Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 81
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2006
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.254

    Standaard Bandcontesten en aanwezige backline gebruiken

    Het is me nu al vaker opgevallen (en nu weer) dat de organisatie bij bandwedstrijden (bijna) altijd wil dat bands de aanwezige backline gebruiken.

    De punten die dan naar voren komen zijn vooral:
    1)De ombouwtijd is sneller want er hoeft niks opnieuw neergezet te worden
    2)De eerlijkheid tussen de bands is beter want iedereen gebruikt hetzelfde materiaal.

    Nouja punt 1 is natuurlijk eigenlijk een beetje nonsens. Vooral bij wat de laatste keren gebeurt dat er een stack aanwezig is en je in feite alleen even je eigen top erop hoeft te zetten en een kabel ompluggen wat vele male sneller is dan het moeten instellen van een vreemde versterker waarvan je eerst weer moet uitvogelen hoe je er een lekker geluid uit krijgt. Er hoeft dan ook helemaal niks aan de microfoonopstelling te veranderen aangezien de speakerkasten gewoon blijven staan.

    Punt 2 vind ik natuurlijk al helemaal een beetje raar want je moet toch als band kunnen laten zien wat je op je best kan doen. En je gaat pas lekker spelen als alles goed geregeld is, goed geluid fijne monitoring, wat altijd weer lastiger is dan als je op een vreemde versterker een half brak geluid eruit kan halen. Waardoor je je weer zit te irriteren aan je geluid waardoor dingen fout lopen enz.


    Heb het al eens aangekaart maar ze blijven bij die twee punten zonder duidelijke redenering.

    Hoe zijn jullie ervaringen hiermee en is er uberhaubt iets aan op te lossen?



    Punt is vooral dat ik m'n overdrive uit m'n amp haal en gewoon geen pedaal heb waarmee ik tevreden ben over de drive. En daarnaast reageert een pedaal weer anders op elke versterker waardoor je nog geen zekerheid hebt.

    Nu is er weer een punt dat een zaak wel twee stacks heeft staan, zelfs alleen speakerkasten gebruiken mag niet met andere top erop maar e hebben wel weer géén footswitches bij de versterkers waardoor je dus weer over een half complete backline staat te spelen.
    Het is eigenlijk gewoon bijna irritant.

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    31 januari 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.313

    Standaard

    Ik doe zoiets eigenlijk nooit, maar die paar keer dat ik aan zo'n bandcontest heb meegedaan had ik een kleine Koch combo mee. Gewoon niet te opvallend gedaan en voordat ze er iets van konden zeggen stond t hele spulletje klaar, gemic-ed en wel. Heb gewoon ff snel de mic verschoven, niets aan de hand. De tweede keer hebben ze t niet eens doorgehad.. Pas na t optreden. Nja.. Je mag vaak maar 25 a 30 minuten spelen, is eigenlijk geen optreden meer te noemen.

  3. #3

    Standaard

    De laatste keer dat ik heb meegedaan aan een wedstrijd hebben we onze eigen backline (enkel de basics, geen versterkers e.d.) beschikbaar gesteld, zo hadden we ook de luxe van een soundcheck en van onze eigen apparatuur.
    Ik ga uit principe niet op een andere versterker spelen omdat ik daar mijn geluid niet uit krijg. Dit heb ik namelijk een keer meegemaakt met een Carvin Legacy halfstack en dat beviel me erg slecht.
    Old school Metallica Tribute: Hammer of Justice


  4. #4

    Standaard

    Ik speel niet als ik niet mijn eigen spullen mag gebruiken.* Heb hier met bandcontests eigenlijk nooit problemen mee gehad. Wat ik altijd deed was mijn amp neerzetten voordat de eerste soundcheck begon en dan andere bands er ook over laten spelen.

    *EDIT: Even nuance aanbrengen; dit geldt vooral voor mijn metalband. Vaak genoeg meegemaakt dat ze een Twin Reverb neerzetten en dat je daar dus als metalband een sound uit moet halen. Gaat me wel lukken op zich, maar zo groots als mijn eigen setup klinkt dat gewoon niet. Bovendien speel ik in mijn eentje en is mijn sound dus erg belangrijk. Als ik met een andere band speel maakt het me niet zo veel uit, als de versterker die er staat maar een goed clean geluid heeft.
    Laatst gewijzigd door Michael AE; 23 september 2009 om 19:14

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Op jazzfestivals speelt vaak iedereen van de openingsact tot de grote hoofdact over dezelfde Fender-amp, geen probleem. Je moet wel weten wat er precies staat (in het contract laten zetten). Voldoet dat niet, probeer dan degene te bereiken die echt zelf die avond de techniek gaat doen. Zijn meestal heel redelijke mensen als het profs zijn. Laat die persoon echter geen mogelijkheid open, dan heb je weer een extra reden om niet mee te doen aan een bandcontest. Beter geen optreden dan een slecht optreden.

  6. #6

    chicken

    Ik heb eens moeten spelen op een of andere school. Vervoer was wat moeilijk met mijn buizenbak, maar er werd me verteld dat er een versterker aanwezig was.

    Kom ik daar, blijk ik dus over zoiets te moeten spelen:



    Fijn.

    Na het optreden kreeg ik wel complimenten dat ik zo'n vette sound had .

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Op jazzfestivals speelt vaak iedereen van de openingsact tot de grote hoofdact over dezelfde Fender-amp, geen probleem. Je moet wel weten wat er precies staat (in het contract laten zetten). Voldoet dat niet, probeer dan degene te bereiken die echt zelf die avond de techniek gaat doen. Zijn meestal heel redelijke mensen als het profs zijn. Laat die persoon echter geen mogelijkheid open, dan heb je weer een extra reden om niet mee te doen aan een bandcontest. Beter geen optreden dan een slecht optreden.
    Bij jazzmuziek zijn het instrument en de bespeler ook het belangrijkste voor de sound en is simpel gezegd elke cleane amp wel geschikt. Ik denk dat het met muziek waarbij je een high gain tone nodig hebt, het wel een ander verhaal is.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2007
    Locatie
    boortmeerbeek (belgium)
    Berichten
    2.146

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjan12 Bekijk bericht
    Ik heb eens moeten spelen op een of andere school. Vervoer was wat moeilijk met mijn buizenbak, maar er werd me verteld dat er een versterker aanwezig was.

    Kom ik daar, blijk ik dus over zoiets te moeten spelen:



    Fijn.

    Na het optreden kreeg ik wel complimenten dat ik zo'n vette sound had .
    Dat noem ik nu de kunst van het gitaar(spelen). Een goede gitarist, moet misschien mits enkele pedaaltjes, uit ELKE amp een lekkere sound krijgen...

  9. #9

    Angry

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kenx Bekijk bericht
    Dat noem ik nu de kunst van het gitaar(spelen). Een goede gitarist, moet misschien mits enkele pedaaltjes, uit ELKE amp een lekkere sound krijgen...
    Ik kan er helemaal geen hout van .

    Het zal dus wel aan m'n RAT en de MXR booster gelegen hebben.
    Laatst gewijzigd door Arjan12; 23 september 2009 om 21:37

  10. #10

    Standaard

    Een poosje terug had ik ook een optreden waar we met twee bands na elkaar zouden spelen. Eerst was het decreet dat we de backline van de zaal moesten gebruiken, en nee er was geen mogelijkheid onze eigen backline mee te nemen.

    Een week later kregen we te horen dat we over de backline van onze collegaband moesten spelen. Zij dus wel ...

    Een hoop gezeur over geweest maar uiteindelijk kozen we toch voor optreden en niet voor afhaken. Komen we daar aan heeft de drummer een klein setje en bovendien linkshandig. De gitaristen hebben allebei een aardig fender combootje. Dus daar stond ik met m'n gp100 die ik in een power amp wilde gooien.

    Zelfs mijn aanbod om direct van m'n gp100 naar de mengtafel te gaan (hoe makkelijk wil je het krijgen) werd afgewezen, het moest via die gemicte combo's.

    Nou ja ...
    Wij zijn echt helemaal niet professioneel en willen dus ook niet hoog van de toren blazen. We hebben het allemaal maar gedaan. Maar echt een lekker gevoel gaf het niet.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top