Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Discussie: Tremolo voor Strat

  1. #1

    Angry Tremolo voor Strat

    Ik heb een Strat+ gekocht rond 1996. Deze was uitgerust met een Wilkinson topkam, een Fender standaard tremolo en een Hipshot tremsetter. Dat is een soort veer die er altijd voor zou zorgen dat je tremolo in de 0-positie terug komt. (Nou niet bij mijn Fender kan ik je vertellen) Na ongeveer een jaartje heb ik de tremolo ook vervangen door een Wilkinson omdat het ding altijd weer vals klonk na tremolo gebruik. Gezien de Wilkingson topkam leek mij dit toen een goede beslissing. Geen idee wat voor type die Wilkinson is , maar het is zo'n zelf-lockende versie waarbij er een metalen afdekplaat wordt meegeleverd voor het verencompartiment met een een soort bout waarin je tremolopook wordt verankerd in ruststand. Ik heb uren lang de boel zitten afstellen en na al die jaren lukt het me nog steeds niet om het geval af te stellen. Gek wordt je ervan. Eigenlijk een *** systeem toch. Natuurlijk is er een Floyd Rose type tremolo te krijgen, maar dan zit ik met het probleem dat de Wilkinson topkam er af moet en dat er gaten moeten worden geboord voor een Floyd topkam. Weet iemand of er een tremolo systeem op de markt is waardoor ik toch flink aan de pook kan trekken zonder dat mijn gitaar vals wordt. En dan bedoel ik dus met het behouden van de Wilkinson topkam want dat zou mijn Strat toch het mooiste staan.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Misschien bij 'n GOEDE gitaarbouwer eens af laten stellen?

  3. #3

    Standaard

    Ik ben handig genoeg en heb vele gitaren (en gehad) dus daar twijfel ik niet aan. Refretten, vlakken, afstellen, halzen lijmen, en zelf twee gitaren gebouwd etc. Mijn vraag is ook of iemand een ander, wel werkend systeem weet als vervanging, behalve een Floyd Rose.

  4. #4

    Standaard

    Vreemd..

    Zelf heb ik met veel plezier twee Diego trems op m'n strats, en die bevallen uitstekend! Dit in combinatie met een graphtech topkam zorgt bij mij alleen voor ontstemmingen in het geval dive bombs waarbij de snaren slapper hangen dan hoogspanningskabels.

    Voor de rest nooit ergens last van.
    Heeft je strat+ een twee punts trem? Wellicht dat je dan de hipshot tremolo moet proberen.

    Als je gaat zoeken op posts van Fred Dons, dan zal je veel info tegenkomen.
    Hij heeft zo'n beetje alles wel geprobeerd, en heeft mij destijds qua 6 punts de Diego aangeraden, en voor 2 punts trems de hipshot.

  5. #5

    Standaard

    de combinatie locking tuners + roller nut + gotoh wilkinson werkt goed voor mij! een goed alternatief voor een floyd rose.
    ...Two weeks later, I found the Funk in bed with a Conger Eel. At first I thought it was a sea anemone, but under closer inspection, I realized that it was a funky ball of tits from outer space.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door even Bekijk bericht
    Ik ben handig genoeg en heb vele gitaren (en gehad) dus daar twijfel ik niet aan. Refretten, vlakken, afstellen, halzen lijmen, en zelf twee gitaren gebouwd etc. Mijn vraag is ook of iemand een ander, wel werkend systeem weet als vervanging, behalve een Floyd Rose.
    Ok!

    Klankmatig ben ik geen fan van die nut en trem....

    Als het mogelijk is om 'n benen of ivoren kam te monteren: doen! GrafPech is misschien wat minder gevoelig qua juistheid van de sleuven maar suckt (imho) tone.
    Trem: misschien 'n versie van Callaham oid.

    Vond zelf de trem op m'n usa-std 'n "dood ding".

  7. #7

    Standaard

    Er zit inderdaad geen body in het geluid. Ik speel eigenlijk op drie gitaren op het moment. Een LP custom (197, een Fender Tele standaard (1999) en ik vind de Strat altijd dun en futloos klinken. Ligt dat nou aan de tremolo, want dat dacht ik eigenlijk altijd wel. Minder contact met het hout etc.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje Bekijk bericht
    Vreemd..

    Zelf heb ik met veel plezier twee Diego trems op m'n strats, en die bevallen uitstekend! Dit in combinatie met een graphtech topkam zorgt bij mij alleen voor ontstemmingen in het geval dive bombs waarbij de snaren slapper hangen dan hoogspanningskabels.

    Voor de rest nooit ergens last van.
    Heeft je strat+ een twee punts trem? Wellicht dat je dan de hipshot tremolo moet proberen.

    Als je gaat zoeken op posts van Fred Dons, dan zal je veel info tegenkomen.
    Hij heeft zo'n beetje alles wel geprobeerd, en heeft mij destijds qua 6 punts de Diego aangeraden, en voor 2 punts trems de hipshot.
    Ik heb een 2 punts tremolo. Ik zal eens zoeken op Fred Dons.
    Bedankt voor de info.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orgasmocaster Bekijk bericht
    de combinatie locking tuners + roller nut + gotoh wilkinson werkt goed voor mij! een goed alternatief voor een floyd rose.

    Dat is eigenlijk wat ik ook heb. Ik dacht ook dat het zou werken. Vooral de lage E en de G blijven flink ontstemd na gebruik van de tremolo. En dan bedoel ik niet wiebel/wiebel maar ook geen Bomb divers. Zeg maar af en toe iets daar tussen in. Beetje ruig maar niet te heftig. Ik heb een JEM 77 gehad en die kon je mishandelen zoveel als je wilde en bleef op stemming. Misschien moet ik toch maar aan een Floyd Rose.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2008
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    933

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door even Bekijk bericht
    Dat is eigenlijk wat ik ook heb. Ik dacht ook dat het zou werken. Vooral de lage E en de G blijven flink ontstemd na gebruik van de tremolo. En dan bedoel ik niet wiebel/wiebel maar ook geen Bomb divers. Zeg maar af en toe iets daar tussen in. Beetje ruig maar niet te heftig. Ik heb een JEM 77 gehad en die kon je mishandelen zoveel als je wilde en bleef op stemming. Misschien moet ik toch maar aan een Floyd Rose.
    Fenders met FR's lijken niets als je het mij vraagt..
    Misschien gewoon een vervangende tremolo die wél goed is, maar alsjeblieft geen floyd rose op je strat (kijk als het nou een superstrat was dan oké).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top