Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 16 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 152
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    je speelt een mineur II-V-I lick op de vijfde trap van een niet-functionele dominant en impliceert daarmee lydian dominant. Met andere woorden: over E7 speel je alsof je speelt over C#m7b5-F#7b9-Bm7..
    ja lukt het anders nog een beetje?

    wat bedoel je met niet functionerend? statisch?
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  2. #12

    Standaard

    Naar mijn mening is muziektheorie basis om te kunnen schrijven. De keuze tussen bijv een dominant 7th schaal of een mixolydian schaal geeft een nummer een heel verschillend gevoel. Een combinatie van beide is ook mogelijk, maar weten wanneer iets vals of dissonant is daarbij wel heel belangrijk.... Als je chromatisch speelt (ook wel bekend als elke noot op je hals) dan doe je dus maar wat. Dat kan heel goed uitpakken, maar dan nog het liedje wat je speelt is wel in een schaal, alleen weet jij niet welke.....

    conclusie: ken je schalen, progressies en combineer ze.....

    of andersom: verzin iets vets en probeer te begrijpen wat je aan het doen bent....

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door syntag15 Bekijk bericht
    Naar mijn mening is muziektheorie basis om te kunnen schrijven. De keuze tussen bijv een dominant 7th schaal of een mixolydian schaal geeft een nummer een heel verschillend gevoel. Een combinatie van beide is ook mogelijk, maar weten wanneer iets vals of dissonant is daarbij wel heel belangrijk.... Als je chromatisch speelt (ook wel bekend als elke noot op je hals) dan doe je dus maar wat. Dat kan heel goed uitpakken, maar dan nog het liedje wat je speelt is wel in een schaal, alleen weet jij niet welke.....

    conclusie: ken je schalen, progressies en combineer ze.....

    of andersom: verzin iets vets en probeer te begrijpen wat je aan het doen bent....
    +1.
    Ik herhaal het ook nog eens voor de zeurtiende keer : chromatisch lijkt niet wat het is: je kan de noten niet willekeurig kiezen.

    @ Gorgasm : niet funtionerend dominant, is een dominant dat niet als functionerend werkt omdat ze niet oplost naar de tonica.( Zal je bvb tegenkomen als je akkoorden gaat substitueren door een dominant akkoord ).

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Ja en?

    Dan doe je net alsof je dat expres deed. Doen jazzmuzikanten constant. Ze doen ook net alsof die enorm valse noot de bedoeling is, "ja want dat is de #11 van de bVII",
    Voorbeelden ?? ( Youtube ).

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door syntag15 Bekijk bericht
    Naar mijn mening is muziektheorie basis om te kunnen schrijven....
    Ik zie muziektheorie als de grammatica van de muziek. Zonder grammatica kennis kan je ook best een verhaal vertellen, een verhaal schrijven gaat toch een stuk beter als je je grammatica kent.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Dus ook ik herhaal nog maar eens:

    Chromatic is the way to go, if you want an all in all out scale.

    Als je goed met chromatisch leert omgaan, kan je alles spelen, waar en wanneer je maar wilt.

    De stelregel dat je er nooit meer dan een halve noot naast zit, is niet zo maar uit de lucht gegrepen. Je begint met wat chromatisch gepiel en al snel pik je de tonen er uit die sterker klinken. Op deze manier zit je niet vast aan de welbekende patroontjes, maar vind je al snel nieuwe dingen. Uiteraard is het nog steeds makkelijk om terug te vallen in 'voorgeprogrammeerde' licks and tricks. Dat ligt aan jouw fantasie, hoe zeer sta je open voor nieuwe sounds, hoe ver durf je te gaan.

    Ik geef toe, dat ik dit ook nog steeds niet meester ben, maar heb wel mijn vocabulair enorm uitgebreid sinds ik chromatisch heb ontdekt.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    't Is veelzijdig natuurlijk, maar chromatisch is wel erg de 'plain vanilla scale'. Dat dan weer wel.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Voorbeelden ?? ( Youtube ).
    http://www.youtube.com/watch?v=Y-Jtjgmb-eM
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Maar chromatisch heb je natuurlijk geen barst aan als je geen idee hebt van het concept harmonie enzo. Dan kan je beter zoiets als dit gaan bestuderen, wat overduidelijk weldoordacht is:

    http://www.youtube.com/watch?v=ApVvnzsWiGM

    (gebaseerd op het idee dat ieder akkoord zn eigen ladder met zich meebrengt)
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  10. #20

    Thumbs up Goeje vraag!

    Hey Guitarmania,

    Ja die vraag van jou slaat de spijker op zijn kop volgens mij. Ik zit ook al jaren met die vraag in mijn hoofd, en nog steeds weet ik het antwoord niet.
    Volgens mij is theorie onontbeerlijk voor improvisatie. Evenals techniek. Mischien gaat het wel om de driepoot theorie, techniek, feeling. Dwz deze 3 zaken moet je altijd blijven ontwikkelen.

    Gr. Enrico

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top