Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 20 van 20 EersteEerste ... 10181920
Weergegeven resultaten: 191 t/m 199 van 199

Discussie: Zelf pickups maken

  1. #191
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Er zit een koperen plaat onder.. twang is Ok. De enige manier om te onderzoeken hoe een bredere of bollere spoel werkt is Steeds maar één verandering in het concept te maken... Hmmm binnenkort maar weer eens achter de naaimachine. (tussen de kerstbollen en olieballen door).Keep U posted!

  2. #192

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    De enige manier om te onderzoeken hoe een bredere of bollere spoel werkt is Steeds maar één verandering in het concept te maken...
    Ja precies. Die discipline moet ik ook op gaan brengen. Ik heb eigenlijk steeds teveel tegelijk veranderd.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  3. #193
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Zojuist vond ik deze site waarin wordt uitgelegd hoe je met een simpele calculator (zak-japanner ) een teller kunt maken om de windingen te tellen.

    Lijkt me geen moeilijk concept

    Via de hoofdpagina is er ook een hoofdstuk over het maken van humbuckers te vinden.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  4. #194

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Zojuist vond ik deze site waarin wordt uitgelegd hoe je met een simpele calculator (zak-japanner ) een teller kunt maken om de windingen te tellen.

    Lijkt me geen moeilijk concept

    Via de hoofdpagina is er ook een hoofdstuk over het maken van humbuckers te vinden.


    Zo'n twee jaar geleden zat ik eindeloos te lezen over de constructie van elektrische gitaren en elektronica.
    Deze site was een grote inspiratie. Ik denk dat ik daarvan ook het idee heb dat het mogelijk is pickups te wikkelen met zo'n simpel handboortje.

    Lijkt me wel een delicaat soldeerwerkje. En dat voor max. 3 tikken per seconde. Als ik goed op dreef ben, draai ik het dubbele
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #195
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    En dat voor max. 3 tikken per seconde. Als ik goed op dreef ben, draai ik het dubbele
    Daar had ik even overheen gelezen. Da's inderdaad niet veel.

    Aan de andere kant doet het verhaal: "De calculator kan mij niet bijhouden" het natuurlijk wel goed
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  6. #196
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Even dit topic weer omhoog schoppen

    Deze LINK kwam ik tegen en ik vond dat het hier wel thuis hoorde. Misschien zijn er nog leuke ideeën uit te halen.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  7. #197

    Standaard

    Dank Ike, die staat bij mijn favorieten,

    Dat geeft alweer meer ideeën om zelf iets te bouwen. Maar ik loop nog altijd, en al een hele tijd te piekeren over de meest makkelijk zelf te bouwen wikkelaar. En steeds als ik er werkelijk een nodig heb, besluit ik dat het 't eenvoudigst is om mijn handboor in de werkbank te klemmen en er even voor te gaan zitten. Geen naaimachines enzo die de meeste tijd vooral in de weg staan

    Een goede teller zal bij mij de hoogste prioriteit hebben.
    Ik moest maar weer eens een element gaan maken
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  8. #198
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Hier weer één: Pickup Response Demonstration Applet en nog een aantal bijbehorende artikelen

    Have fun
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  9. #199

    Standaard

    Ik haal even deze oude koe uit de sloot. Niet omdat ik op het moment zelf aan het bouwen ben maar omdat ik eens gemeten heb aan mijn squier strat. Ik vond dat altijd al een hele lekkere gitaar met de typische strat-klanken in stand 2 en 4, hals en midden ook prima in hun eentje en een heel stevige humbucker in de brugpositie.

    Behalve snaren vervangen, heb ik nooit iets aan die gitaar gedaan behalve erop spelen. Tot gisteren. Een vriend heeft een hele mooie G&L strat, s-s-s; prachtige cleane geluiden, maar geen rockgitaar (en hij komt eigenlijk om wat over ac/dc en zo te leren). Dus daar heb ik eens even de ohm-meter aangehangen.

    De weerstand bleek per element maar een dikke 4 KOhm te zijn; en dan zijn het ook nog stacked humbuckers die je kunt splitten! (in ieder geval die bij de brug)
    Hij heeft een Godin Freeway Classic op het oog (inmiddels in bezit) en vroeg zich af wat nu het verschil is tussen zijn elementen en zo'n humbucker als op mijn strat. Dus ik 'm dat uitgelegd en vervolgens ter illustratie de weerstand van dat element gemeten. Ik stond er zelf bepaald van te kijken: dik 16 KOhm! Alstublieft!

    Net eens even alles gemeten:

    Hals en midden: 6 KOhm, 3,5 H
    Brug: 16 KOhm, 6,9 H

    Nooit gedacht dat het ook in cijfers zo'n hete rakker zou zijn

    De gitaar is niet bijzonder helder, ik heb veel helderdere gehoord (en zelf gemaakt; misschien is het voor een deel ook omdat ik er haast nooit nieuwe snaren op zet ). Maar toch blijf ik erop spelen; eigenlijk zowat altijd als ik les geef, vanwege de enorme veelzijdigheid, ook de uitstekende stemvastheid (afgezien van bij tremolo-gebruik, maar dat is bij mij praktisch nooit; en het blijft een strat hè). En vaak genoeg voor mijn eigen plezier.

    De hals is duidelijk esdoorn, maar ik heb geen idee wat men voor de body heeft gebruikt. Daar zit een dikke zwarte laklaag overheen (Clapton kleurstelling) en geheel tegen mijn gewoonte in heb ik deze gitaar alleen met een schroevendraaier aangeraakt voor afstelling van elementen en brug. Daar ga ik ook eens verandering in brengen om erachter te komen waarvan de body is gemaakt.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top