Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25

Discussie: Plug mono/stereo?

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 december 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    447

    Standaard Plug mono/stereo?

    Ik weet even niet of het hier hoort... Maar voelt u zich vrij het te verplaatsen indien nodig

    Vorige week eens geprobeerd om tijdens de repetitie in plaats van te vertrouwen op de speakers van de zanginstallatie een koptelefoon op de mengtafel aan te sluiten. Zodoende kan ik de zang vele malen beter horen en gaat het zingen me een stuk gemakkelijker af!

    Alleen wat me nu opvalt: als ik de stereo koptelefoon inplug heb ik enkel links geluid. Als ik de plug er een stukje uittrek heb ik alleen rechts geluid.
    Met een andere koptelefoon en een andere verloopplug (van kleine stereo jack naar grote stereo jack) heb ik hetzelfde. Is de uitgang wellicht stuk?
    Uiteraard sluit ik het ding aan op de headphones uitgang van de mengtafel.

    Als ik dit wat beter krijg en het bevalt me overweeg ik een in ear setje aan te schaffen voor de optredens. Heeft iemand daar nog mooie adviezen? Is in ear überhaupt te gebruiken wanneer je niet alles, maar alleen de zang, uitversterkt? Zo'n in ear is toch rechtstreeks aan de monitor groep van de mengtafel te hangen? Of heb ik nog een aparte koptelefoonversterker nodig?
    [*]Fender Stratocaster Elite Deluxe & Squier Stratocaster[*]Boss GT-Pro preamp & Roland FC-300 footcontroller[*]Marshall 9100 power amp & Marshall 1936 cabinet

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2007
    Locatie
    boortmeerbeek (belgium)
    Berichten
    2.146

    Standaard

    In ear... Is op zich niets mis mee, maar je gaat wel een redelijk budget moeten uittrekken. Een goedkoop setje is echter niet aan te raden, want die hebben (meestal) geen limiter... En dan zal je gitarist, bassist, trompetist... (weet ik veel) nou maar eens net je microstandaard omver duwen, of die van hem... En dan heb je een grote knal in je oren, maar dat was dan waarschijnlijk meteen ook de laatste knal die je zal kunnen horen...

    Kortom, nooit in-ear zonder limiter kopen, is heel gevaarlijk voor je gehoor...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2009
    Locatie
    Vlaams-Brabant, België
    Berichten
    475

    Standaard

    Ik heb soortgelijke problemen voorgehad bij mijn spullen. Probleem is dat de uitgang van je mengtafel mono (één kanaal) is en je koptelefoon stereo (twéé kanalen).

    Zoek een uitgang die stereo is (die waar soms staat "headphone" of "recording out"), want die zijn als enige kunstmatig stereo.

    Als dat er niet op staat moet je een extra dingetje kopen, maar dan iets anders dan zo'n simpele plug.

    Check ook eens of de plug niet mono is, anders moet je een stereo nemen als je een stereo uitgang hebt.

    Mono blijft mono, tenzij je het kunstmatig stereo maakt.
    Trotse eigenaar van een Godin Detour en een Spaanse gitaar van Yamaha.
    Eigenaar van een Boss ME-70-pedaal.
    Eigenaar van roland cube 20x, een London City Combo en een Vox AC30 Amplug.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 december 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    447

    Standaard

    Dat idee kreeg ik ook al! Alleen ik zou verwachten dat een headphones out wel stereo is. Zeker aangezien er wel zo'n stereo naar de rec out gesimuleerd wordt.

    Nou, dan moet ik die rec out maar pakken. Weer even wat verloopstekkertjes kopen

    Ach...op den duur ga ik denk ik ook bij de repetitie gewoon met de in ear werken.

    Met betrekking tot de eerdere reactie: een limiter... Er zal toch sowieso wel een maximum volume aan zo'n in ear zitten?
    [*]Fender Stratocaster Elite Deluxe & Squier Stratocaster[*]Boss GT-Pro preamp & Roland FC-300 footcontroller[*]Marshall 9100 power amp & Marshall 1936 cabinet

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2009
    Locatie
    Vlaams-Brabant, België
    Berichten
    475

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plantje Bekijk bericht
    Dat idee kreeg ik ook al! Alleen ik zou verwachten dat een headphones out wel stereo is. Zeker aangezien er wel zo'n stereo naar de rec out gesimuleerd wordt.

    Nou, dan moet ik die rec out maar pakken. Weer even wat verloopstekkertjes kopen

    Ach...op den duur ga ik denk ik ook bij de repetitie gewoon met de in ear werken.

    Met betrekking tot de eerdere reactie: een limiter... Er zal toch sowieso wel een maximum volume aan zo'n in ear zitten?
    Als dat niet werkt zul je moeten vragen naar een stereo plugje.
    Trotse eigenaar van een Godin Detour en een Spaanse gitaar van Yamaha.
    Eigenaar van een Boss ME-70-pedaal.
    Eigenaar van roland cube 20x, een London City Combo en een Vox AC30 Amplug.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2005
    Locatie
    Duckstad
    Berichten
    5.365

    Standaard

    Je kan ook een limiter los voor je in-ear zetten.
    Ik vertouw in-ear alleen met een fatsoenlijke technicus overigens, een prutser kan het flink verzieken voor je.

    Overigens zijn gesloten doppen een hel als alleen zang uitversterkt wordt! Dan hoor 99 % zang en 1 % de rest.
    Probeer het eens met 1 oortje in dan, dan heb je in 1 oor puur je zang en via je andere oor pak je het podium geluid. Zo werkt Sting ook (2 monitor groepen, 1 oortje met puur zijn zang en wedges voor zijn neus met de rest van de benodigdheden erin gemixed)...

    Ik vond dit zelf ook erg praktisch, puur omdat ik ook niet kon wennen aan in-ear. Ik had die feeling van een pompende band nodig!

    Overigens is compleet in-ear spelen wel erg vervelend als gitarist, je kan die sustain/gewenste feedback er niet uithalen door de gitaarhals tegen je oor te hangen

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Hij zegt dat hij op de 'headphones out' inplugt en ik kan me niet voorstellen dat die mono is, dat is sinds begin jaren 60 al stereo. Een monitor out is idd mono.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2009
    Locatie
    Vlaams-Brabant, België
    Berichten
    475

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Hij zegt dat hij op de 'headphones out' inplugt en ik kan me niet voorstellen dat die mono is, dat is sinds begin jaren 60 al stereo. Een monitor out is idd mono.
    Zijn plug misschien wel.
    Trotse eigenaar van een Godin Detour en een Spaanse gitaar van Yamaha.
    Eigenaar van een Boss ME-70-pedaal.
    Eigenaar van roland cube 20x, een London City Combo en een Vox AC30 Amplug.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 december 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    447

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B_2_the_a Bekijk bericht
    Je kan ook een limiter los voor je in-ear zetten.
    Ik vertouw in-ear alleen met een fatsoenlijke technicus overigens, een prutser kan het flink verzieken voor je.

    Overigens zijn gesloten doppen een hel als alleen zang uitversterkt wordt! Dan hoor 99 % zang en 1 % de rest.
    Probeer het eens met 1 oortje in dan, dan heb je in 1 oor puur je zang en via je andere oor pak je het podium geluid. Zo werkt Sting ook (2 monitor groepen, 1 oortje met puur zijn zang en wedges voor zijn neus met de rest van de benodigdheden erin gemixed)...

    Ik vond dit zelf ook erg praktisch, puur omdat ik ook niet kon wennen aan in-ear. Ik had die feeling van een pompende band nodig!

    Overigens is compleet in-ear spelen wel erg vervelend als gitarist, je kan die sustain/gewenste feedback er niet uithalen door de gitaarhals tegen je oor te hangen
    Ik heb inmiddels bij Thomann een setje gekocht. Er zit een limiter ingebouwd. Bij de repetitie heb ik het nu ook al een keer gebruikt en ik kan nu al zeggen: WAT EEN GENOT!

    Het neemt inderdaad wel redelijk veel weg van de rest van de band. Dus 1 oortje uit is wellicht een idee voor repetities of vergelijkbare optredens.
    Mijn gitaar versterker blijft gewoon staan. Ik moet wel gewoon dezelfde feel hebben met spelen!
    [*]Fender Stratocaster Elite Deluxe & Squier Stratocaster[*]Boss GT-Pro preamp & Roland FC-300 footcontroller[*]Marshall 9100 power amp & Marshall 1936 cabinet

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 december 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    447

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Hij zegt dat hij op de 'headphones out' inplugt en ik kan me niet voorstellen dat die mono is, dat is sinds begin jaren 60 al stereo. Een monitor out is idd mono.
    Dat zeg ik inderdaad. Gelukkig kan ik nog steeds lezen en er staat toch echt "headphones"

    De uitgang heeft ook alle kenmerken van mono! Ik duw er een stereo plug in (met de twee zwarte ringen zeg maar) en ik krijg alleen links geluid. Haal ik hem er een stukje uit krijg ik alleen rechts geluid. En dat is natuurlijk niet gek.
    [*]Fender Stratocaster Elite Deluxe & Squier Stratocaster[*]Boss GT-Pro preamp & Roland FC-300 footcontroller[*]Marshall 9100 power amp & Marshall 1936 cabinet

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top