Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Kabels opbergen?

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard Kabels opbergen?

    Guys, beetje rare vraag misschien, maar hoe bergen jullie kabels op? Hoe voorkom je dat je je een ongeluk zoekt naar het juiste kabeltje?
    (Ik ben net een beetje aan het opruimen in mij huis, dan kan ik dat gelijk eens meenemen).


    thx
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    tip: koop klitteband bij een naai-winkeltje, en dan het soort dat aan zijn eigen achterkant "plakt" zeg maar. knip daar strookjes van iets meer dan 20cm van (voor een kabel van 6m), en vouw daar je kabels mee op. ik heb een hele la vol met kabels op die manier, en het worden hele compacte handzame "blokjes", die je ook meteen herkend.

    Ook heb ik een klitteband plakstrip aan de muur, waar je die kabelsetjes dan gewoon aan kan plakken, en er zo aftrekt als je het nodig hebt!! KLITTEBAND IS ECHT GENIAAL!! Ik heb er bijv ook mn patchbay mee aan de muur, zodat ook de achterkant los en bereikbaar is! Het is erg sterk spul, ook mn buizenmic PSU`s hangen ermee aan de muur!

    gebruik het gewoon voor alles! ook het bijeenbinden van kabels als je aan het werk bent, en de snoeren aan de mic-statieven binden enzo....

    Laatst gewijzigd door skabouter; 30 oktober 2009 om 20:30

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Klinkt als een hele goeie tip! Zo zie je maar weer dat zelfs een simpele vraag weer interessante antwoorden kan opleveren....
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.705

    Standaard

    Er zijn twee manieren om kabels op de juiste manier op te rollen en ik heb een kapstok waar alles aan hangt, twee haken met microfoonkabels, een met gitaarsnoeren, een met netsnoeren en een met speakersnoeren. De wat minder gebruikte kabels hangen aan een aparte kledinghaak verderop en wat ik helemaal niet gebruik zit in grote dozen in het archief, maar ik weet alles wel meteen te vinden.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #5

    Standaard

    En die "twee" juiste zijn, Han?

    +1 voor klitteband. Ik "rol" mijn kabels of "vouw" ze, afhankelijk van mijn bui Maar meestal vouw ik ze. Grijp de eindjes bij elkaar, herhaal dat een aantal keer totdat je een mooi kropje van, zeg 40 cm, over houdt. Daar een banje om en de verschillende kabels (en eventueel lengtes) bij elkaar in 1 kist.
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  6. #6

    Standaard

    Rollen hou ik niet van, je krijgt steeds kinken erin. Ik vouw ze liever.
    Een hele mooie manier die ik ooit bij een PA boer zag: alle mic-kabels kwamen op 1 grote haspel. Hij klikte de kabels steeds aan elkaar en rolde dan verder. Fijn systeem als je een hoop dezelfde kabels hebt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.705

    Standaard

    Veel mensen rollen de kabel om een arm/elleboog en daarmee sloop je ze op den duur. Een vrij moeilijke manier is lussen maken terwijl je de kabel tussen twee vingers een slag rolt zodat je mooie cirkelvormige lussen krijgt zonder spanning in de kabel. En dan een bindertje er omheen.

    Ik doe het al heel lang op een andere manier en ik heb nooit kabelbreuken. Ik pak het einde van de kabel in mijn ene hand en pak de kabel met de andere hand een anderhalve meter verder en zo doe ik dat om en om. Als ik het andere einde dan te pakken heb maak ik van de hele bos een grote knoop, wel losjes en dan heb je een mooie bos kabel zonder spanningen er in.

    Met een beetje oefening kun je dat heel snel en je hebt geen bindertjes of bandjes nodig.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    503

    Standaard

    Ik doe het zoals Han het ook doet:

    1. Pak beide uiteinden van de kabel in de ene hand. (zodat je beide jacks dus bij elkaar in 1 hand hebt). Je vouwt de kabel als het ware dubbel, en pakt het andere uiteinde van wat je over hebt in je andere hand.

    2. Je 'vouwt' 'm nog een keer dubbel, in 1 hand heb je dus 2 jacks, en 1 'vouw', in de andere hand 2 vouwen.

    3. Sommigen hebben moeite met stap 3, hou je handen uit elkaar (met in beide handen een uiteinde) Je moet je bos kabel zien als 1 kabel. Dan kun je er simpelweg een knoop inleggen. (net als de eerste knoop als je je veters strikt)

    Stap 2 moet (afhankelijk van de lengte van de kabel) soms wat vaker herhaalt worden. Hoe langer, hoe vaker je stap 2 doet. Zorg wel dat je genoeg kabel overhoudt om er nog een knoop in te kunnen leggen. Na 4 x vouwen wordt ie soms vrij dik...

    Moeilijk uit te leggen, zal es foto's zoeken

    Het voordeel is dat je geen klitteband/tie-raps etc nodig hebt. En (na even oefenen) ze altijd weer goed uit je bos komen, zonder knopen etc. Ook hou je 2 lussen over, zodat je de kabel gewoon aan een haak kunt hangen. En een van de grootste voordelen vind ik dat je 2 uiteinden (dus je pluggen) altijd bij elkaar zitten en je dus snel ziet met wat voor kabel je te maken hebt. Jack-to-XLR / Jack-to-Jack etc.

    EDIT: Dit hou je over:

    Laatst gewijzigd door Highway49; 4 november 2009 om 11:59

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    ik deed het eerst ook zo, maar deze methode maakt je kabels toch wat wijder, en kan alsnog beetje gaan klitten in een grote bak met vele anderen. Zoals ik ze vouw, met een klittebandje zijn ze echt compact (de vouwmethode is hetzelfde, dus je connectors altijd duidelijk aan 1 kant), en kan je ze netter kwijt vind ik...

  10. #10

    Standaard

    Nou ja, je kan er lang of kort over praten, vroeg of laat sta je toch tien kilometer spaghetti te ontwarren.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top