smaak valt niet te twisten en dat is ook de reden waarom ik TS adviseer om gewoon Elixirs te proberen als hij dat in gedachte heeft. Het is dus geen kwestie van goed of slecht, ik heb er niets mee en dan is het argument dat ze misschien langer mee gaan voor mij niet doorslaggevend. De gitaarboer waar ik altijd mijn snaren haal heeft me afgelopen jaar ook een keer een setje gecoate d`addario (EXP) snaren meegegeven en daar had ik het zelfde mee als met die Elixirs, ik mis iets in het geluid.
    Het is overigens ook nog eens per gitaar verschillend want op m`n Martin heb ik het liefst ook Martin snaren, zal het idee wel zijn
    Maar als ik de volgende keer eens ergens ben waar ze Elixir verkopen zal ik weer eens een setje meenemen en het nog eens proberen, het is al lang geleden en misschien denk ik er nu anders over.
    Een dikke streep is ook een lijn.

  10. #10

    Thumbs up

    Die Seagull is een prima gitaar; heb m zelf ook. Na aanschaf heb ik r wel zelf Martin snaren opgezet, klinkt warm en helder zo

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top