Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31
  1. #1

    Standaard Telecaster '62 custom afstellen.

    Hallo,

    Ik ben Jeffrey, 24 jaar jong. Ik speel nu zo'n 2,5 jaar gitaar en dat gaat mij goed af.
    Ik heb sinds een klein half jaartje een American Vintage '62 Telecaster Custom in 't surf green!
    Echt een super gitaartje!!!

    Maar nu even naar mijn probleem!
    Ik heb 2 weken geleden mijn brugzadels laten vervangen door messing brugzadels omdat ik die "tapeindjes" als zadeltjes niet zo mooi vind staan.
    Nu begon mijn gitaar vanaf dinsdag op alle snaren wel een beetje fretbuz te vertonen. Ik ergerde me hier kapot aan, al was het niet echt goed te horen over mijn versterker. Wel merkte ik dat de sustain minder was.
    Nu zal je denken, dan ga je toch terug naar de gitaarwinkel!
    Maar eigenwijs als ik ben, wil ik 't toch zelf verhelpen. En in de toekomst kan 't alleen maar handig zijn als je zelf je gitaar kan afstellen!
    Dus ik op de Fender site alle afstelgegevens gedownload.

    http://www.fender.com/support/telecaster.php

    Nu bleek dat mijn hals te recht stond. Mijn gitaar heeft een nek radius van 7,25". De Fender site geeft aan dat er een holling moet zijn van 0,3mm. Dit gemeten door een capo op de 1ste fret te zetten, de laatste fret indrukken, en dan met een voelermaat de afstand meten tussen de bovenkant van de 8ste fret en de onderkant van de E-snaar (6de snaar).
    Nu kon daar net een voelermaat van 0,2mm tussen. Dus ik de trussrod een klein tikkie losser gezet.
    Na een dag wachten opnieuw deze meting uitgevoerd. Nu heb ik zo goed als de afstand van 0,3mm.
    Nu de snaarhoogte afstellen, want uiteindelijk ging het mij om de fretbuz op bijna alle snaren. Al had bijna elke snaar het op een iets andere positie (maar dat scheelde niet veel)!
    Nu staat er op de Fender site dat de bas kant een afstand van 2mm moet hebben boven de 17de fret en de treble kant 1,6mm boven de 17de fret.
    Dus ik de zadels omhoog gedraaid totdat alle snaren deze maat hebben!
    Alleen het gekke is dus dat het middelste brugzadeltje zover omhoog is gedraaid dat de 2 stel schroefjes helemaal niet meer uitsteken! Ze zijn ook niet in het messing zadeltje gedraaid maar hebben precies dezelfde hoogte als het zadeltje.
    Na dit hele lange verhaal is mijn vraag dus eigenlijk:
    Heb ik het afstellen wel op de goede manier gedaan?
    En hebben meer mensen het dat de stelschroefjes van het middelste zadeltje niet meer uitsteken maar dezelfde hoogte hebben?

    Misschien is er niks aan de hand, maar nu lijkt het optisch alsof de snaren heel hoog staan!
    En blijkt dat ik het wel verkeerd heb gedaan, dan kan ik altijd naar de gitaarwinkel terug!
    O ja... van beroep ben ik automonteur, dus technisch ben ik wel en kan ook met meetgereedschap overweg!

    Ik hoop reactie te krijgen hierop!

    Groetjes!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    www.donhofstee.nl of op de site van forumlid Rinze , even googelen.

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor de snelle reactie!
    Deze site heb ik inderdaad ook gebruikt bij het afstellen!
    Met deze foto's kan je precies zien hoe je het moet doen. De afstelgegevens heb ik van de Fender site gehaald.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    hoe die stelschroefjes eruitzien, maakt niet uit, vraag is alleen maar: nu je'm volgens het boekje hebt afgesteld, speelt ie ok? fretbuzz weg?

  5. #5

    Standaard

    De fretbuz is inderdaad weg. Hij speelt wel oke, maar voor mijn gevoel is de actie rond de 12de fret toch wat hoog!
    Alleen ik denk dat dat ook wel een beetje bij dit soort gitaren hoort.
    Als je namelijk in de afstelgegevens kijkt zie je dat de vintage gitaren met een radius van 7,25" toch wel de hoogste actie hebben. En zelfs met de trussrod afstellen hebben de 7,25" nekjes de grootste holling!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dinkytoy Bekijk bericht
    De fretbuz is inderdaad weg. Hij speelt wel oke, maar voor mijn gevoel is de actie rond de 12de fret toch wat hoog!
    Alleen ik denk dat dat ook wel een beetje bij dit soort gitaren hoort.
    Als je namelijk in de afstelgegevens kijkt zie je dat de vintage gitaren met een radius van 7,25" toch wel de hoogste actie hebben. En zelfs met de trussrod afstellen hebben de 7,25" nekjes de grootste holling!
    idd, en hoe hoger de actie, hoe beter de tone, tot zeker hoogte uiteraard. Nogal wat straticonen spelen met hoge actie, SRV to name but one
    Went vlug hoor.

  7. #7

    Standaard

    Misschien went het ook wel!
    Maar op dit moment, als je dan bend en je gaat weer terug, dan schiet de snaar die erboven zit ook terug en komt er een toon extra bij. En daar zit ik niet op te wachten!
    Maar dit zal wel een kwestie van techniek zijn! Al had ik er minder last van met die lage actie! (en rammelende snaren)
    Laatst gewijzigd door Dinkytoy; 19 november 2009 om 17:07

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    idd, actie van mijn strat met vintage radius is nog stuk hoger, bendtechniek wat bijsturen. Anderzijds, voor afstelling van gitaren bestaan er geen wetten ,wel een soort gemiddelde, dat wordt aangegeven op die sites, dus je kan naar hartelust experimenteren.

  9. #9

    Standaard

    Ja ik begrijp dat er op die site alleen maar richt maten aangegeven staan!
    Alleen de buz is pas weg als ik ook echt die maten aan hou!
    Nou dan wordt 't toch maar mijn techniek aanpassen.
    En vanavond is het koopavond bij mij in 't dorp, ik kan altijd ff langsgaan en om de mening van de gitaarbouwer te vragen.

    Trouwens, kan het ook komen door temperatuur verschillen dat ik ineens fretbuz kreeg. Toen mijn gitaar net afgesteld was, had ik geen fretbuz en toch een vrij lage actie!

  10. #10

    Standaard

    Nou ik ben gisteravond toch ff langs de gitaarwinkel gegaan!
    Ze hadden geen tijd om meteen de afstellingen te controleren dus heb ik mijn gitaar daar achter gelaten!

    Werd ik vandaag gebeld dat zij de actie ook niet kunnen verlagen omdat of de fretten iets gevlakt moeten worden of de toets. Dat is dus balen want dan ben ik mijn gitaar toch wel ff kwijt. Ach ja... dan kan ik mooi weer mijn akoestische gitaar pakken, want die had ik al ff niet aangeraakt.

    Maar dat er dus fretbuz optreedt komt omdat mijn gitaar zo'n sterke resonantie heeft zei de gitaartech. Als je de snaar aanslaat geeft ie hem als 't ware een zwiep extra. De snaar gaat dus ff versterkt trillen! Dit merkte ik ook tijdens 't uitzoeken van deze gitaar. Ik had meerdere Tele's geprobeert, maar deze gaf die lekkere Tele twang, echt sprankelend. En vergeleken die andere Tele's had deze ook een lekkere sustain.

    In de eerste instantie dacht ik een miskoop te hebben gedaan (een gitaar uit 2009!!!), maar de gitaartech gaf juist aan dat deze Tele zo'n sprankelend geluid met zo'n mooie sustain geeft dat dat bijna zeldzaam is tegenwoordig. Dit komt door de juiste houtkeus en constructietechniek vertelde hij (wat tegenwoordig toch ook vrij zeldzaam is).
    Hij vertelde ook dat hij vaak zat andere dure Fender's, Gibson's, PRS'en krijgt met zo'n probleem, dat dus de fretten en/of de toets gevlakt moet worden. Dat vind ik dan wel weer een min-punt. Dat mag je toch niet verwachten van gitaren in deze prijsklasse!

    Morgen ga ik er even langs. Hij zou dan precies uitgezocht hebben wat nou het werkelijke probleem is waardoor de actie zo hoog moet (fretwerk niet goed gemonteerd of toets niet goed) en hij zou het mij goed uitleggen (gaat via de telefoon wat lastiger)!

    Nu maar hopen dat 't niet een al te duur "geintje" wordt!

    Ik laat nog wel ff weten wat er uiteindelijk gedaan gaat worden!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top