Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Hybrid View

  1. #1

    Standaard afstellen snaarhoogte

    Ik heb een aardig tijdje niet op mijn gitaar gespeeld en ben haar nu aan het afstellen. Ik kom niet helemaal uit de ideale snaarhoogte.

    De hals staat goed afgesteld (volgens mij), want als ik de eerste en de laatse fret indruk, dan is er bij de 12e fret ongeveer 1,0 mm speling. Maar de snaarhoogte van alle snaren boven de 12e fret is ongeveer 3 mm. Ik weet niet precies wat de ideale hoogte is, maar dit lijkt me wel aan de hoge kant. Wat is een gangbare snaarhoogte?

    Als ik nu de snaren omlaag breng naar ongeveer 1,5 mm zoals hier staat, krijg ik dan last van fretbuzz of heeft dat alleen te maken met het verloop in de lengte van de hals?

    O ja, de gitaar is een blade durango met zo'n zwevende wilkinson tremelo. De tremelo is echter plat op de body getrokken door de veren omdat ik dat zwevende maar niets vond.

  2. #2

    Standaard

    Ik zou de hals wat rechter zetten. 1 Millimeter speling is erg veel. Enkele tienden daarvan is genoeg. Van die 3 mm boven de 12de fret mag je ook wel de helft nemen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik zou de hals wat rechter zetten. 1 Millimeter speling is erg veel. Enkele tienden daarvan is genoeg. Van die 3 mm boven de 12de fret mag je ook wel de helft nemen.
    Thanks voor je snelle reply. Ik heb de hals 2 keer een kwart slagje aangedraaid. Ik weet niet hoelang het hout nog werkt, maar ik check het morgen nog wel even.

    Voor een perfecte afstelling moet ik nog wel het een en ander doen, af en toe hoor ik wat buzz bij sommige frets. Maar ja, in hoeverre komt dit door de afstelling en in hoeverre door de frets zelf. In ieder geval vind ik het leuk om aan m'n gitaar te sleutelen, leer ik m'n instrument ook beter kennen!

  4. #4

    Standaard

    Stel eerst je hals af zodat er (met je snaar omlaag gedrukt) bij de 7e fret een ruimte is van 0,3mm is. Stel daarna de actie af zodat je bij de dikke snaar ter hoogte van de 12e fret 1,5mm en de dunne snaar 1,1mm ruimte heb. Bij fretbuzz de snaar omhoogbrengen tot de buzz verdwenen is. Wel steeds controleren of de stemming goed is.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top