Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard Nieuwe gitaar en vergelijking met oude

    Ik heb zomaar ineens een gitaar erbij gekocht.

    Dat kwam zo: een bekende van mij speelt flamenco, en diens gitaar, een Prudencio Saez 146, had dan ook vooral dat felle, korte geluid dat erbij hoort, maar hij wilde toch ook wel eens wat warmere, diepere tonen voort kunnen brengen. Dus kocht hij een Alhambra, en vroeg mij half grappend of ik nog belangstelling had voor de Prudencio Saez.

    Nu wil het geval dat mijn enige nylonsnarige gitaar een Hopf van 30 jaar oud is met een dik, warm geluid. Mooi, maar wat er dus niet goed mee gaat zijn latin- of spaansachtige slagpartijtjes, en dat is nou nét wat die Prudencio Saez wél kan. Dus ja, eigenlijk had ik er wel degelijk belangstelling voor.

    Dus de deal was snel gesloten, waarbij er wel nog stevig onderhandeld moest worden.
    Dat wil zeggen dat ik er meer voor wou geven dan hij ervoor wou hebben, en we toen het verschil dus maar gedeeld hebben.



    Behalve de foto (links de P. Saez, sparren bovenblad, esdoorn zij-en achterkant, walnoten toets, en rechts de Hopf, ceder bovenblad en tevens esdoorn zij- en achterkant en palissander toets) heb ik ook wat opnames gemaakt, waarop je goed kunt horen hoe verschillend twee nylonsnarige gitaren kunnen klinken.

    Het begin van Prélude nr. 1 van Villa-Lobos, wat naar mijn mening mooier doorzingt op de Hopf, en twee improvisaties, waarbij het percussieve geluid van de Prudencio Saez beter werkt. Vooral slagpartijen kan de Hopf niet zo goed aan, kun je duidelijk horen, terwijl die er bij de Saez lekker hard uitkletteren.

    http://www.em11.nl/geluiden/hifi/saez_prelude_nr_1.mp3
    http://www.em11.nl/geluiden/hifi/saez improv.mp3
    http://www.em11.nl/geluiden/hifi/hopf_prelude_nr_1.mp3
    http://www.em11.nl/geluiden/hifi/hopf_improv.mp3

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    Dus de deal was snel gesloten, waarbij er wel nog stevig onderhandeld moest worden.
    Dat wil zeggen dat ik er meer voor wou geven dan hij ervoor wou hebben, en we toen het verschil dus maar gedeeld hebben.
    Waarom gebeurt mij dat nou nooit, dat iemand meer voor een gitaar wil geven dan ik vraag

    Wat betreft de opnamen, ik neem aan dat ze allemaal met dezelfde middelen in dezelfde ruimte zijn gemaakt.
    Ik heb de fragmenten over mijn audio installatie beluisterd (dus niet over PC pruttelspeakertjes) en vind de 'Hopf' opnamen erg goed. De 'Saez' opnamen feller...? Meer erg dunnetjes, een neuzig geluid. Komt hier helaas niet mooi over

    Hopelijk komt dit toch door de opname en klinkt het instrument in het echt beter.

    En heeft die Hopf gitaar nou een (plak)element op de brug? Ik neem aan dat die nu niet is gebruikt.

  3. #3
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Waarom gebeurt mij dat nou nooit, dat iemand meer voor een gitaar wil geven dan ik vraag

    Wat betreft de opnamen, ik neem aan dat ze allemaal met dezelfde middelen in dezelfde ruimte zijn gemaakt.
    Ik heb de fragmenten over mijn audio installatie beluisterd (dus niet over PC pruttelspeakertjes) en vind de 'Hopf' opnamen erg goed. De 'Saez' opnamen feller...? Meer erg dunnetjes, een neuzig geluid. Komt hier helaas niet mooi over

    Hopelijk komt dit toch door de opname en klinkt het instrument in het echt beter.

    En heeft die Hopf gitaar nou een (plak)element op de brug? Ik neem aan dat die nu niet is gebruikt.
    Ja, de opnames zijn gemaakt met een Røde NT3 microfoon, in dezelfde positie.

    Die Saez klinkt niet echt subtiel, nee. Een korte, harde toon heeft-ie. Maar ik vind het wel karakter hebben, en het is precies wat ik als aanvulling op de Hopf nodig had.
    Die Hopf is wel een gitaar die in 1980 al 1300 gulden kostte, dus ook wel van een wat andere klasse.

    De Hopf heeft een Shadow piëzo element als zadel, ja. Is hier niet gebruikt, die gebruik ik alleen live (heb ik morgen misschien nodig, vandaar dat-ie erin zit).

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Music

    Proficiat Laurent, mooie aanvulling!
    Een dikke streep is ook een lijn.

  5. #5

    Standaard

    Leuk verhaal, je gitaar is zo te zien belangrijker dan je beeldschem , veel plezier ermee.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 september 2002
    Locatie
    Ouddorp aan Zee
    Berichten
    804

    Standaard

    Mooi gespeeld hoor! En fijn dat je blij bent met de Saez.

    Maarreh..... Doe mij die Hopf maar. Wat een prachtig geluid!

    Hoe dan ook, gefeliciteerd met je aanwinst!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    Ik vind het drogere geluid van de P. Saez ook wel lekker eigenlijk, leuke aanvulling bij je Hopf!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 februari 2007
    Locatie
    Hulst
    Berichten
    229
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Proficiat mooie aanwist,beide gitaren hebben hun eigen specifieke karakter de
    P.Saez snel.droog en de Hopf prachtige mooie sound.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Locatie
    Landen
    Berichten
    663

    Thumbs up

    Ik begrijp ten volle je appreciatie voor de éne én de andere sonoriteit!
    Mooie interpretatie trouwens...
    Het droge van de Saez spreekt me best zo aan als de volheid van de Hopf...

    Misschien hoor ik je op de Brosella gitaarbeurs in Brussel op 18/10/2009?
    www.brosella.be

    Daar kan je topgitaren bespelen en vergelijken van Jean-Marc
    www.guitarreria.eu

    Ik hield er alvast goede herinneringen aan over. De Manuel Bellido klinkt nog na...
    Yamaha G90-1 1976, Albert+Muller S3 1999, F Hashimoto W350 1976, F Hashimoto W315, F Hashimoto T520, F Hashimoto G216, Suzuki Three S W5025 1977, Furch JV-61 1996, Harmony Sovereign 1203 1962, Yamaha APX 8A 1991, Marshall as50r, Seagull 6+ CW, LR Baggs M1, LR Baggs Paracoustic DI, Fishman RE, EB 6166, Traynor AM standard

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 mei 2009
    Locatie
    lochem/Gelderland
    Berichten
    355

    Standaard

    Hoi LaurentB,
    Wordt het niet de hoogste tijd dat jij me les gaat geven!!!!??
    Persoonlijk val ik echt voor de Hopf (ik heb er zelf ook een van zeker 30 jaar oud, type nr. enz kan ik niet vinden, de naam staat op het bovenblad en dat is alles) Ik ben echt vergroeid met dat instrument. Had er in het verleden echter wel wat zorgvuldiger mee om moeten gaan (vochtplekken/boorgaatje enz.)
    De Saez is ook niet mis, mooi om hem/haar ernaast te hebben maar ik zou het gevoel hebben dat ik enigszins vreemd ga tijdens het bespelen.
    Ik stuur je een P.M.etje over een andere gitaar.
    groet,
    Vederlicht
    handcraft Hopf Tarantella (1971), 12-snaren Eko, Farida D67 Dreadnought, Salvador Cortez CF-120.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top