Welkom op het GitaarNet.

Bekijk resultaten enquête: Gratis of niet

Aantal stemmers
27. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Ja, maakt ons niet uit

    16 59,26%
  • nee, moeten altijd doekoe's zien!

    8 29,63%
  • Kweenie, ga met de meeste in de band mee

    3 11,11%
  • wij zijn zo goed, dat we graag betalen om ergens te spelen!!

    3 11,11%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    Harmelen
    Berichten
    2.646

    Party 1e keer gratis of niet?

    Stel dat je met je band wil spelen, ga je dan altijd betaald of doe je ook wel eens wat voor de P.R. van de band ( gratis bier etc.. )

    Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee om eens in de zoveel tijd een free gig te doen.
    Toch blijft enige vergoeding wel wenselijk..
    Ik hoor graag hoe jullie hier mee om gaan..


    1 Ja, geen probleem gratis
    2 Nee, moeten geld zien!
    3 kweenie, ga met de meeste meningen in de band mee
    4 wij zijn zo goed dat wij graag betalen om ergens te spelen!!
    Het leven is wel leuk! Make your own point.. to point!!
    www.giablo.nl Modificaties en onderhoud.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Wij hebben drie keer een try-out optreden met de band gedaan (klein half uurtje). Iedereen keer gratis (2x wel gratis drank en 1x inclusief eten). Ik verwacht niet dat de komende paar optredens anders zullen zijn helaas. Vind het niet erg, maar 'uit de kosten komen' zijn fijn zijn en is iig mijn streven. Daarmee bedoel ik reiskosten, drank, evt. huur van de oefenruimte etc. Misschien een zakcentje voor een pak snaren of evt. een dagje studio huren voor opnames zou ook fijn zijn natuurlijk. Geld verdienen met muziek hoeft van mij niet perse.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 januari 2009
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    7.314

    Standaard

    tjah, je wilt spelen dus moet je niet zeuren om geld. wanneer er van je verwacht wordt dat je ook echt iets gaat neerzetten om publiek te trekken dan wilik er graag wel voor betaald worden.
    Toooooooooooooooone!!!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.575

    Standaard

    Je hoeft er geen geld mee te verdienen, maar de onkosten moeten wat mij betreft wel gedekt zijn. Natuurlijk is er een verschil tussen een try-out van een half uurtje en een 3 uur lang optreden, maar je moet er niet bij in schieten.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    Harmelen
    Berichten
    2.646

    Standaard

    Het was voor ons twee keer 50 minuten..
    Redelijk formaat optreden dus, 't is dat het als try-out ook een beetje de gewenning moet hebben als gelijkend een optreden..
    Ik vond het wel okay..
    Het leven is wel leuk! Make your own point.. to point!!
    www.giablo.nl Modificaties en onderhoud.

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Gratis doen wij eigenlijk alleen voor een goed doel.

    Voor PR gratis werkt volgens mij ook niet. Dan weet die tent meteen dat ze je voor een appel en een ei kunnen strikken en willen ze volgende keer hun entertainment ook voor weinig of niets.
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Gratis doen wij eigenlijk alleen voor een goed doel..
    Is toch meestal ook PR voor de band.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Voor PR gratis werkt volgens mij ook niet. Dan weet die tent meteen dat ze je voor een appel en een ei kunnen strikken en willen ze volgende keer hun entertainment ook voor weinig of niets.
    Als je het over kroegjes hebt is dat idd. een punt om bij stil te staan. Maar er zijn best wat bands/artiesten te verzinnen die bewijzen dat gratis spelen, of er zelfs voor betalen om te mogen spelen, uiteindelijk heel lucratief kan blijken te zijn.

    Meen me te herinneren dat Guns & Roses betaalde om het voorprogramma te mogen doen waar ze de stadion beelden voor de clip van Paradise City hebben gefilmd. En wij zien dat in Europa en denken gelijk dat die band in Amerika al heel groot is... André Rieu is ook ooit begonnen door wat tijd op te kopen in een pauze bij een voetbalwedstrijd. Dat leverde weer wat filmopnames op waar het leek alsof hij al een enorme fanmenigte op de been wist te brengen.

    En wat dacht je van radio en tv optredens. Die worden ook niet betaald. Zeg je daar ook nee tegen?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.575

    Standaard

    Hmm, naar aanleiding van Harald's post stem ik maar op optie 3.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9

    Standaard

    Geld overhouden aan een optreden heeft natuurlijk altijd de voorkeur, maar soms kunnen de PR aspecten zwaarder wegen dan het geld. Denk bijvoorbeeld aan bandwedstrijden. Maar daarnaast kan je ook geld verdienen aan de verkoop van merch en cd's.

    Belangrijker vraag denk is echter: "Hoe graag wil je spelen?"

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    31 oktober 2005
    Berichten
    7.000

    Standaard

    Doekoe's altijd aangevinkt.

    Echter er is wel is een uitzondering, maar dan ligt het in de richting van "een goed doel".

    Voor de rest altijd betalen, maar ook dat hangt van de band af.
    Speel je eiegen werk dan moet je er ook wat voor over hebben om jouw materiaal aan de man te brengen (naam op bouwen).
    speel je in een coverband en weet je dat je een avond goed kan vullen en kan maken (anders moet je namelijk gewoon nog niet optreden) dan behoor je gewoon betaalt te worden.
    Iedere band die dat niet doet maakt zijn eigen markt kapot.

    O ja wij spelen trouwen wel 1 keer per jaar gratis, maar da's voor ons eigen feestje.
    Kan het publiek (vrienden en familie) ff lekker zeggen wat ze er van vinden.
    Laatst gewijzigd door Kaboemba; 7 september 2009 om 15:37

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top