Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 44

Discussie: Blues you can use!

  1. #1

    Standaard Blues you can use!

    Ik speel al een geruime tijd gitaar maar het wil er maar niet van komen om 'door te stoten'. Ik denk dat velen me wel zullen begrijpen 'steeds hetzelfde spelen, je niet voldoende ontwikkelen etc. etc.'. Blues is helemaal mijn terrein en ik heb dan ook besloten om nu eens FATSOENLIJK aan het werk te gaan met een bepaalde discipline die me op termijn op een hoger niveau moet gaan brengen.

    Ik heb door de jaren heen zeer veel boeken en dvds aangeschaft maar ik heb nu besloten om bij één methode te blijven : Blues you can use...

    Nu was mijn vraag eigenlijk of meer mensen op dit punt staan om hier mee te beginnen... Als uitgangspunt dient http://www.musiker-board.de/vb/spiel...u-can-use.html. Dit is een Duitse site waarbij iedereen met dezelfde stof bezig is en men elkaar verder helpt. Ik dacht bij mezelf .. is dit niet ook gewoon in het Nederlands mogelijk??? Ik ben benieuwd, het zou wel handig zijn en mogelijk als een extra drijfveer kunnen dienen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2004
    Locatie
    Zoetermeâh
    Berichten
    2.380

    Standaard

    Dit is puur gebaseerd op het boek Blues u can use.
    En die is gewoon in het engels.
    Heb het boek zelf ook en ben er niet kapot van. Is op basis van thema's die snel in moeilijkheid oplopen. Maar misschien dat het jou wat beter ligt.
    Wel tof dat ze het zo via een site gezamelijk doen! Zo kun je er met anderen over kletsen en ideeën uitwisselen.
    Laatst gewijzigd door rocker_71; 19 oktober 2009 om 16:07
    Rock on amigos!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    Idd een prima idee. Welk boek zou je dan wél aanraden voor blues?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2004
    Locatie
    Zoetermeâh
    Berichten
    2.380

    Standaard

    Moeilijke vraag. Er is er eigenlijk niet 1 die ik echt superdesuper vind. Heb heel wat boeken gehad en elke keer had ik weer goede hoop dat dit het ultieme blues boek zou zijn. Meestal viel het dan tegen. Ik denk dat iedereen dat gevoel wel kent.

    Deze twee heb ik wel veel aan gehad:

    Beginner: Blues Grooves
    Wat verder gevorderd: Texas blues heroes
    Rock on amigos!

  5. #5

    Standaard

    Persoonlijk vind ik Blues You Can Use een erg goede methode.. en met mij vinden dat een heel aantal mensen ook: http://www.amazon.com/Blues-You-Can-...DateDescending. Ik wilde het binnen deze topic ook gewoon bij BYCU houden.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    Ik vind dit een goeie:



    Maar mogelijk niet wat je zoekt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

  7. #7

    Standaard

    Ik heb -mede op aanraden van enkele forumleden hierzo- blues u can use aangeschaft. Ben nog maar net bezig eraan (2 lessen), maar vind het een super goed boek. Niet erg gemakkelijk, maar wel leerzaam en leuk. Denk dat je wel enige basiskennis moet hebben, voordat je hieraan begint.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Ik heb dit boek een tijd geleden aangekocht en ben er nu ook mee begonnen omdat wil spelen en tegelijkertijd echt wil begrijpen wat ik doe. Hier kunnen misschien wat tips uitgewisseld worden.

    vb.
    Bij het inoefenen van de toonladderfiguren probeer ik de "graden" van de toonladder goed te memoriseren (--) grondnoot ligt daar, kwart, kwint etc.)

    Bij akkoorden van "bluzs rock tune heb ik ook nagegaan waar de grondnoot juist ligt zodat ik met dezelfde greep ook andere akkoorden kan spelen...

    Wat zijn jullie aandachtspunten ?

    Ben zelf nog maar aan les 2.

    Ps : heeft er iemand het "ritme" boek uit deze reeks ? Is dit ook interessant ?

  9. #9

    Standaard

    Hallo Denis,

    Ik heb ook het rhythm boek ja, ben er natuurlijk nog niet aan begonnen maar heb 1 lesje eventjes gecheckt. Het is echt een fantastisch boek en anderen, die het boek al uit hebben, zijn er zeer enthousiast over.

    Wat bedoel je met je kwinten etc. ? Ik ben ook momenteel met les 2 bezig. Op http://bluesyoucanuse.com/forum/viewtopic.php?t=431 kun je zien hoe anderen door het boek razen... Het is trouwens aan te bevelen om bij oefening van akkoorden en toonladders een metronoom te gebruiken. Zo behoudt je een gelijk tempo en kun je je progressie kwantificeren.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Hallo Hooligan,

    Wat ik bedoel is dat ik de verschillende toontrappen in de pentatonische box wil weten liggen. Dit is handig als je vb later zelf wil improviseren en je wil op een bepaalde noot uitkomen.

    Neem als vb blues rock tune : hier wordt hetzelfde riffje steeds herhaald maar vb in maat 2 komt die uit op vak 7 van de 4° snaar omdat de grondnoot daar ligt (la) en je in de bluesprogressie in een A (=la) akkoord zit. In de zesde maat zit je in een D (=re) akkoord en stopt de riff met een d (7 vak op 3° snaar) Dit is de kwart van tov la .
    De mi (=E) is de vijfde trap tov la of de kwint en daar komt de auteur bij uit in het E7 akkoord.

    Je kan ook de notennamen op zich leren (daar ben ik ook mee bezig maar gebruik hiervoor een ander boek) maar als je de "graden" kent kan je in alle toonladders spelen door gewoon te schuiven
    Laatst gewijzigd door denis.hermans; 2 november 2009 om 19:18

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top