Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    15 juli 2006
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    47

    Standaard Hoe en waarin kan ik efficient nummers maken?

    Momenteel ben ik wat zoekende om complete nummers te kunnen maken.
    De laatste tijd heb ik vaak FL-studio gebruikt, maar ik zoek eigenlijk een programma waarin ik ook gitaarinvloeden kan gebruiken.
    Ik zou dan bijvoorbeeld bij Cubase kunnen uitkomen, maar dit vind ik wat te omslachtig werken.
    Het feit is dat ik het lastig vind om complete nummers te maken, bestaande uit drums, baslijn, melodielijnen etc.
    Alles moet passen en kloppen als je in je eentje muziek maakt en daar heb ik dikwijls moeite mee.
    Weet iemand een programma (of wellicht meerdere) waarmee je op een efficiente manier muzieknummers kunt maken?
    Laatst gewijzigd door Eron; 6 september 2009 om 23:52

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 september 2005
    Berichten
    613

    Standaard

    dan wordt het toch cubase of een vergelijkbaar programma (pro tools/logic/reaper/etc.)
    ze hebben allemaal wel een learning curve, maar het is zeker de moeite waard om je er in te verdiepen

    je kunt ook fruity loops als plugin ín cubase gebruiken, zodat je kunt doen wat je altijd al deed, maar er ook nog audio (zoals gitaar) bij op kunt nemen.

    het heeft een tijdje geduurd voor ik cubase onder de knie had, maar met behulp van google of boeken kwam ik er wel uit, en daar ben ik blij om!

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    15 juli 2006
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    47

    Standaard

    Bedankt voor je reactie, STW.
    Cubase blijft blijkbaar voor de hand liggen, maar ik vind FL-studio toch wat intuïtiever werken.
    Toch besef ik dat ik ooit over moet gaan op Cubase oid.
    Maar daarin blijf ik problemen houden met drums en baslijnen.
    Eigenlijk zoek ik min of meer een 'digitale band'......

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 september 2005
    Berichten
    613

    Standaard

    er zijn drum-plugins die heel goed werken.
    zelf gebruik ik addictive drums. dan speel ik de drums in met een midi-keyboard en dat klinkt erg leuk. er zitten ook (midi) drumloops in addictive drums, ik gebruik dat zelf nooit, maar daar heb je je digitale drummer.
    voor basslijnen is t wel een ander verhaal.. dat doe ik met een basgitaar. maar als je die niet hebt.. je zou in fruity loops basslijnen kunnen maken. dat geldt natuurlijk ook voor drums.

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    15 juli 2006
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    47

    Standaard

    Bedankt voor de tip, STW.
    Ik zal binnenkort eens met Addictive Drums aan de slag gaan.

    Verder ben ik nog wel benieuwd naar het volgende.
    Heeft iemand ervaring met Groove Agent en/of Virtual Bassist?
    En met Band in a box?
    Laatst gewijzigd door Eron; 7 september 2009 om 20:45

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 november 2007
    Locatie
    Algarve, Portugal
    Berichten
    131

    Standaard

    Als je cubase snel wil leren!

    Op mijn site staat er een beginners cursus Cubase in het nederlands voor gitaristen.

    Kijk onder de nederlandse gitaar club.

    Groeten

    Wimi

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.823

    Standaard

    Drums van Addictive Drums zijn erg fijn. Ook ezDrummer is een goede, kwestie van smaak denk ik (maar ik vind AD mooier).

    Band in a Box vind ik altijd weer een beetje Frans Bauer klinken, ik weet het niet zo goed met dat programma. Denk dat je met Cubase en de meegeleverde VSTi's al een heel eind komt (HalionOne zit erbij, daarin zit, in ieder geval voor componeren, wel wat leuks).

  8. #8

    Standaard

    Ik gebruik Tracktion . Goedkoop (zo'n 160 piek) en compleet met een zooi plugins , maar absolúút geen speelgoed. Heb Cubase gehad, Logic geprobeerd, maar Tracktion gehouden. Interface vind ik overzichterlijk en intuitiever dan anderen.

  9. #9

    Standaard

    Inderdaad, met welk programma je werkt maakt geen fluit uit. Uit ervaring weet ik het belangrijk is dat je met componeren/arrangeren compatibel bent met anderen. Dan schieten er weinig programma's meer over. Ik stel voor dat je een keuze maakt uit de volgende softwarepakketten:

    - Protools
    - Nuendo/Cubase
    - Logic
    - Cakewalk

    Succes!

    N.B.: componeren/arrangeren doe je best met twee. Met twee weet je altijd meer als alleen. Ook niet met drie want dat is teveel. Twee is ideaal voor dergelijk werk! Nadeel: split pot betreft royaltees
    Laatst gewijzigd door kevaho; 8 september 2009 om 23:56

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 november 2007
    Locatie
    Algarve, Portugal
    Berichten
    131

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kevaho Bekijk bericht
    Inderdaad, met welk programma je werkt maakt geen fluit uit. Uit ervaring weet ik het belangrijk is dat je met componeren/arrangeren compatibel bent met anderen. Dan schieten er weinig programma's meer over. Ik stel voor dat je een keuze maakt uit de volgende softwarepakketten:

    - Protools
    - Nuendo/Cubase
    - Logic
    - Cakewalk

    Succes!

    N.B.: componeren/arrangeren doe je best met twee. Met twee weet je altijd meer als alleen. Ook niet met drie want dat is teveel. Twee is ideaal voor dergelijk werk! Nadeel: split pot betreft royaltees
    Ben ik het niet helemaal mee eens:

    Protools is duur en vereist ook specifieke hardware en hoewel het in de pro-wereld de standaard is voor audio recording en editting, is het niet het beste voor audio productie.

    Nuendo is de top voor audio productie, maar is voor de amateurs een overkill en Cubase is dan meer dan goed genoeg.

    Voor Logic heb je een apple computer nodig, is geschikt voor audio productie, maar loopt altijd wat achter tov Cubase met audio editting.

    Cakewalk is de concurrent van Cubase, maar is toch vooral in Europa een heel stuk minder populair.

    Groeten
    wim

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top