Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: Presence stuk ??

  1. #1

    Standaard Presence stuk ??

    Ik heb even een vraagje. Ik heb nog steeds een rare kraak / buzz in me geluid. Het gekke is dat als de presence op 0 staat heb je er helemaal geen last van. Wanneer ik presence gebruik (van 1 t/m 10) Dan hoor je een rare buzz / kraak in het geluid.

    Betekend dit dat de condensators misschien stuk zijn op de presence potmeter?

    Ik heb een MP3 file bijgevoegd. In het begin is het zonder presence. Bij 20 seconden draai ik de presence potmeter naar 10 en dan hoor je gelijk als ik aan het draaien ben een harde klik / pop. Als ik dan ga spelen hoor je gelijk dat het geluid erg buzzie /krakerig is. Luister vooral bij 30 seconde.
    (geluidskwaliteit is niet heel top van de opname)

    http://www.easy-share.com/1908358908...9_14-22-28.mp3

    of deze link hieronder, als de bovenste niet werkt

    http://mp3upload.ca/download/21423/buzzzz.mp3
    Laatst gewijzigd door llahsraM; 6 november 2009 om 14:43

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Zo te horen 'clipt' er iets. Het klinkt alsof er ergens een te sterk signaal naar binnen gaat en dat een versterkertrap achter de presence regelaar vastloopt.

    Probeer het eens met minder ingangssignaal. Zit er ergens nog een pedaal of boost o.i.d. tussen?

    Misschien een condensator die DC lekt en de instelling van een versterkertrap ontregelt? Of een defekte transistor? Of een verlopen weerstand waardoor de instelling van een versterkertrap verkeerd staat?

    Meten is weten...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door llahsraM Bekijk bericht
    Ik heb even een vraagje. Ik heb nog steeds een rare kraak / buzz in me geluid.
    Zou zweren dat hij genereerd, kijk in de probleemstand maar eens of je instelling veranderd. Heb je de plop ook zonder signaal?

    Gaat dit over die JTM45 of is dit een andere bak?


    Frans
    Laatst gewijzigd door cluseau; 6 november 2009 om 21:22
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Als je oscillatie bedoelt denk ik dat ook...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Als je oscillatie bedoelt denk ik dat ook...
    Genereren = vanzelf een frequentie opwekken, oscilleren dus......

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Oke! Dat dacht ik al maar ik wist het niet 100% zeker.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    @llahsraM,
    Als het idd over de JMT gaat heb ik de volgende conclusie voor je:
    Met de presence regelaar verminder je eigenlijk de tegenkoppeling in meer of mindere mate voor hogere frequentie's. Het zou goed kunnen dat je tegenkoppelcirquit niet klopt. Check dus je tegenkoppeling!

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    @llahsraM,
    Als het idd over de JMT gaat heb ik de volgende conclusie voor je:
    Met de presence regelaar verminder je eigenlijk de tegenkoppeling in meer of mindere mate voor hogere frequentie's. Het zou goed kunnen dat je tegenkoppelcirquit niet klopt. Check dus je tegenkoppeling!

    Frans.
    De plop is ook zonder signaal ook als het volume op 0 staat. Wat is precies het tegenkoppel circuit??? Negative feedback resistor?

    Edit: het gaat inderdaad om een JTM45
    Laatst gewijzigd door llahsraM; 7 november 2009 om 02:20

  9. #9

    Standaard

    De presense potmeter zit in de 'tail' van de fasedraaier en zorgt dus mee voor de instelling van de buis en het signaal op de niet inverterende buishelft.

    Ik zou mij dus eerst eens concentreren op de potmeter. (defect/solderingen/correct aangesloten etc)

    Meet de spanning eens op de topzijde van de potmeter (de kant die niet aan de massa zit) hier moet een constante positieve gelijkspanning staan. Neemt deze spanning af met het opendraaien van de potmeter dan zit het probleem in de condensator. (lek, weerstand wordt kortgesloten) Neemt de spanning (plotseling) toe dan is er een probleem met je potmeter. ( De weerstand wordt hoger of is onderbroken -> je instelling is weg )

    Altijd goed om te weten is de B+ op de fasedraaier en de spanning op beide anodes bij potmeter dicht en open. Dan weet je meteen of afzonderlijke triodes goed werken.

    Als dit niets oplost:

    De versterker wordt sterkt tegengekoppeld. Dit betekend dat eventuele vervorming die optreed in de eindtrap vergeleken wordt met het oorspronkelijke signaal. Dit zorgt er o.a. voor dat vervomingen, brom en andere ellende die in de eindtrap ontstaan sterk gereduceerd worden. Door de presense open te zetten worden de hoge frequenties niet meer tegengekoppeld. Eventuele vervorming die in de eindtrap is ontstaan komt dan veel sterker door en daarnaast is de versterker gevoeliger voor zelfoscilatie zoals al aangegeven. Check dus eerst de instellingen van je eindbuizen met presense op 0. Als de instelling van een van de buizen niet goed is eerst de baisspanning / weerstanden / koppelcondensatoren / screenweerstanden, solderingen checken. Indien dit goed is: Check de gelijkspanning op de anodes van de afzonderlijke buizen zowel met presense op 0 als op 10. Als de spanning afneemt als je de presense open zet heb je oscilatie. (Volumes tijdens DC metingen natuurlijk altijd op 0, maar dat wist je vast al)

    Ik ga er trouwens van uit dat het een werkende versterker was waarin dit probleem nu plotseling optreed. Als je echt hulp wilt met een probleem dan is het handig om zoveel mogelijk info te geven:

    - wat is het merk / of is het zelfbouw
    - hoe oud is de versterker
    - wanneer begon het probleem of was het er altijd al
    - heb je voor het probleem begon iets gedaan met de versterker (Laten vallen/buizenwissel/gebaist/een week aan laten staan/zonder speaker op gespeeld/weet ik veel)
    - etc.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Ik ga er trouwens van uit dat het een werkende versterker was waarin dit probleem nu plotseling optreed.

    Waarschijnlijk is dit de amp waar een experimentele OT ingezet is. Ik heb daarom ook al aangegeven het tegenkoppelcirquit goed te checken. Dmv de presence regeling is de tegenkoppeling frequentie afhankelijk. In het audio fragment is goed te horen hoe de instelling op een bepaald punt anders wordt (plop). Defecte potmeter is niet uit te sluiten hoewel niet erg waarschijnlijk. Ik gooi het erop dat boven een bepaald punt de versterking te hoog wordt waardoor hij gaat oscilleren.

    @llahsraM
    Kun je bevestigen of het gaat om de experimentele trafo uit dit topic?

    Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 7 november 2009 om 13:47
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top