Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: switch *plop*

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.310

    Music switch *plop*

    Hoi hoi.

    Ik heb mijn holy grail gemod. Ik heb een switch gemaakt die de reverb-pot bypasst en dus met 1 druk op de knop het achterin de kerk effect geeft, met natuurlijk een indicatie ledje.
    Natuurlijk heb ik de hele bende ook meteen in een kleiner doosje gestopt. Deze is nu aan het drogen van een roze paint job.(hoeveel pedalen zijn er nou roze!)

    die pot heb ik gebypasst door long 2 en 3 van de potmeter aan een switch te koppelen. Het is een 2-polige switch dus met de andere kan bedien ik de led. Het enige wat me niet bevalt is dat het ding *plop* zegt bij het intrappen. Nou dacht ik dat ik een keer gelezen had dat dat heel simpel op te lossen was met een capje tussen aarde en de min op de switch? Hoe zat dat ook alweer?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    het kan helaas niet bij direct schakelen van signalen. Voor dat trucje zul je de schakelaar en het signaal moeten scheiden dmv een optocoupler

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    het kan helaas niet bij direct schakelen van signalen. Voor dat trucje zul je de schakelaar en het signaal moeten scheiden dmv een optocoupler
    Dan loop je nog kans op ploppen agv de inrush current van de diode. Wil je enigzins geruisloos schakelen, dan moet je de schakelaar geleidelijk (1mS of zo) laten omgaan. Een paar weerstanden, een condensatortje en een npn transistortje is voldoende.
    Nico


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Tis misschien niet alles maar t werkt wel........ klik
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Werkt zeker, heb zelf wat meer ge-experimenteerd met die nieuwe optische Fets... toch wel lekker om met 2 sets potmeters te schakelen over dezelfde versterker trap
    Nico


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.310

    Music

    dus niet iets wat ik in een klein behuist pedaaltje kan proppen?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JvD. Bekijk bericht
    dus niet iets wat ik in een klein behuist pedaaltje kan proppen?
    Deze schakeling krijg je in een vingerhoedje als het moet dus een pedaalbehuizing moet toch ook lukken?

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8

    Standaard

    Misschien handig om te kunnen stoppen met half giswerk voor een passende oplossing?

    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.310

    Music

    euh? wat post jij nou?
    ik merk dat hoe meer de mens begrijpt deste minder contex/uitleg men geeft. =P

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JvD. Bekijk bericht
    euh? wat post jij nou?
    ik merk dat hoe meer de mens begrijpt deste minder contex/uitleg men geeft. =P

    Ik post een stukje van het schema van de holy grail zodat degenen die zo blij oplossingen voor je probleem aan het gissen zijn nu een echte oplossing kunnen verzinnen.

    Daarbij wel;
    Er is bij mijn beste weten geen pedaal te vinden waarin optocouplers worden gebruikt voor schakelfunkties (Misschien enkele buizenpreamps in pedaalvorm daargelaten). Waarom? Omdat er aanzienlijk simpeler oplossingen te verzinnen zijn met fet's die ook niet ploppen.

    De oplossing voor je probleem is voor een elektronivcus met enige praktijkervaring dan ook in elk boss, Ibanez of Dod schema te vinden maar niet voordehandligged als je of niet thuis bent in muziekelektronica of je interesse meer ligt in buizenland (waar niets mis mee is).

    Samengevat,
    Schoenmakers, blijf es bij je leest of doe je huiswerk voor je oplossingen aandraagt.

    Ik zal morgen even tijd zoeken om je benodigde modificatie in een werkbaar schema te flikkeren.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top