Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1

    Standaard Versterker uit de USA... dus 110 volt...

    Wat zijn jullie ervaringen met 110 volt Amps. en dan uiteraard een trafo er tussen???
    Of is het vrij eenvoudig om b.v. in een boogie een Europese trafo te bouwen?
    Groovie Guitar Guus

    Te koop: Music Man Luke III / Gibson 2006 Faded / Fender Concert II (Rivera ptp amp)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    inbouwen is redelijk duur. Denk aan 200 euro en meer voor de trafo en nog eens 50-100 euro inbouwkosten.

    Goedkoopste oplossing is een externe omvormer 230 > 110. Ik heb zelf een Crate op 110 V en heb het eens nagevraagd bij Chris maar dat werd me een beetje teveel van het goede. Het valt qua gedoe best mee als je een externe omvormer gebruikt, maar het is niet ideaal en volgens sommigen heeft het ook invloed op het geluid (maar dat weet ik verder niet).

    Zeker voor de amp die jij zoekt is het met shipping en invoer waarschijnlijk makkelijker om een model in de EU te zoeken denk ik, het is geen amp waar je veel winst mee maakt om hem in de VS te halen denk ik.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 november 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    300

    Standaard

    Doorgaans geen goed idee. Vooral omdat in de US men al sinds de jaren zestig 120V netspanning gebruikt. US trafo's leveren de correcte voltages voor de versterker dus rond die netspanning.

    De meeste 'step down' trafo's halveren simpelweg de netspanning. In NL wordt dat dus 110V. Klinkt meestal behoorlijk k*t.

    Dat probleem heb je uiteraard niet als je, na de verkoop van enkele organen, een leuke tweed Bassman uit de jaren vijftig koopt.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    US... 115V, 112V, 118V.....
    NL.... 222V, 225V, 227V...

    Ik ben bang dat nergens de netspanning constant is... Bij mij thuis varieert hij meestal rond de 227 +/- 2V.
    Nico


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Ik ben bang dat nergens de netspanning constant is... Bij mij thuis varieert hij meestal rond de 227 +/- 2V.
    Hier 230+, als je die dus halveerd zit je ook al boven de 115. Zonder stabilisatie is het ook zo goed als onmogelijk deze 100% nauwkeurig te houden, zeker met die k*t lasdoppen van tegenwoordig.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Enig idee waarrond het in België zou schommelen? Kan je trouwens gewoon je multimeter in het stopcontact steken, ja toch?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door caliban Bekijk bericht
    Enig idee waarrond het in België zou schommelen? Kan je trouwens gewoon je multimeter in het stopcontact steken, ja toch?
    Gewoon je multimeter op AC voltage in de wandcontactdoos. (Moet je toch wel weten indien je aan amps werkt?)

    Meet op verschillende tijden, 's avonds na 11-en gaat de spanning hier in NL sowieso wat omhoog omdat het net dan minder belast wordt.

    Gemeten spanningen sinds 2002 hier en in Driebergen: tussen de 226 en 236 Volt (Fluke 175).

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Hoe moet je dat ombouwen van een 110 naar een 220-240V power transformer zien? 'Gewoon' enkel de transformer verwisselen en dan is alles verholpen?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 oktober 2006
    Locatie
    Bree
    Berichten
    297

    Standaard

    wat belgie betreft: ik meet hier van 227 tot 232Vac uit de muur..

    Maar met momenten om redenen die ik niet weet zakte de netspanning tot 205Vac :s Bizar he.. nu is dat niet meer het geval

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius Bekijk bericht
    Gewoon je multimeter op AC voltage in de wandcontactdoos. (Moet je toch wel weten indien je aan amps werkt?)
    Altijd uitgegaan van de spanning waarover men op internet sprak, en waar de stroomkabel de amp binnen komt ooit gemeten, maar ben ik vergeten. En ik heb helemaal geen goeie basis elektronica opleiding gehad, waardoor ik soms over basic dingen begin te twijfelen .
    Stel dat je een transformator bedraadt voor 220 volt en je zet er 240 volt over, of omgekeerd, zou toch geen verschil mogen maken, zeker aangezien de spanning op het net al zo schommelt. Toch kon ik op de transformator die ik gebruikt heb kiezen tussen deze twee...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door don marco Bekijk bericht
    wat belgie betreft: ik meet hier van 227 tot 232Vac uit de muur..

    Maar met momenten om redenen die ik niet weet zakte de netspanning tot 205Vac :s Bizar he.. nu is dat niet meer het geval
    Electrabrol

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top