Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 20 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 199

Discussie: Zelf pickups maken

  1. #1

    Standaard Zelf pickups maken

    In een ander bouwverslag heb ik vorige week laten zien hoe ik een pickup maakte. Iemand kwam met de suggestie er een apart topic aan te wijden. Dat doe ik bij deze en ik hoop dat het anderen stimuleert hun pogingen hier ook openbaar te maken zodat we er allemaal van kunnen leren.

    Dit is het vorige element:



    De specs van de nieuwe pickup zijn voor een deel hetzelfde:
    - 3800 windingen met draaddikte van 0,1 mm (38 AWG)
    - de kern van de spoel meet 6x53 mm
    - de spoel is 12 mm hoog (was 10 mm bij de vorig)
    - ik heb 9 pole pieces gebruikt
    - onder de pole pieces zitten weer 3 blokmagneten; maar bij dit element heb ik een grotere variant gebruikt dan bij het vorige

    Een overzicht van het bouwproces:

    Meet- en boorwerk (het loont zich om dit zo precies mogelijk te doen; maar ja, dat hoef ik gitaarbouwers verder niet uit te leggen):



    De kern van de spoel heb ik deze keer van hout gemaakt, vooral omdat ik daar goed een schroefdraad in kan tappen (maar ik ben nog steeds op zoek naar geschikte repen kunststof hiervoor):



    De pole pieces krijgen deze keer geen kop aan de bovenkant en zijn met z'n negenen om meer magneetveld richting snaren te trekken.
    Dit is 'm aan de onderkant (buitenste pole pieces monteer ik na het wikkelen; bij het wikkelen gebruik ik die 2 gaten om het element vast te zetten):



    Het blanke koperdraad onder de kopjes van de boutjes dient voor aarding.

    Dan kan het element op het hulpstukje:



    En kan het wikkelen met de handboor beginnen:



    Nog ervaren van vorige week kostte het wikkelen me nu maar een half uurtje. Zo zit de draad er omheen:



    Ook de aansluitdraden zijn op de foto al aangebracht; zelfde systeem als mijn vorige element.
    Ik heb dit element een beetje taps gewikkeld; bovenaan breder dan onderaan. Ik denk dat de spoel zich zo nog iets meer bevindt waar de magnetische veldlijnen het meeste rendement opleveren; en aan de onderkant heb ik iets meer ruimte om de aansluitdraden weg te werken. Ik heb dit ook wel eens in een oude DiMarzio SuperDistortion gezien.

    Wat nog restte, was wat werk aan de onderkant. Eerst de aansluitdraadjes netjes opzij en tot een net kabeltje gevlochten:



    Wordt vervolgd
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 21 oktober 2009 om 18:39
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #2

    Standaard

    En nog 2 kartonnen strips zodat ik de magneten exact op dezelfde hoogte als de onderkant van de pole pieces kon lijmen; en de aansluitdraden met een druppeltje hete lijm vastgezet:



    Magneten er tegen aan en klaar is kees:



    Weer 1,05 KOhm; maar de helft meer metaal aan pole pieces en een spoelhoogte die 20% meer is. Plus een krachtiger magneetveld.
    Ik hoop het resultaat spoedig te kunnen laten horen.

    EDIT:

    - Het zwarte kunststof komt van hoekprofielen die bij bouwmarkten te koop zijn; het is 1,5 mm dik.
    - De magneten heb ik uit van die deursnappertjes; ze zijn keramisch
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 21 oktober 2009 om 18:48
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Echt top kerel
    Waarom 9 polepieces deze keer?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Deursnapper-magneten ??? Wat een vindingrijkheid.

    Begrijp ik het nu goed dat de polepieces in principe niet recht onder de snaren komen? Is dit een veredelde vorm van rail element?

    Cool topic !
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  5. #5

    Standaard

    @ Oigun:

    Ik wilde geen schroefkopjes aan de bovenkant; dat kan alleen maar leiden tot schade als het niet de bedoeling is te draaien aan de pole pieces. Daaruit ontstond het idee om het verloren metaal aan te vullen als extra pole pieces.
    Bij het vorige exemplaar heb ik geen last van teveel magneetveld, dus maar eens zien of ik dat een beetje kan opvoeren. Vandaar ook de zwaardere magneten.

    @ Ike:

    Alleen de E-snaren zitten recht boven een pole piece; de andere snaren zitten tussen 2 pole pieces in. Er zit altijd wel iets vlak in de buurt want de afstand tussen de pole pieces is 6,25 mm. Het gaat inderdaad een beetje richting een rail-systeem.
    Maar ik moet nog afwachten hoe het klinkt; problemen verwacht ik echter niet.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.026

    Music

    denk je dat het je nog lukt om vandaag een soundfile te maken? uiteraard wil ik je niet jagen maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
    het ziet er in ieder geval erg professioneel uit. op welke gitaar zou je 'm willen testen? wat mij betreft op een solidbody, want als je 'm op de aaronphone demonstreert, krijg je misschien een vertekend beeld wat de werkelijke klank betreft.

    groeten Pasqual.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    denk je dat het je nog lukt om vandaag een soundfile te maken? uiteraard wil ik je niet jagen maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
    het ziet er in ieder geval erg professioneel uit. op welke gitaar zou je 'm willen testen? wat mij betreft op een solidbody, want als je 'm op de aaronphone demonstreert, krijg je misschien een vertekend beeld wat de werkelijke klank betreft.

    groeten Pasqual.
    Pfoe, vandaag gaat vast niet meer lukken; ik moet nog een lesje geven en de zaak moet ook nog op 'n gitaar worden gemonteerd. Maar morgen zeker wel.
    Ik zal 'm in eerste instantie wel op mijn aaronphone zetten (), dat is gewoon het allermakkelijkst op het moment. Maar ik zou ze zelf inderdaad ook heel graag op een solid body horen!

    Ik ga ze wel samen op de a-phone zetten; dan kan ik in ieder geval het verschil laten horen en de seriële en parallelle combinaties (ik heb de magneten zo gezet dat ze in combinatie humbucking zijn).

    Ik begin behoefte te krijgen aan een test-gitaar voor dit soort dingen
    Of misschien een proefkonijn ?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  8. #8

    Standaard

    Leuk topic!
    Wat heb je gebruikt om het aantal wikkelingen te "tellen"?
    LITTLE KIM & THE ALLEY APPLE 3:
    Bandcamp: http://littlekim.bandcamp.com/ FREE ALBUM DOWNLOAD!
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Little...3/103150647802
    Youtube: http://www.youtube.com/user/LittleKim1001

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smoky Bekijk bericht
    Leuk topic!
    Wat heb je gebruikt om het aantal wikkelingen te "tellen"?
    Vorige keer heb ik de slagen van mijn handboor geteld; de kop draait 6x rond als de hendel 1x ronddraait. Toen kwam ik uit op ongeveer 3800 wikkeling. Voor deze heb ik een zelfde rolletje wikkeldraad gebruik (50 g draad van 0,1 mm doorsnee komt uit op zo'n 450 m). Bij deze was tellen dus niet meer nodig; bleek na afloop ook uit de ohmse weerstand; die is exact hetzelfde als het vorige element.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    He Aaron, leuk topic
    Je hebt PM

    Wim
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top