Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 18 van 20 EersteEerste ... 81617181920 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 171 t/m 180 van 199

Discussie: Zelf pickups maken

  1. #171

    Standaard

    Ik heb zojuist wat zitten stoeien met magneetjes en ijzervijlsel. Verhelderend, zeker toen ik een jampotje in het spel betrok:



    Een magneet zit met één van de polen tegen de onderkant van het potje en binnenin vormt het ijzervijlsel een soort kerstboom die een indruk geeft van de vorm van het veld:



    Niet geheel onverwacht natuurlijk. Interessanter werd het toen ik eerst een ijzeren boutje onderin het potje zette.
    Dit is dezelfde opstelling, de magneet wijst met één pool naar de kop van de bout:



    En vervolgens heb ik de magneet een kwart slag gedraaid zodat ie met 'de zijkant', dus met beide polen richting kop van de bout wees:



    Een aanmerkelijk verschil. In het laatste geval doet het verste uiteinde van het boutje (pole piece) nauwelijks mee in het magneetveld. In het eerste geval vormt zich een duidelijke pool in dat uiteinde. Die pool is gelijk aan de magneetpool die naar de kop van de bout wijst.

    Nu ik het zo voor me zie, zeg ik tegen mezelf dat ik dit ook gewoon had kunnen bedenken. Maar plots is me een stuk duidelijker waarom mijn eerste magneetconstructie op het laatste element niet werkte.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #172
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    ...
    Nu ik het zo voor me zie, zeg ik tegen mezelf dat ik dit ook gewoon had kunnen bedenken. Maar plots is me een stuk duidelijker waarom mijn eerste magneetconstructie op het laatste element niet werkte.
    Raar dat het zoveel makkelijker verstaanbaar is als het gevisualiseerd wordt
    A picture says more than a thousand words : cliché maar er zit een grond van waarheid in. Ik heb dat ook als er iemand iets wil uitleggen over deze of gene constructie. Het wordt allemaal duidelijk m.b.v. wat fotomateriaal

    Over het geluid van die laatste : ik vond hem erg gebalanceerd klinken, vol ook en mijn god wat bleven die snaren lang natrillen, wat een sustain !
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  3. #173

    Standaard

    Visualiseren is voor mij inderdaad ook belangrijk. Eerder al had ik mijn beeldbuis-experiment en vandaag heb ik ook nog met velletjes papier geprobeerd maar in beide gevallen krijg je een tweedimensionale doorsnede van het veld te zien, meestal net naast het gebied dat je eigenlijk wil zien.

    Het lukt me niet goed om in beeld te brengen wat er gebeurt als een snaar trilt boven een element. Maar ik heb een sterk vermoeden dat het veld samentrekt (en dus sterker wordt binnen het gebied van de spoel) als de snaar dichtbij is en dunner wordt (zich verspreidt) als de snaar zich verwijdert.
    Doet er ook niet echt toe; al is het net andersom, dit is het mechanisme dat voor een veranderlijk magneetveld binnen de spoel zorgt.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  4. #174
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Hier staat een mooie uitleg van de werking van de snaar boven het element en hier een leuke slideshow om de wet van Lenz weer te geven.

    (dat wil trouwens niet zeggen dat ik het allemaal begrijp )


    Mooi geluidje uit die rail trouwens
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  5. #175

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Hier staat een mooie uitleg van de werking van de snaar boven het element en hier een leuke slideshow om de wet van Lenz weer te geven.

    (dat wil trouwens niet zeggen dat ik het allemaal begrijp )


    Mooi geluidje uit die rail trouwens
    Dank u!

    Tweede antwoord uit de eerste link verwoordt het goed naar mijn idee; zo heb ik het nu ook voor ogen. Wervelstromen zijn een vaak onderschat verschijnsel, denk ik. Dat soort experimenten met magneetjes en koperen buizen heb ik ook vaker gezien. Eerst geloof je je eigen ogen niet, want koper is toch niet magnetisch ???

    Als je nog eens veel tijd hebt : 8.02 Electricity and Magnetism
    En als je toch bezig bent, 8.01 en 8.03 ook.
    Het heeft mijn inzicht echt aanmerkelijk verruimd.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #176

    Standaard

    Vanavond kreeg ik zin om mijn laatste element te gaan potten. En voor de gelegenheid wilde ik eens schellak proberen. Dat lijkt me daar eigenlijk heel geschikt voor (en ik heb het nog in een druppel flesje voor het grijpen). Ik zat nl. laatst aan een ander (oud bestaand) element te prutsen en wilde wat losliggende windingen fixeren. Ik zag dat flesje schellak staan en heb er wat van op die spoel gedruppeld. Als plakmiddel voor die buitenste windingen werkte het niet zo heel goed maar het viel me wel op dat die druppels schellak heel rap door de spoel werden opgezogen. Capillaire werking, geloof ik dat dat heet.

    Nu stel ik me dus voor dat je een spoel makkelijk met een schellak-oplossing kunt doordrenken, eigenlijk met een paar druppels. Ik verwacht dat de spoel de vloeistof, tot een punt van verzadiging, zal opnemen en vasthouden. De oplossing zal nog flink krimpen door het uitdampen van de alcohol, maar dan zit wel die hele draad overal vastgeplakt.
    Als het werkt, is het een veel makkelijkere en schonere methode om te potten dan met was. Waxpotten is niet moeilijk maar ik vind het wel elke keer een gedoe en geklieder. En erg vervelend om was goed weg te krijgen waar je 'm niet wil hebben.

    Dat wilde ik vanavond gaan doen. Vooral omdat ik in een eerdere fase had gemerkt dat het element nogal microfonisch was; letterlijk, ik kon erin roepen en dat hoorde ik door de gitaarversterker. Dat leek me eigenlijk ook leuk om op een filmpje vast te leggen dus ik was me al aan het installeren. Toen ik de gitaar had aangesloten bleek wat ik eigenlijk ook allang gehoord had: dat element is helemaal niet zo microfonisch. Ik heb de versterker nog heel erg hard gezet, met heel veel gain (harder dan ik 'm ooit zet om op te spelen) maar ik kwam niet verder dan een beetje spontane feedback; ook nog een paar keer wat gebruld tegen het element met de versterker op orkaankracht, maar niets.

    Toch een beetje vreemd, vond ik. Is ie nu microfonisch of niet? Tot ik me realiseerde dat het was in de fase van de eerdere, foute constructie van de magneten. Toen was ie als gitaarelement totaal onbruikbaar maar hij maakte wel een hele hoop geluid bij vastpakken, tikken en toeroepen.

    Uiteindelijk heb ik dus maar niet gepot. Waarom iets verhelpen als er geen probleem is?

    Maar wel een nieuw mysterie: hoe kan dezelfde spoel afhankelijk van de oriëntatie van magneten in het ene geval wel en in het andere niet microfonisch zijn?

    En potten met schellak? Ik kan me bijna niet voorstellen dat het nog niet is gedaan.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #177
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    grappig dat je wilt potten met schellak: het is vroeger zeker wel gedaan, alleen om de windingen op hun plek te laten, niet om echt te 'potten' (leegtes opvullen).

  8. #178
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht

    En potten met schellak? Ik kan me bijna niet voorstellen dat het nog niet is gedaan.
    Even rondgekeken en hier kwam ik het tegen:
    In some pickups the coil wires can be loose and can themselves vibrate to sounds in the nearby area, creating unwanted signal noise. Potting the pickup will remove any possibility of this happening. Potting materials can include lacquers, shellac, epoxies and plastic resins, but one of the most popular and effective is wax.
    Ik zou me wel kunnen voorstellen dat je voor het potten een zwaardere concentratie schellak neemt dan voor bv. politoeren. (?)
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  9. #179

    Standaard

    Aha, dan ben ik het misschien als eens tegengekomen. En wel bij het deels afwikkelen van een oud dimarzio element (vanwege draadbreuk). De draad zat wel een klein beetje vast maar liet heel makkelijk los waarbij poederachtig iets tussen de draden leek vrij te komen.
    Ik heb afwikkelen ook wel eens bij een met was gepot element geprobeerd en da's volgens mij eigenlijk onbegonnen werk; dan zou je de was weer warm moeten maken en weer kwijt zien te raken.
    Of warm afwikkelen.
    Laat maar

    @ Ike
    Ja, het lijkt me gewoon de moeite waard om te proberen. Een beetje dikkere schellak kan ik me ook voorstellen

    PS

    Achteraf vond het ik best jammer dat ik potten niet nodig vond. Het lijkt me leuk om het verschil eens echt te kunnen horen en vast te leggen.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 10 december 2009 om 00:57
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #180
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 februari 2008
    Locatie
    In the city of light
    Berichten
    706

    Standaard

    Dit topic is altijd weer een grote verassing, net even de soundfiles geluisterd en ze klinken erg gaaf! Waar haal je de tijd vandaan om dit allemaal te doen Aaron? Ooit een loterij gewonnen?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nickofzo Bekijk bericht
    ik zou wel een linkshandige versterker kopen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top