Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 december 2005
    Locatie
    Temse,Oostvl, Belgie
    Berichten
    974

    Standaard Power chords = Mineur / Majeur

    Hey,

    Als je over Power Chords(root/1st, 5th, 8th/octaaf) wilt soleren, is het dan aan te raden om Mineur of Majeur toonladders te spelen ? Want dat snap ik nog niet helemaal, of hangt het af van nummer tot nummer welke scale je best gebruikt. Of heb ik het helemaal mis ^^

    Groeten
    Davidof

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    7.958

    Standaard

    Powerchords an sich zijn 'geslachtloos' dus dan ligt het inderdaad aan andere aspecten van het nummer.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Hangt ervan af in welke toonaard.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 december 2005
    Locatie
    Temse,Oostvl, Belgie
    Berichten
    974

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Hangt ervan af in welke toonaard.
    kan je dat een beetje uitleggen aub ? Dus als je over iets in A wil soleren moet je andere ladders gebruiken dan als je over dat zelfde stuk maar dan in C wil soleren ?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2007
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    626

    Standaard

    Stel dat het in A5 blijft hangen, dan heb je eigenlijk "carte blanche".

    Als het bijvoorbeeld A5 - C5 is zou je eerder uitgaan van een logisch harmonisch verband uitgaan als Ami - C, waardoor je op een Ami (of C) scale uitkomt.

    Al zou het je dan nog vrij staan om het bijvoorbeeld als Ami - Cmi of A - C te benaderen...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    jimi vent! Vertel es, hoe zou jij er mee omgaan? Wat zou jij er op spelen?
    chromatisch, diatonisch, anneatonisch....

    En +1 voor beest
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door davidof Bekijk bericht
    kan je dat een beetje uitleggen aub ? Dus als je over iets in A wil soleren moet je andere ladders gebruiken dan als je over dat zelfde stuk maar dan in C wil soleren ?
    Powerchords zijn theoretisch geen akkoorden.

    Als ik zeg dat een akkoord mineur of majeur kan zijn, dan bedoel ik daar het volgende mee.
    Beginnend met uiteraard de majeur toonladder .

    Modes en scales voor Dummies.
    ( mijn eigen simpele interpretatie dus )
    De major scale.

    De major scales worden opgebouwd op basis van intervallen , tone en semi-tone dus.
    Akkoorden worden opgebouwd met de noten van die scales, door het stapelen van tertsen.
    Doordat er door het spel van de afwisseling van tones en semi tones steeds andere intervallen worden gebruikt , onstaan er akkoorden die op verschillende manier worden waargenomen, die elk akkoord binnen die scale een eigen kleur geven en een eigen functie toekennen.
    Die gegevens zijn normaal bekend, en worden hier dus niet herhaald.

    Komen we terug op de akkoorden, en over de plaats van de akkoorden binnen de geharmoniseerde major toonlader.
    2 Majeur akkoorden : plaats 1 en 4.
    3 Mineur akkoorden : plaats 2,3 en 6.
    1 dominant akkoord : plaats 5
    1 min7b5 akkoord : plaats 7.

    Dit wil zeggen dat bvb een Cmin7 akkoord,zowel op plaats 2,3 of 6 wordt aangetroffen, afhankelijk van de majeur toonladder waarin het voorkomt.
    Plaats 2 : uit toonladder van Bbmajeur.
    Plaats 3 : uit toonladder van Abmajeur.
    Plaats 6 : uit toonladder van Ebmajeur.

    Herhalen we dit met de majeur akkoorden, dit kan op plaats 1 of 4 van een bepaalde toonladder voorkomen.
    Bvb Cmajeur7.
    Plaats 1 : uit Cmajeur toonladder.
    Plaats 4 : uit Gmajeur toonladder.

    De noten van hoger genoemde toonladders kunnen dus ' verschillend' gebruikt worden over éénzelfde akkoord.
    VB. Bij een Cmajeur7 akkoord speelt men ( beginnend op de grondtoon ) C D E F G A B ( Cmajeur toonladder ) en C D E F# G A B ( toonladder Gmajeur ).
    Hoewel er slechts één noot verschil is tussen beide toonladders, geeft dit een andere kleur aan hetgeen je speelt,opent dit nieuwe mogelijkheden, maar heeft dit tevens beperkingen.
    Hiermee is BTW de directe link gelegd naar het verband tussen Modes/Scales/Akkoorden.

    Uit wat vooraf gaat zou moeten duidelijk worden dat een 5-akkoord op 6 posities vd 7 binnen een toonlader zijn plaats kan vinden, en dus zou aan 6 verschillende toonladders kunnen gelinkt worden.
    Of het een min of een maj akkoord is hangt af van de positie in de reeks.( zie hoger).

    Zoals ik al zei : dit heeft zijn beperkingen, maar het opent ook mogelijkheden. Dat heet 'muziek' maken.
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 4 december 2009 om 05:20

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 mei 2009
    Locatie
    Wetteren (bij Gent)
    Berichten
    399

    Standaard

    ram er gewoon op los en doe wat je goed vindt klinken. Er zijn weinig toonladders die je niet mag spelen als je powerchords gebruikt.

    Gemakkelijkst en best is dat je je track zet in het toonaard van akkoord dat je het eerst speelt, en je eindigt ook best met dat akkoord. Dat maakt het gemakkelijk, maar is geen regel(!!). In muziek zijn er geen regels, alleen maar richtlijnen naar wat goed gaat klinken in bepaalde situaties.

    dus als je G C D weetikveelwat G gaat spelen, kan je eigenlijk vanalles gaan spelen (behalve misschien in F), maar het gaat waarschijnlijk best zijn, als je het niet goed weet, om in G te beginnen spelen... Majeur of mineur? Tja, dat hangt af van wat je wil doen. Ikzelf speel meestal in mineur penta of Aeolian, maar ik probeer daar wat van af te stappen, begint mij te vervelen.
    Te koop: Randall RX 15W oefenampje in nieuwstaat, mag weg voor €30... Niet misse prijs voor een oefenampje!
    Gezocht: tweedehands V30 2x12 / Dunlop Crybaby Wah tegen een goeie prijs.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2009
    Locatie
    Vlaams-Brabant, België
    Berichten
    475

    Standaard

    Het ergelijke is dat ik weet al die theorie ken en weet toe te passen (ik heb het geluk een leerkracht te hebben die over niets anders bezig is), dus ik ben daar best vlot in, maar dat dit uitleggen zonder de technische termen lastig is.

    De vijfde trap (de dominant) is neutraal; die komt in zowel de majeur als mineur voor.

    De vierde trap is ook in beiden hetzelfden.

    In tab:

    Majeur: 0 2 4 5 7 9 11 12
    Mineur: 0 2 3 5 7 8 10 12

    Het eerste cijfer is de eerste trap, het tweede getal is de tweede trap enzovoorts. Merk op dat de vierde trap (5) en vijfde trap (7) (en uiteraard het octaaf) in beide toonladders voorkomt.

    Leer het zo spelen, dan besef je beter hoe de toonladders in elkaar zitten.

    De noot waarmee je begint (de E-noot op de dikste snaar) bijvoorbeeld is het begin van de toonladder. E majeur als je het eerste speelt, e mineur als je het tweede speelt.

    Je moet dus nagaan in welke toonaard je zit.

    Akkoorden zijn gebouwd uit de éérste (ook tonica genoemd) de derde (terts) en vijfde (dominant).
    Het verschil zit hem bij mineur juist bij die terts.

    Als je wilt verbreed ik je horizon nog met harmonische en melodische toonladders, etc.
    Trotse eigenaar van een Godin Detour en een Spaanse gitaar van Yamaha.
    Eigenaar van een Boss ME-70-pedaal.
    Eigenaar van roland cube 20x, een London City Combo en een Vox AC30 Amplug.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2009
    Locatie
    Vlaams-Brabant, België
    Berichten
    475

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Powerchords zijn theoretisch geen akkoorden.
    Theoretisch zijn inderdaad enkel akkoorden bestaan uit drie verschillende noten, maar powerchords worden eerder als neutrale akkoorden gezien.

    Een loos begrip eigenlijk, want je zit altijd in een bepaalde majeur- of mineurtoonladder, tenzij je een ander systeem gebruikt.
    Trotse eigenaar van een Godin Detour en een Spaanse gitaar van Yamaha.
    Eigenaar van een Boss ME-70-pedaal.
    Eigenaar van roland cube 20x, een London City Combo en een Vox AC30 Amplug.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top