Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 20 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 199

Discussie: Zelf pickups maken

  1. #11

    Standaard

    Nog even ter vergelijking de oude en de nieuwe naast elkaar:



    Bij beide elementen is de afstand tussen de buitenste pole pieces (van centrum tot centrum) is 50 mm; de nieuwe lijkt wat breder omdat hij bovenop de snaren staat.
    Volgens mij werkt 50 mm op elke gitaar in elke positie wel. En voorlopig is het een makkelijke maat om mee te werken

    Mijn eigen ervaring is dat het met snaren exact boven de pole pieces helemaal niet zo nauw komt. Daarom denk ik dat het met die 9-pitter wel goed komt. Het leek me optisch ook wel eens een geinige variatie op die eeuwige 6.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Mijn eigen ervaring is dat het met snaren exact boven de pole pieces helemaal niet zo nauw komt. Daarom denk ik dat het met die 9-pitter wel goed komt. Het leek me optisch ook wel eens een geinige variatie op die eeuwige 6.
    Lijkt mij ook geen probleem, bij bassen zie je soms twee plpcs per snaar. Het "ergste" wat kan gebeuren is een wat eigenwijs geluid.

  3. #13

    Standaard

    Ha ja, een wat eigenwijs geluid
    Bij sommige bassen zie je het inderdaad ook. En bij mijn configuratie 'ziet' elke snaar eveneens 2 pole pieces; weliswaar op verschillende afstanden, maar ik denk dat als je de gemiddelden uitrekent, elke snaar dezelfde portie pole piece krijgt (even afgezien van de radius van de snaren).

    Nog een klein gegeven: deze boreling weegt 91 gram, de voorganger 83,5.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Music

    misschien zou je als testgitaar een stratje moeten pakken zonder slagplaat ( met badkuip frezing ) waar je de elementen zo onder de snaren kan schuiven en provisorisch kan vastzetten. dit is de snelste en makkelijkste manier om te vergelijken. dan zou je eventueel rechtstreeks op de output kunnen solderen.
    ik ben echt benieuwd naar de sound en ook of het aantal polepieces iets uitmaakt. ik heb trouwens nog een defecte 12" fender speaker liggen met een hele grote magneet, mocht je nog een magneet nodig hebben? die mag je van me hebben ( eventueel tegen verzendkosten ).

    groeten Pasqual.

  5. #15

    Standaard

    Een badkuip-gitaar op z'n minst, maar zelfs dat heb ik op het moment niet rondslingeren . Als ik de a-phone open maak, kan ik van opzij overal bij en onder; dat is erg handig. Zo kreeg ik laatst de ingeving: wat gebeurt er als ik nog een aantal magneten extra onder het element plak? Dankzij de diepte van deze gitaar kon ik dat meteen proberen, zelfs zonder een zijkant eraf te halen.
    Het is zeker waar dat een element op deze gitaar anders zal klinken dan op andere gitaren. Maar dat geldt voor elk element en elke gitaar. Een element heeft een bepaalde weergavekarakteristiek, een gitaar produceert een bepaalde vorm en verloop van snaartrilling; elke combinatie is uniek. Het enige dat zinvolle geluidsvergelijking oplevert, is verschillende elementen op dezelfde gitaar cq verschillende gitaren met hetzelfde element (en dezelfde versterker met dezelfde settings in beide gevallen).

    In de grond is die aaronphone ook veel meer een solid dan een akoestische, maar dan een hele lichte. De klankkast is eraan geschroefd, tegen een massief achterblad.

    Meten is weten, zegt men; en ik denk dat het terecht is. Maar in dit geval niet eenvoudig. Ik denk dat ik op termijn de methode ga proberen die in dit artikel wordt genoemd (scrollen naar de laatste helft); in principe heb ik er alles voor in huis.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Meten is weten, zegt men; en ik denk dat het terecht is. Maar in dit geval niet eenvoudig. Ik denk dat ik op termijn de methode ga proberen die in dit artikel wordt genoemd (scrollen naar de laatste helft); in principe heb ik er alles voor in huis.
    Ga je zelf een "pickup analyzer" bouwen?
    Ik heb geprobeerd het artikel te lezen maar ben vrij gauw afgehaakt. Het gaat me boven de pet.

    Waarschijnlijk past die "Pickup with eddy currents as signal source with attached lowpass filter 3" wel goed bij je nieuwe band?
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Ga je zelf een "pickup analyzer" bouwen?
    Ik zit er wel over te denken. Het lijkt me de enige manier om de karakteristieken van verschillende pickups goed te vergelijken. En ik ervaar dat ik na het bouwen van een paar van die dingen echt heel erg benieuwd word naar dit soort informatie.

    Het bouwen stelt eigenlijk niets voor: een spoel met 50 windingen, een signaalgenerator en een oscilloscoop; de laatste twee zijn als gratis software te downloaden. Ik heb alleen nog geen enkele ervaring in het werken ermee.

    Gewoon maar gaan doen, denk ik; dan merk ik het vanzelf wel.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Waarschijnlijk past die "Pickup with eddy currents as signal source with attached lowpass filter 3" wel goed bij je nieuwe band?
    Wervelstromen zijn maar rare stoorzenders, hoor
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  8. #18

    Standaard

    ontzettend knap zeg!

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guitar GoD Bekijk bericht
    ontzettend knap zeg!
    Dank u zeer! Maar eigenlijk valt het wel mee hoor. Het meeste werk zit nog steeds veruit in het maken van bobbins; maar wat stelt het nou eigenlijk helemaal voor? Een hele gitaar bouwen is veel meer werk

    Begrijpen hoe eea werkt heeft me wel een hoop tijd gekost. Als ik nu nog onder de knie krijg hoe ik betrouwbare metingen kan doen, kan ik gericht waardes gaan manipuleren.

    Inmiddels heb ik de nieuwe pickup naast de oude gemonteerd:



    Ik moest er iets tussen steken om te voorkomen dat ze aan de onderkant tegen elkaar gaan zitten.
    Ik heb weer een testritje op youtube gezet.
    In mijn oren klinken de pickups bijna hetzelfde. Misschien dat de nieuwe een heel klein beetje harder gaat dan de oude; maar misschien meen ik dat alleen maar te horen en is het alleen het kleine verschil dat ik zie op het geluidsspoor in moviemaker. Samen in serie klinken ze duidelijk harder en met meer middentonen, zowel met wat gain als op het cleane kanaal.

    Als single coil vind ik ze op het cleane kanaal heel mooi klinken, bijna akoestisch.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Mooi man !!

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen verschil hoor tussen de beide pickups. Wél in de humbucker configuratie maar niet in de single coil.

    Groot respect
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top