Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 januari 2009
    Locatie
    Volendam
    Berichten
    825

    Standaard The pros and cons of buizenversterker

    The Pros and Cons of Tube-amps
    De voor- en nadelen van buizenversterkers!

    Ik zat te denken... Zou het verstandig zijn om een buizenversterker aan te schaffen?
    Van wat ik gehoord heb, geeft een buizenversterker een levendiger geluid. Maar verder weet ik eigenlijk geen voordelen.

    De nadelen die ik weet zijn, dat je soms de buizen moet vervangen en dat als je de stekker eruit trekt zonder eerst de 'power' op 'off' hebt gezet, hij stuk kan gaan.

    Ook heeft mijn Roland Cube 30x verschillende vooraf-ingestelde functies waardoor ik mijn gitaar als een akoestische gitaar kan laten klinken, een beetje bluesy of als vette metal.
    Bij mijn weten kan dit niet met een buizenversterker, of je moet al met allemaal pedalen in de weer gaan.

    Nu heb ik er niet zoveel verstand van, en wil ik graag van jullie weten wat jullie de voor- en nadelen vinden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mesaman Bekijk bericht
    sorry dat ik gilmore schreef! maar ik ben ook niet echt een the doors liefhebber geweest.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 februari 2006
    Locatie
    The foothills of the headlands
    Berichten
    864

    Standaard

    Dynamiek, respons, 'feel', geluid, oversturing, compressie, coolheid, werking met pedaaltjes, veelzeidigheid verwisselen buizen ( = verschillende sounds ), interactie met verschillende pickups/speakers ettttttttttccccccccccc.
    Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 november 2004
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    290

    Standaard

    Zowel een voordeel als een nadeel: HET GAAT HARD!!!!!
    Zoekt een (rock)band in Zwolle!!!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Nadelen: zwaarder, kwetsbaarder, duurder, meer onderhoud en gevaarlijker (high voltage).
    Je moet dus wel heel zeker weten dat je de sound fijner vind, anders zou ik lekker bij transistor blijven.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Er zijn tegenswoordigs genoeg buizen-versterker(tje)s met amp- en speaker-simulatie hoor.
    Er stond hier al een Fender Super Champ XD (15W buizen met 16 sim's) en sinds gisteren ook een Princeton Chorus (2x25W transistor, geen sim's).
    De SCXD is een prachtding, erg mooi geluid maar ik merkte dat ik steeds vaker met dezelfde settings stond te spelen.
    Dus heb ik de PC gekocht want die doet precies die instellingen erg goed en is daarnaast iets studio-vriendelijker.

    Voordelen buizen t.o.v transistor:
    - erg mooie break-up van je signaal bij iets hogere volumes
    - meer natuurlijk, meer "puur" geluid
    - makkelijk te modificeren qua klank met andere buizen en bias-regeling

    Voordelen transistor t.o.v. buizen:
    - minder kwetsbaar, minder onderhoud
    - neutralere klank en daarmee wat "liever" voor pedalen
    - lichter in gewicht en in je portemonnee

    Let wel: bovenstaande is nogal kort door de bocht en mijn persoonlijke mening.
    Er zijn voor beide kanten nog veel meer pro's en con's te bedenken.
    Ik ga ze de komende tijd in ieder geval side-by-side vergelijken...
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  6. #6

    Standaard

    geluid op hoog niveau (oppassen voor je gehoor) = o(o)rgasme

    Ongelooflijk goed, strak en mooi klinkt het.
    it's better to burn out than to fade away

  7. #7

    Standaard

    Voordelen: sound, feel, druk, hard, geweldig, awesome. Met ppimv volume geen probleem, voordelen wegen heel ruim tegen nadeeltjes op.

    Nadeel: meer onderhoud en buizen slijten, je wilt nooit meer wat anders

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sjaak1990 Bekijk bericht
    je wilt nooit meer wat anders
    jep ;

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2006
    Locatie
    Turnhout, België
    Berichten
    2.173

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Portel Bekijk bericht
    The Pros and Cons of Tube-amps
    De voor- en nadelen van buizenversterkers!De nadelen die ik weet zijn, dat je soms de buizen moet vervangen en dat als je de stekker eruit trekt zonder eerst de 'power' op 'off' hebt gezet, hij stuk kan gaan.
    Als er transistoren kapot gaan in een transistoramp, heb je ook kosten, en vaak is het dan een straatje zonder einde. Een buizenamp is makkelijker te onderhouden en heeft doorgaans een langere levensduur. En zomaar je stekker uittrekken, doe ff normaal. Je gaat toch ook niet je sleutel uit het contact trekken terwijl je met je wagen aan het rijden bent...

    Ook heeft mijn Roland Cube 30x verschillende vooraf-ingestelde functies waardoor ik mijn gitaar als een akoestische gitaar kan laten klinken, een beetje bluesy of als vette metal.
    Bij mijn weten kan dit niet met een buizenversterker, of je moet al met allemaal pedalen in de weer gaan.
    Zo'n Cuubje is mss handig en veelzijdig voor thuis, maar de instellingen zijn 't allemaal net niet (pogingen tot simuleren), en een buizenamp kan mss minder maar geeft wel vaker the real deal sound die je beoogt.
    Zo'n beetje mijn opinie...

    MS

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Wat zou trouwens het probleem zijn als je zomaar de stekker uittrekt? De powerknop uitzetten is net hetzelfde. En de standby-schakelaar gebruiken bij het uitschakelen is voor zover ik weet niet essentieel (tenzij je wil pauzeren).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top