Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31

Discussie: Fuzz

  1. #1

    Standaard Fuzz

    Ik heb hulp nodig.. In de wondere wereld van effecten kan ik me namelijk best goed redden, alleen qua fuzzes ben ik echt een complete beginner.

    Dankzij de search heb ik me wat kunnen inlezen en ik zoek een lekkere germanium fuzz, die goed opschoont en werkt met mijn licht oversturende Vox (erg belangrijk!).

    Nu lees ik dingen als negativ ground etc, Zijn er ook merken/modellen die een fuzz face (clone) hebben die dat oplost? En welke typen zijn er en wat zijn de beste?

    Guitars -> Pedals -> Amps

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2003
    Locatie
    Weert
    Berichten
    3.008

    Standaard

    Pff germanium wordt niet veel gebruikt door (massa)producenten om de reden dat ze anders gaan klinken bij andere temperaturen (dit is echt heel lastig!) en ze aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen (lekstroom, hfe), waardoor je er een groot aantal moet kopen om maar een paar goede te vinden. Germanium transistors konden namelijk niet met dezelfde consistentie als silicium transistors worden gemaakt.
    Daar komt nog eens bij dat de meeste germanium transistors PNP zijn, waardoor ze positive ground nodig hebben (jaja, je kunt het wel omzetten naar negative ground, maar dit resulteert volgens de berichten vaak in bijgeluiden, waardoor het zelden gedaan wordt). NPN germaniums (waar eenvoudig en met goede resultaten negative ground fuzzes van te maken zijn) zijn er wel een aantal gemaakt (bijv. OC139, OC140, OC141, AC127, AC187, 2N1304, 2n1308 en een aantal Russische types), maar wel een heel stuk minder dan PNP germaniums omdat het gezien de productietechnieken in de 60's een stuk lastiger scheen te zijn deze te vervaardigen.

    Om een lang verhaal kort te maken: negative ground fuzz faces zijn lastig te vinden! De enige negative ground germanium fuzz face die ik zo kan bedenken is de HWA Maui Fuzz, maar die wordt volgens mij niet meer gemaakt dus dat wordt goed zoeken! Je zou ook kunnen zoeken naar een goede hybride fuzz face, dus één silicium transistor en één germanium. Die hebben vaker een negatieve aarde en hebben ook minder problemen met temperatuurwisselingen. D*A*M maakt de Drag'n'fly, maar er zijn er meer.

    Succes!! Voor zo'n simpel circuit als de fuzz face zijn er toch behoorlijk wat variaties op gemaakt!
    Drummer: "Potmeter? Is dat net zoiets als een gaydar?"

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor de info! een fuzz face, das dan geen volbloed germanium dus?

    Anyway, kernwoorden voor wat ik zoek zijn een warme, dikke fuzz, die lekker opschoont, gain/agressief hoeft niet enorm te zijn (absoluut niet big muff), het enige is om wat lekker volle solo's en wat akkoordenwerk ermee te kunnen spelen.

    Guitars -> Pedals -> Amps

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2003
    Locatie
    Weert
    Berichten
    3.008

    Standaard

    In de 60's hadden fuzz faces germanium transistors, maar in de 70's is dat veranderd naar silicium vanwege bovengenoemde nadelen. Tegenwoordig worden door (boutique) bouwers beide varianten gebouwd, waar de silicium versie over het algemeen wat scherper en agressiever klinkt. Hoewel er ook methoden zijn om een silicium versie meer als een germanium versie te laten klinken. Dan zijn er nog de hybride varianten, waar ik het eerder over had, die beiden gebruiken en wat warmer klinken dan silicium fuzzen en ook beter opschonen, maar ook minder last hebben van temperatuurswisselingen dan volledige germanium fuzzen.

    Als je een warme dikke fuzz wilt die mooi opschoont dan is germanium inderdaad meer je ding. Als je tenminste kunt leven met de nadelen.
    Drummer: "Potmeter? Is dat net zoiets als een gaydar?"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2006
    Locatie
    backstage
    Berichten
    567

    Standaard

    Ik vind het warme volle geluid van germanium fuzzes ook altijd veel mooier dan dat typische scherpe sillicon geluid.
    Germanium fuzz pedalen zijn er inderdaad niet zoveel van als van silicon pedalen De volgende pedalen ken ik die germanium zijn maar geen idee hoe ze op een Vox klinken...

    - Roger Mayer Axis fuzz
    - Roger Mayer Classic X
    - Fulltone 69 fuzz
    - Analog Man Sun face
    - Cornell 1st fuzz

    Wie vult aan?

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Music

    Hmmm, het wordt wel erg scherp geschetst nu hoor. Ik zou bijna zeggen: Fuhgawz schetst nu een plaatje alsof hij een verkoper is van fuzzpedalen met silcium transistoren
    Paar kanttekeningen.
    Gain: ja, silicium heeft iets meer gain, maar niet eens zo heel veel meer. Het is vooral door het iets minder opschonen van sil. dat het minder lijkt. Dit alles dan als je het puur over een fuzzface circuit hebt met maar twee transistoren.
    Sound: sil=scherp, germ=wollig lees ik nog veel te vaak. Dat heeft veel meer met de rest van het circuit te maken dan puur met de transistoren. Er zit een klein verschil maar niet zo levensgroot. Klassiek heeft de basis fuzzface (met germ transistoren) een input cap die zorgt voor heel veel laag, waardoor (te) vaak de link wordt gelegd germanium=wollig. Niet volledig terecht.
    Sustain: hangt meer af van het aantal transistoren (2, 3, 4) en of er nog een boost circuit in zit verwerkt.

    Goed, dat gezegd hebbende: als je een basic fuzzface achtige wil en je wil evt. wat kunnen experimenteren met het type transistor dan moet ik je de BYOC fuzz van harte aanraden. Daar zitten namelijk zowel germanium als silicium transistoren in en sockets en zo klik je zo van een Ge/Ge setup naar Si/Ge, Ge/Si of Si/Si. En ja, dat klinkt allemaal toch echt weer net iets anders. Zelf ben ik wel een fan van de Si/Ge combi maar goed, ik gebruik al tijden geen fuzz meer dus wie ben ik?
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  7. #7

    Standaard

    Ik zou voor de Analogman Sunface NKT275 met sundial gaan.
    Met de sundial kan je de bias afstellen, waardoor je ook de temperatuur wisselingen wat kuntn opvangen....erg handig. Super pedaaltje!

  8. #8

    Standaard

    man, het probleem met fuzz'en zijn dat een beetje liefhebber er nooit genoeg van heeft!
    ik blijf maar experimenteren met nieuwe en ieder keer denk ik dat het nu echt wel genoeg is geweest...

    wat ik leuk vind is de t-rex mudhoney (niet 100 procent fuzz, maar wel smerig en heel erg bruikbaar in tal van omstandigheden)

    ik speel soms ook wel eens met een boss hyperfuzz, maar daar moet je wel aan zijn, lekker industrial

    maar wat pas echt heerlijk is is de zvex fuzz factory, wel behoorlijk duur...

    wat ook leuk is is zoeken naar een of andere freak die zelf pedaaltjes in elkaar steekt, die baseren zich meestal wel op de klassiekers...

    een hele speciale en tevens ook zéér lekker is de big john hairy balls

    ach,en zo kan een mens wel nog even blijven doorgaan

    veel testen en proberen en lekker nuts gaan
    fuzzzzzzzzzzzzz!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 april 2007
    Locatie
    Duiven/Arnhem
    Berichten
    2.733

    Standaard

    Ik heb laatst de Boss FZ5 Fuzz gekocht, echt een heerlijk pedaal!
    Had voorheen een Big Muff maar vond deze te hard gaan en te dik klinken, deze Boss is een perfecte vervanger, 3 standen, 1: Arbiter Fuzzface, 2: Een fuzz met veel treble, erg appart maar zeker wel bruikbaar voor krakende blues! En 3: Maestro Fuzz, als je deze met weinig Fuzz gebruikt is het ook een beetje een octave pedaal, denk bijvoorbeeld aan Purple Haze.


    Edit, filmpje! http://www.youtube.com/watch?v=XNYBSW6sf0Q&translated=1

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Landgraaf
    Berichten
    630

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chroxy Bekijk bericht
    Bedankt voor de info! een fuzz face, das dan geen volbloed germanium dus?

    Anyway, kernwoorden voor wat ik zoek zijn een warme, dikke fuzz, die lekker opschoont, gain/agressief hoeft niet enorm te zijn (absoluut niet big muff), het enige is om wat lekker volle solo's en wat akkoordenwerk ermee te kunnen spelen.
    Dan denk ik direct aan de Danelectro Cool Cat Fuzz...Schoont goed op en heeft een enorm bereik..zeker als je net begint met Fuzz is het een goede en goedkope manier om er mee te experimenteren..anyway.succes

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top