Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 44

Discussie: Blues you can use!

  1. #11

    Standaard

    Ook ik ben aan dit boek bezig zoals eerder vermeld. Ben inmiddels bij les 6. ik vind het steeds leuker (maar ook moeilijker) worden. Les 3 vond ik bijvoorbeeld heel goed te doen (True blue), terwijl les 5 (en nu 6 ook) toch wat meer inspanning en tijd vereisen om ze onder de knie te krijgen. maar uiteindelijk lukt dat wel. In het begin deed ik ongeveer een dag of 3 over 1 les. Inmiddels toch wel een week. Maar da's nog steeds goed te doen.

    Mijn aandachtspunten:
    * Bij het spelen van de toonladders, zou ik ook graag de noten willen kennen. En dat werkt niet echt bij het oefenen van de toonladders.
    * Vingerzettingen staan niet genoemd bij de studies. Dat moet je zelf uitvogelen of via diverse fora ontdekken. Da's wel eens lastig. Met name bij les 6 moet je daar wat voorwerk voor doen, alvorens je echt kan beginnen met oefenen.
    * Jammer dat er niet bij elke studie een ''slow version'' is. Dat zou het wat makkelijker maken met oefenen. De stap is nu erg groot bij bijv "Blues rock tune'' om het nummer in 1x snel te kunnen spelen. En met achtergrondmuziek oefenen maakt het net wat leuker. Hebben jullie toevallig de backingtracks cd's gekocht?

    Verder vind ik het een heerlijk boek en de studies erg cool klinken, zodra je ze beheerst. Ik ben echt nog een beginnend gitarist, maar als ik nu zie wat ik na ruim 2 maanden gitaarspelen al kan, vind ik dat ik daar meer dan tevreden over kan zijn.

    Zou wel leuk zijn als we elkaar via dit forum / topic op de hoogte kunnen houden van onze vorderingen. Wellicht kunnen we elkaar nog helpen met lastige passages.

  2. #12

    Standaard

    Aangezien je zegt het handig te vinden als er slow versions van de nummers waren heb ik misschien wat handigs, als je over een metronoom beschikt:

    De BPM van de nummers :

    Texas Rock ---------------- 118
    Blues Rock Tune ----------- 120
    True BLue ----------------- 68
    Swingin' ... ---------------- slow 69; full 132
    Double Stop ... ----------- slow 69; full 96
    Delta Mood ----------------- 66
    Binding ... ------------------ 60
    Bends, Slides .... --------- 66
    Getting Funky -------------- slow 54; full 88
    Lazy ... ---------------------- 60
    Ninth Chord ... -------------- 69
    Minor Blues ---------------- 54
    More Minor ----------------- 60
    Major Blues ----------------- 66
    Hard Edge ... -------------- slow 46; full 72
    Preaching Gospel ... ------ 63
    Blue Sixths ----------------- 60
    Hard Rocker ---------------- slow (between 116 & 120); full 152
    Rockin' & Rollin' ------------ slow 88; full 152
    Delta Child ------------------ 66
    All Forms ... ---------------- 63

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Er bestaat ook software om muziek vertraagd af te spelen zonder dat ze raar gaat klinken. Zoek eens naar "amazing slowdowner"
    Ik heb trouwens het ritmeboek ook besteld dan kan ik mijn eigen solo's begeleiden op elk tempo.

    Groeten,

    Denis
    Laatst gewijzigd door denis.hermans; 7 november 2009 om 20:39

  4. #14

    Standaard

    Denis en Hooligan,

    Even voor mijn nieuwsgierigheid: hoe lang spelen jullie al gitaar? Is BYCU voor jullie ook het eerste serieuze gitaarboek waar je je tanden in zet, of spelen jullie al langer. En vinden jullie BYCU makkelijk of moeilijk om doorheen te komen. Ik ben gewoon even nieuwsgierig, op andere forums zijn er nl mensen die het boek veel te moeilijk vinden voor beginners.

    Iets anders: iets waar ik tegenaanloop is het volgende: ik heb mezelf laatst een keer opgenomen. Op zich vind ik dat best ok klinken, enige wat me opviel dat echt verbeterd moet worden is het legato spelen. Ik speel de afzonderlijke noten te veel als losstaande noten (staccato). Hebben jullie tips voor hoe ik dat het beste kan doen?

    Groet!

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Ik heb vroeger wat "kampvuurgitaar" gespeeld zonder al te ver te geraken...
    Ik heb ook wat "gerommeld" met een elektrische gitaar in mijn jeugdjaren ( ben nu 35 jaar) . Ik volg nu tweede jaar les in de muziekschool. (heb al wel notenleer volledig gevolgd). Blues you can use is wel het eerste serieuze gitaarboek dat ik hoop te "doorworstelen".

  6. #16

    Standaard

    Ik speel al meerdere jaren gitaar, volledig autodidactisch overigens. Maar ik heb eerlijk gezegd veel te lang in dezelfde 'loop' gezeten, dat is het risico van het zelf aanleren van gitaar spelen.

    Ik denk dat Blues You Can Use een prima boek is voor beginners (wel met een stijlere leercurve), maar tegenwoordig heeft iedereen het internet (waaronder dit forum en dit topic) tot de beschikking om vragen te stellen of vragen te beantwoorden. Ik baal alleen een beetje dat ik niet eerder ben begonnen met dit boek, het geeft zowel een goede structuur aan de opbouw van je gitaarspel als dat je genoeg theoretische basis er bij krijgt.

    Je mag één ding van me aannemen, doe die oogkleppen op en bijt je vast in dit boek.... ik durf je te beloven dat je hier ZEKER geen spijt van zult krijgen. Het probleem met mij was vaak dat wanneer ik een beetje 'vast' kwam te zitten niet harder ging werken en oefenen maar dat ik vaak mijn heil in een andere methode/boek ging zoeken....

    Ow en om antwoord te geven op je laatste vraag: ik weet niet of je al gebruikt maakt van up- en downstrokes (alternate picking). Het is wel belangrijk dat je dat leert want op die manier kun je het meer legato laten klinken!
    Laatst gewijzigd door Hooligan601; 11 november 2009 om 15:48

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Hier nog een link naar filmpjes van studies in het boek :

    http://www.youtube.com/watch?v=-H5FX...eature=related

    Mvg,

    Denis

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 oktober 2003
    Locatie
    Zuidelijke Nederlanden
    Berichten
    2.111

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jackflash27 Bekijk bericht
    Ook ik ben aan dit boek bezig zoals eerder vermeld. Ben inmiddels bij les 6. ik vind het steeds leuker (maar ook moeilijker) worden. Les 3 vond ik bijvoorbeeld heel goed te doen (True blue), terwijl les 5 (en nu 6 ook) toch wat meer inspanning en tijd vereisen om ze onder de knie te krijgen. maar uiteindelijk lukt dat wel. In het begin deed ik ongeveer een dag of 3 over 1 les. Inmiddels toch wel een week. Maar da's nog steeds goed te doen.

    Mijn aandachtspunten:
    * Bij het spelen van de toonladders, zou ik ook graag de noten willen kennen. En dat werkt niet echt bij het oefenen van de toonladders.
    * Vingerzettingen staan niet genoemd bij de studies. Dat moet je zelf uitvogelen of via diverse fora ontdekken. Da's wel eens lastig. Met name bij les 6 moet je daar wat voorwerk voor doen, alvorens je echt kan beginnen met oefenen.
    * Jammer dat er niet bij elke studie een ''slow version'' is. Dat zou het wat makkelijker maken met oefenen. De stap is nu erg groot bij bijv "Blues rock tune'' om het nummer in 1x snel te kunnen spelen. En met achtergrondmuziek oefenen maakt het net wat leuker. Hebben jullie toevallig de backingtracks cd's gekocht?

    Verder vind ik het een heerlijk boek en de studies erg cool klinken, zodra je ze beheerst. Ik ben echt nog een beginnend gitarist, maar als ik nu zie wat ik na ruim 2 maanden gitaarspelen al kan, vind ik dat ik daar meer dan tevreden over kan zijn.

    Zou wel leuk zijn als we elkaar via dit forum / topic op de hoogte kunnen houden van onze vorderingen. Wellicht kunnen we elkaar nog helpen met lastige passages.
    met "Best Practice" kan je mp3's vertragen, versnellen, loops inbouwen, toonhoogte veranderen...

    gratis en voor niets te downloaden:
    http://www.xs4all.nl/~mp2004/bp/

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hooligan601 Bekijk bericht
    Ik speel al meerdere jaren gitaar, volledig autodidactisch overigens. Maar ik heb eerlijk gezegd veel te lang in dezelfde 'loop' gezeten, dat is het risico van het zelf aanleren van gitaar spelen.

    Ik denk dat Blues You Can Use een prima boek is voor beginners (wel met een stijlere leercurve), maar tegenwoordig heeft iedereen het internet (waaronder dit forum en dit topic) tot de beschikking om vragen te stellen of vragen te beantwoorden. Ik baal alleen een beetje dat ik niet eerder ben begonnen met dit boek, het geeft zowel een goede structuur aan de opbouw van je gitaarspel als dat je genoeg theoretische basis er bij krijgt.

    Je mag één ding van me aannemen, doe die oogkleppen op en bijt je vast in dit boek.... ik durf je te beloven dat je hier ZEKER geen spijt van zult krijgen. Het probleem met mij was vaak dat wanneer ik een beetje 'vast' kwam te zitten niet harder ging werken en oefenen maar dat ik vaak mijn heil in een andere methode/boek ging zoeken....

    Ow en om antwoord te geven op je laatste vraag: ik weet niet of je al gebruikt maakt van up- en downstrokes (alternate picking). Het is wel belangrijk dat je dat leert want op die manier kun je het meer legato laten klinken!

    Da's goed om te lezen. Ik heb zelf ooit (15 jaar geleden) een beetje aangeklooid op een akoestische gitaar, maar door het lesmateriaal van de leraar en het feit dat akoestisch toch niet helemaal mijn ding was, heb ik er na een jaar weer de brui aan gegeven. Nu de draad weer opgepakt, ben dus pas een dikke 2 maanden bezig op een electrische gitaar, ZONDER leraar. En ik moet zeggen dat dat uitstekend bevalt. Blues you can use is een heel leuk en leerzaam boek en ik ben heel erg gemotiveerd om alle studies perfect te leren beheersen. 't is ook het enige boek waar ik mee bezig ben, ik concentreer me er volledig op. Wat me wel opvalt is dat er in het boek (althans tot nu toe) geen aandacht wordt besteed aan het leren kennen van de afzonderlijke noten. Ik vraag me af in hoeverre dat een nadeel is in de toekomst.

    Up en downstrokes doe ik inderdaad al en dat helpt voor het legatospel. Denk dat het gewoon een kwestie is van heel veel oefenen en spelen om wat meer vloeiend te gaan spelen. Ik denk dat ik de lat wat te hoog leg voor mezelf. Ik kan niet verwachten dat al die technieken er al goed inzitten na 2 maanden.

    Hooligan: hoe lang speel je al gitaar? En heb je nog andere lesmethoden geprobeerd die het aanraden waard zijn?

  10. #20

    Standaard

    Les 1 eventjes op youtube gezet:

    http://www.youtube.com/watch?v=0Y6mJ3f7tfU

    Binnenkort zal les 2 verschijnen....

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top